ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, דנה היום (ב') באפשרויות לשחרור חסמים לאכלוס עשרות אלפי יחידות דיור שטרם אוכלסו, לשם התמודדות עם אתגרי המלחמה, בראשם מציאת מקום מגורים ממוגן לתושבים שפונו מביתם.
על פי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ שהוצגו בדיון, בישראל יש כיום כ-167 אלף דירות בבנייה, מתוכן כ-40 אלף דירות שנמצאות בשלבי סיום לפני קבלת תעודת גמר, ולכן לא ניתן לאכלס אותן. מתוכן, כ-10,000 דירות טרם נמכרו ויכולות לשמש מקום מגורים לתושבים המפונים.
1 צפייה בגלריה
פרויקט מחיר למשתכן של חברת שבירו ביבנה. התוכניות לא תאמו את היתר הבנייה
פרויקט מחיר למשתכן של חברת שבירו ביבנה. התוכניות לא תאמו את היתר הבנייה
אילוסטרציה
(צילום: עמית שעל)
תהליך האכלוס של הדירות כולל שני שלבים עיקריים: טופס 4 (הנקרא גם טופס אכלוס), המחייב אישור של חברת חשמל, פיקוד העורף וכיבוי אש; ותעודת הגמר, למעשה התעודה הסופית הניתנת לקבלן, המאשרת כי עבודות הבנייה הסתיימו באופן רשמי והמבנה מאושר מבחינת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. תוך שנה ממתן טופס 4, על בעל היתר הבנייה להגיש בקשה לתעודת גמר לבניין.
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר כי "נוכל לאכלס 40 אלף דירות באופן מיידי ולספק לדיירים ממ"ד, אם מהנדסי החשמל יאשרו לנו לאכלס את הדירות עם חשמל זמני או באמצעות גנרטורים שאנחנו נספק". נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, הוסיף כי "אנחנו מוכנים לתת ערבות בנקאית על כל הדברים שלא נבדקים. אנחנו רוצים לאכלס את הדירות ולדאוג לבטיחות של הדיירים. יש מהנדסי בטיחות שיכולים לתת אישור שהבניין נבנה לפי התוכנית של כיבוי אש".
ח"כ אשר הוסיף כי ניתן להיעזר במערך בודקים חיצוני של חברת החשמל וכיבוי אש, וכן שרשות הרישוי תאפשר קיצור תהליכים ותיתן תעודת אכלוס זמנית, בתנאי שהבנייה נעשתה על פי תוכניות מאושרות ובתנאי שיופקדו ערבויות מספיקות כדי שהקבלן ישלים את העבודות לאחר האכלוס. מהנדסת העיר בית שמש, אדריכלית ענבר וייס, הבהירה כי מהנדסי הערים לא יסכימו לאכלס דירות ללא סעיף כיבוי האש בתעודת הגמר.
יורי גמרמן, מנהל אגף בכיר שיווק במשרד הבינוי והשיכון, הסביר כי החשש בתעודת אישור זמנית, בטרם קבלת תעודת הגמר, היא שהקבלנים לא ישלימו את הפעולות והאישורים הנדרשים לצורך קבלת תעודת הגמר, שממחישה שהדירה אכן מוכנה לאכלוס. מהנדסת העיר בית שמש אשר ביקש ממינהל התכנון לגבש תוכנית זמנית שתקצר את תהליכי האכלוס על פי ההצעה שהועלתה.
בנוסף, יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, קרא למשרד הפנים לבחון את חידוש תמ"א 38, תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, שתוקפה היה צפוי לפוג בחודש שעבר אולם הוארך עד פברואר 2024 ב-21 ערים. הוא הסביר כי התוכנית מאפשרת הקמת דירות חדשות עם ממ"ד ללא הצורך של הדיירים לממן את המרחבים המוגנים בעצמם.