רק התערבות של הרגע האחרון של הממשלה תמנע בשבוע הקרוב עלייה חריגה במחירי מוצרי החלב ובמחירי הדלק - התייקרות שתעלה את האינפלציה בישראל שלא עומדת כנראה להתמתן בחודשים הקרובים ועלולה להיות זרז לעוד העלאת ריבית כבר בחודש הקרוב.
בשל ההתייקרות המשמעותית של החלב בשיעור של 16% בממוצע כבר בשבוע הבא, ההשפעה על מדד חודש מאי תהיה עלייה בשיעור של כ-0.15%. מדובר במוצרי חלב המהווים משקל משמעותי בסל הצריכה של משקי הבית, בעיקר במשפחות ברוכות ילדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock ויריב כץ)
ההחלטה על העלאת מחירי החלב ומוצריו אושרה לאחרונה בוועדת המחירים, חרף הבטחות הממשלה וכן בוועדות הכלכליות של הכנסת למנוע את ההעלאה או למתן אותה. דבר ההתייקרות כבר פורסם ברשומות ורק החלטה חריגה של הממשלה להקפיא את ההתייקרות, בהובלת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר, תוכל לעצור את הנטל הכבד שצפוי לסל התצרוכת של אזרחי המדינה.
עוד השפעה ניכרת על עליית המדד בחודש מאי תהיה במחירי הדלק שצפויים לעלות כנראה ביותר ממחצית השקל. זאת, בשל ביטול הפחתה של 43 אגורות במס על הדלק שההנחה בו תחזור לעמוד במקום על 56 אגורות לליטר רק על 13 אגורות בלבד. עלייה כזאת תשפיע בכ-0.2% לפחות על עליית האינפלציה. לאחרונה נרשמה גם עלייה במחירי הנפט בעולם והבנזין באגן הים התיכון. החל מ-24 בחודש, אתמול, מחשבים במשרד האנרגיה את מחירי הנפט הממוצעים בעולם במשך חמישה ימים ובסוף השבוע יקבע מחיר הדלק בישראל החל מיום ראשון הקרוב בחצות.
בעוד שההתייקרות הצפויה של מחירי החלב והדלק ישפיעו על מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, שיפורסם רק במחצית חודש יוני, התייקרויות וגם הוזלות אחרות צפויות להשפיע על מדד חודש אפריל שיפורסם ב-15 במאי.
מדד אפריל יושפע מעליית שערי המטבעות הזרים מול השקל, ובעיקר האירו שחצה החודש את רף ארבעה השקלים, התייקרויות עונתיות במחירי ירקות, פירות, הלבשה והנעלה וחיבור משמעותי בנסיעות לחו"ל.
יחד עם זאת תמותן עליית מדד חודש אפריל בשל הוזלה מסוימת בשיעור של 2.4% במחירי החשמל ושל המים בשיעור של 2.7% (בשל הפחתת מחיר החשמל). הורדות מחיר אלה יפחיתו כ-0.2% ממדד אפריל. לפי התחזיות בינתיים, מדד חודש אפריל צפוי לעלות בשיעור של 0.3%-0.4%.
החזאים בבנקים ובבתי ההשקעות צופים כעת שבנק ישראל ייאלץ שוב להעלות את הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז ולהעמיד את הריבית על שיעור של 4.75% ובכך תעלה גם ריבית הפריים ברבע אחוז לשיעור גבוה של 6.25%, שצפוי להקשות עוד על נוטלי המשכנתאות בהחזרים החודשיים.