שתי בשורות מנוגדות התבררו היום (ד') עם פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: מחד, שיעור האינפלציה השנתי פחת מעט מ-5.4% ל-5.2%, כביכול בשורה טובה, אולם מאידך, האינפלציה עוד כאן ובשיעור חודשי גבוה. מדד שעולה במחצית האחוז בחודש אחד הוא מדד גבוה מאוד, כאשר בשנים האחרונות לא אחת עלייה של חצי אחוז נרשמה בתקופה מצטברת של רבע או אפילו חצי שנה - ולא בחודש אחד בלבד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על המדד השפיעו הפעם לא במעט גם מהלכים שמבצעת הממשלה. כך, ביטול המס על הכלים החד-פעמיים הוביל להוזלת המצרך הזה ב-5.1%, שיעור שהוא אגב נמוך בהרבה מאשר עליית מחירם עם הטלת המס הגבוה. לעומת זאת, מהלכי קידום חקיקת המהפכה המשפטית גרמו כבר לעלייה ניכרת בשערי הדולר והאירו וזו הביאה לייקור ב-2% של ההוצאות על הנסיעות לחו"ל, דווקא בחודש פברואר שנחשב לחלש למדי אצל הישראלים בחופשות.
1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
בכל מקרה, כאמור, האינפלציה שוב מתגברת. בדצמבר ובינואר עלה מדד המחירים החודשי לצרכן בשיעור של 0.3% ובפברואר חזרנו ל-0.5% - רמה גבוהה שלא ראינו כמותה מאז עליית מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר ב-0.6%. אולם, גם בחודשיים שלפני אוקטובר המדדים היו נמוכים: 0.2% בספטמבר ומדד שלילי של 0.3% באוגוסט. המשמעות ברורה: למעט חודש אחד בלבד (אוקטובר), היה מדד פברואר הגבוה ביותר בשבעת החודשים האחרונים. תמרור אזהרה.
בשורה רעה במיוחד מתבררת דווקא בשוק הדיור: שכר הדירה ממשיך לזנק, לצד הבלימה דווקא במחירי הדירות. הרחקת המשקיעים מהשוק, בשל עליית מס הרכישה והעלייה הניכרת בריבית - מפחיתה את ההיצע של הדירות להשכרה וכך עלה שכר הדירה לדיירים חדשים ב-7.5% לעומת שכר הדירה ששילמו השוכרים הקודמים.
גם מחדשי החוזים שילמו 4.4% יותר מאשר בשנה הקודמת, מה שמעיד על כך שבתחום שכר הדירה - שנכלל במדד בניגוד למחירי הדירות - האינפלציה לא נרגעת.
מתחילת השנה, כלומר במשך חודשיים בלבד, עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.8%, קצב מאוד לא סימפטי, כאשר מדד המחירים לצרכן ללא סעיף הדיור אף עלה כבר ב-0.9%.
וזה בדיוק מה שצריך להדליק נורה אדומה בבנק ישראל לקראת החלטת הריבית הבאה שקבועה ליום ה-3 באפריל, יומיים בלבד לפני ליל הסדר, כאשר כנראה הבשורה ערב החג תהיה מאכזבת לנוטלי המשכנתאות - עלייה נוספת בריבית.
על פי ההערכות, בנק ישראל ימתן אומנם את שיעור העלאת הריבית וזאת תעלה רק ברבע אחוז, אולם העלאת הריבית הבסיסית ל-4.5% בעוד שבועיים וחצי משמעותה ריבית פריים שתזנק ל-6%, בדיוק שנה אחרי שהפריים באפריל 2022 היה עדיין רק 1.6% - זינוק של יותר מפי שלושה וחצי.
יחד עם זאת, למרות הנתונים הללו, ישראל לא מנותקת ממה שקורה בעולם. כאשר בנקים קורסים בארה"ב ונקלעים לקשיים מסוימים גם באירופה - יכול מאוד להיות שהעלאת שהריבית באירופה מחר תמותן ואולי הריבית בארה"ב אפילו לא תעלה כלל בשבוע הבא.
במקרה כזה, בנק ישראל יצטרך "לעשות רגע חושבים", כלשון חיים טופול בתפקידו כסלאח שבתי, האם להעלות עוד את הריבית או לעשות הפסקה ערב החגים ולחכות עד סמוך לאישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים בסוף חודש מאי.