גאוטם אדאני (60), המיליארדר ההודי שרכש לאחרונה את נמל חיפה יחד עם חברת גדות ב-4.1 מיליארד שקל, עקף היום (שבת) את ג'ף בזוס ברשימת המיליארדרים העולמיים והפך לאיש השני הכי עשיר בעולם, אחרי אילון מאסק. כך לפי רשימת המיליארדרים של בלומברג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאסק עדיין מחזיק כאמור במקום הראשון עם הון מוערך של 260 מיליארד דולר, אולם אדאני מתקרב אליו במהירות שיא כאשר זינק מהמקום ה-14 ברשימה למקום השני בתוך עשרה חודשים בלבד.
1 צפייה בגלריה
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
(צילומים: דוברות נמל חיפה, AP)
מדובר בפעם הראשונה שאזרח אסיה מגיע למיקום כל כך גבוה ברשימה של בלומברג, אשר עד כה נשלטה באופן כמעט מוחלט על ידי אנשי עסקים ויזמים לבנים.
ההון של אדאני מוערך כעת סביב 146.9 מיליארד דולר, כאשר רובו מגיע מאחזקותיו מסגרת קבוצת אדאני שבשליטתו. הקבוצה מתעסקת במגוון רחב של פעילויות, החל מנמלים ועד לעסקי פחם שזינקו בשנים האחרונות.
המניות של כמה מהחברות של אדאני זינקו בלמעלה מ-1,000% מאז יוני 2020, בין היתר בשל תמיכה של ראש ממשלת הודו, מודי, בפיתוח תחומים בהם עוסקת הקבוצה.
אדאני, שנשר בצעירותו מהאוניברסיטה בהודו, והחל את דרכו כסוחר יהלומים לפני שעבר לתחום הפחם, רכש בשנים האחרונות לא מעט עסקים בשלל תחומים, מנמלים בהודו, וכאמור בישראל, דרך חברות מלט, פרויקטים של אנרגיה ועד חברות תקשורת.
בדוח שפורסם לאחרונה על ידי CreditSights, עלה חשש מגדילתה המטאורית של קבוצת אדאני, שמומנה ברובה באמצעות הלוואות ש"מונפו יתר על המידה" לצד חובות ובעיות תזרים מזומנים. במקביל, מחוקקים בהודו ומומחים בשוק ההון הביעו חשש ממבנה הבעלות המעורפל של הקבוצה ומהעובדה שלא בוצעו מספיק הערכות של אנליסטים על הקונצרן ההודי.
בשבוע שעבר נענה משרד האוצר לבקשת קבוצת אדאני-גדות לדחות את מועד התשלום עבור עסקת נמל חיפה שנקבע במקור ל-14 באוקטובר, בחודש וחצי.
רוב הסכום אמור להגיע מהקבוצה ההודית, שביקשה דחייה בתשלום לדבריה בשל עיכוב בסגירה הפיננסית של גיוס הכסף, בשל חופשות הקיץ.