האם עולם העבודה חוזר לאט לאט לתקופת טרום הקורונה בכל מה שקשור להגעה למשרדים? לפי "וול סטריט ג'ורנל" לא מעט חברות בארצות הברית, וביניהן ענקית ההשקעות Vanguard Group, חברת הטכנולוגיה Paycom Software ואחרות, שלחו בשבועות האחרונים הנחיות לעובדים וקראו להם להגיע יותר למשרדים, או לפחות לא להגדיל את כמות הימים בשבוע שהם עובדים מהבית. במקרים מסוימים, הבוסים אף כתבו כי מי שלא יעמוד בהנחיות עלול להיות מפוטר תוך זמן קצר.
חלק מהעובדים התנגדו להנחיות החדשות ואף ביקרו אותן בפגישות ארגוניות. אלה שדוחפים לכמה שיותר עבודה מהבית אומרים שעבודה מהמשרד היא פחות פרודוקטיבית, בנוסף לבזבוז הזמן מבחינתם בנסיעה למשרד. מנגד, המעסיקים טוענים שהגעה למשרד חשובה לפתרון מהיר יותר של בעיות, הכשרת עובדים חדשים וחיזוק התרבות הארגונית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
עבודה מהבית
עבודה מהבית
עבודה מהבית
(צילום: Shutterstock)
במשך רוב תקופת הקורונה חברות נקטו בגישה רכה מאוד בנוגע להגעה למשרדים מחשש שעמדה נוקשה מדי עלולה לפגוע במורל או להוביל לעזיבה. ולכן תפוסת המשרדים הממוצעת בעשרת הערים הגדולות בארצות הברית נותרה על מתחת ל-50% במשך רוב שנת 2022, על פי נתונים של חברת האבטחה Kastle Systems, למרות שהמגפה כבר חלפה.
אולם כעת, ככל שהחשש ממיתון גובר ואיתו קיצוצים בכוח אדם, כפי שכבר קרה בלא מעט חברות כולל בענקיות כמו פייסבוק, טוויטר ואמזון, הכוח של העובדים מול המעסיקים פחת, מה שמאפשר למעסיקים לדחוף לחזרה לעולם העבודה "הישן והטוב".
ב-Vanguard Group, שהמטה שלה נמצא סמוך לפילדלפיה, המנהלים שלחו תזכיר לעובדים בחודש דצמבר האחרון ובו כתבו שרבים מהם לא מילאו את דרישת החברה לעבוד במשרדים בימי שלישי-חמישי. "אימוץ לא אחיד ולא עקבי יצר אי-שוויון באופן יישום המודל, והקשה על מימוש היתרונות של למידה אישית, שיתוף פעולה וחיבור", נכתב בתזכיר. בימים שלאחר מכן, חלק מעובדי החברה אמרו שהמנהלים פנו אליהם ואמרו שאם לא יעמדו במדיניות החזרה למשרדים הם יפוטרו וגם לא יקבלו פיצויים.
ב-Paycom Software מאוקלהומה סיטי, המנהלים פנו לכמה עובדים מהצוות הטכנולוגי ואמרו להם שהם יצטרכו לעבוד חמישה ימים בשבוע מהמשרד החל מינואר מכיוון "שיש לחברה מספר פרויקטים קריטיים שהצוותים חייבים לבצע אותם ברמה הגבוהה ביותר". בהודעה ששלח דובר החברה לוול סטריט ג'ורנל, נמסר כי כבר עכשיו 80% מעובדי החברה עובדים חמישה ימים בשבוע במטה, והחזרה כבר החלה באוגוסט 2021: "מתחילת המגפה הודענו שעבודה מהבית היא פתרון זמני כשאנחנו נותנים עדיפות לבריאות והרווחה של כולם. אנו נרגשים כעת שהמחלקות האחרונות שעבדו מהבית מצטרפות לעמיתים במשרד".
גופים פיננסיים, כמו למשל גולדמן סאקס, נקטו בגישה הרבה יותר קשוחה עוד בזמן המגפה ודחפו את העובדים לשוב לעבוד מהמשרדים. התוצאה כיום היא שמשרדי החברה נראים כמו לפני תקופת הקורונה. "דחפנו, שידלנו והתפתחנו", אמר דייויד סולומון, מנכ"ל גולדמן סאקס, בוועידה בחודש שעבר. "בשורה התחתונה, אנחנו עובדים די קרוב לצורה שבה עבדנו לפני המגפה".
כמו כן, חלק מהחברות כותבות מפורשות בתיאור התפקיד ובדרישות למועמדים חדשים כי העבודה היא 100% מהמשרד. אחת מהן היא חברת הפיננסיים LifePro מסן דייגו. החברה, שמונה כ-40 עובדים, אפשרה עבודה מרחוק בשלב מוקדם של המגפה "למרות שהשחיקה גדלה והפרודוקטיביות ירדה אצל חלק מהעובדים", אמרה מנכ"לית LifePro הת'ר אולז. כבר בקיץ 2020 המנכ"לית החליטה להחזיר את כל העובדים למשרד, למרות שחלק התנגדו. עם הזמן, כמעט שליש מהעובדים התפטרו בעקבות שינוי המדיניות. "עכשיו אולי ייקח יותר זמן לאייש משרות בגלל ההעדפות של חלק מהמועמדים לעבוד מהבית, אבל אני רואה את היתרונות בכך שעובדים יכולים לשמוע זה את זה וגם לעזור אחד לשני".

"המכה הגדולה" שנוצרת מעבודה מהבית

אחת החברות שסובלת מאוד מהמצב הכלכלי בעולם וחוסר הוודאות היא ענקית הסחר האלקטרוני הקנדית שופיפיי (Shopify), שנאלצה כבר לקצץ עלויות אחרי שהמניות שלה צנחו בשנת 2022 ב-75%. בעקבות כך היא גם פיטרה 1,000 עובדים. כעת, כדי להיות יותר פרודוקטיביים, החברה פנתה לעובדים עם חזרתם מחופשת הכריסמס ואמרה כי היא מבצעת שינוי בנהלים בכל מה שקשור לפגישות פנים אל פנים או וירטואליות (זום וכו').
בין הנהלים החדשים והמפתיעים בחלקם שפרסמה החברה, נקבע כי אין יותר לקיים פגישות עדכון שכוללות יותר משני אנשים; אין לקיים כלל פגישות בימי רביעי, ופגישות גדולות של יותר מ-50 אנשים יהיה אפשר לערוך רק בימי חמישי, ובחלון זמן מוגדר של שש שעות, וגם זה רק פעם בשבוע בלבד.
בנוסף, מנהלי החברה יפנו לעובדים ויעודדו אותם לבטל פגישות אחרות, ואף להסיר את עצמם מקבוצות צ'אט פנימיות גדולות. "הדבר הכי טוב שמייסדי חברות יכולים לעשות הוא לגרוע", אמר המנכ"ל ואחד ממייסדי שופיפיי, טובי לוטקה, במזכר ששלח לעובדים. "הרבה יותר קל להוסיף דברים ללו"ז מאשר להסיר אותם. אם אתה אומר 'כן' למשהו, אתה בעצם אומר 'לא' לכל דבר אחד שיכולת לעשות בפרק הזמן הזה. ככל שאנשים מוסיפים דברים ללו"ז, אוסף הדברים שניתן לעשות הופך לקטן יותר ואז נוצר משם שכולם רק שומרים על סטטוס קוו". שופיפיי אמרה כי בוט ישמש כאוכף המדיניות, ויזכיר למארגני הפגישות את הכללים החדשים.
2 צפייה בגלריה
שופיפיי
שופיפיי
שופיפיי
(צילום: AP)
פגישות גדולות, ארוכות ולא פרודוקטיביות הפכו למכה עבור חברות שעובדות באופן היברידי, מה שגרם להן לנסות ולצמצם אותן. בין החברות שכבר נקטו במדיניות "אין פגישות" ניתן למצוא גם את פייסבוק. לפי סקר שנערך בשנה שעברה, עובדים מבלים כ-18 שעות שבועיות בממוצע בפגישות, והם דוחים רק 14% מההזמנות לישיבות, למרות שהם מעדיפים לדחות 31% מהן. קיום פגישות לא קריטיות אליהן מגיעים העובדים בחוסר רצון מבזבזות כ-100 מיליון דולר בשנה לארגונים גדולים, לפי אותו סקר.
גם ניהול הפגישות עצמן עלול לפגוע במעורבות העובדים ואף להגביר את כוונתם להתפטר, כך לדברי סטיבן רוגלברג, פרופסור למדע ארגוני, פסיכולוגיה וניהול באוניברסיטת צפון קרוליינה. מנתונים של מיקרוסופט, שמבוססים על אלפי משתמשים בתוכנת Workplace software שלה, התגלה שהזמן שהושקע בפגישות גדל ביותר מפי שלושה בשנתיים הראשונות של מגפת הקורונה, ומספר הפגישות השבועיות יותר מהכפיל את עצמו.