היום (ה') הסתיים עידן שלא היה כדוגמתו בישראל. במשך שנה וארבעה חודשים שולמו ליותר ממיליון ישראלים דמי אבטלה בגין פיטוריהם והוצאתם לחופשות ללא תשלום (חל"ת) בשל התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מה שהפך למשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות המדינה.
במשך שנה וארבעה חודשים שולמו ליותר ממיליון ישראלים דמי אבטלה בגין פיטוריהם והוצאתם לחופשות ללא תשלום (חל"ת) בשל התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מה שהפך למשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות המדינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתונים שנמסרו מהמוסד לביטוח לאומי לבקשת ynet, עולה כי בימי המשבר שולמו בישראל 39.1 מיליארד שקל כדמי אבטלה. 23.5 מיליארד שקל שולמו למובטלים ולשוהים בחל"ת בשנת 2020 ועוד 15.5 מיליארד שקל שולמו עד היום במחצית שנת 2021.
כעת, עם שינוי מתווה החל"ת החדש, צפויים לקבל רק חלק ממחוסרי העבודה דמי אבטלה, בהיקף המוערך כעת בעוד כמיליארד וחצי שקלים. אז מי עדיין יקבל דמי אבטלה ומה בדיוק משתנה? ynet עושה סדר.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
מה משתנה החל מהיום? דמי האבטלה ששילמה המדינה ברוחב לב ב-16 החודשים האחרונים - מסתיימים, יחד עם הסרתן בחודשים האחרונים של רוב ההגבלות בגין משבר הקורונה וחזרת המשק לפעילות כמעט מלאה.
מי בכל זאת ימשיך לקבל דמי אבטלה ובאיזה היקף? בני 45 ומעלה שקיבלו דמי אבטלה בעת משבר הקורונה, יהיו זכאים מעתה לתשלום דמי אבטלה נוספים בהיקף של מחצית מימי האבטלה שעבורם קיבלו דמי אבטלה עד כה. מי שקיבל דמי אבטלה עבור 120 ימים יהיה זכאי לדמי אבטלה ל-60 ימים נוספים וזאת רק בסכום השווה ל-85% משיעורם בחוק.
ומה גורלו של מי שגילו פחות מ-45 שנים? מי שתופסק עבודתו בחודשים יולי-ספטמבר 2021, יהיה חייב רק ב-6 חודשי עבודה במקום 12 חודשים, לפי חוק הביטוח הלאומי בימים רגילים. מי שעבודתו תופסק בין אוקטובר לדצמבר 2021 יהיה זכאי לדמי אבטלה רק אם צבר 10 חודשי עבודה.
ומה לגבי מובטלים בני 67 ומעלה? ברגע האחרון הם צורפו לתוכנית המשך תשלום מענקי ההסתגלות. מענקים אלה יינתנו לתקופה של שלושה חודשים נוספים בלבד, כאשר המתווה יהיה הפחתה מדי חודש - 90% מדמי ההסתגלות שקיבלו עד כה בחודש הראשון, 80% בחודש השני ו-70% בחודש השלישי.
ומה הדין לגבי אישה שילדה או שתלד עד ל-31 בדצמבר השנה? גם כאן הוכנס שינוי ברגע האחרון. אישה שהייה זכאית לדמי אבטלה ב-30 ביוני או לפניו, בהיותה בהריון שהסתיים בלידה, אך לא הייתה זכאית כלל לדי לידה כיוון שלא הייתה בהריון בעת הפסקת עבודתה, תהיה זכאית לדמי לידה על פי שכרה בשנת 2019 (טרם הקורונה), או בדמי לידה רגילים, הגבוה מביניהם, ליולדות עד ל-31 בדצמבר 2021.
האם יהיה סיוע לעבודת אנשים עם מוגבלויות? אכן - שכרם יסובסד על ידי המדינה, דרך זרוע העבודה, בשיעור של 20% למשך 10 חודשים. בעת שאדם עם מוגבלות ייכנס למעגל העבודה מעסיק יוכל לבקש לסבסד את השכר.
האם יימשך מענק לעובדים שחזרו לעבודה? מענק החזרה לעבודה יינתן למי שקיבל דמי אבטלה בעת הקורונה וחזר לעבודה. מענק זה היה אמור להסתיים כעת, אך הוא יוארך בחודש עד ל-31 ביולי ויינתן בשלוש פעימות - 3,600 שקל, 3,200 שקל ו-2,800 שקל.
האם קיים חוק נפרד או סיוע לפי ענפים, למשל למי שאין להם לאן לחזור בענף התיירות? נכון לרגע זה - לא. משרד האוצר מנסה לגבש תוכנית עבורם, אולם היא עדיין לא פורסמה. בביטוח הלאומי מציינים, כי קשה מאוד להפריד בין מובטלים בענפים שונים ולבדל אותם ממובטלים אחרים שזקוקים גם הם לסיוע.
האם אוכל לעבור הכשרה מקצועית ועדיין להמשיך לקבל דמי אבטלה? כן. עד לחודש דצמבר יוכל אדם לעבור הכשרה מקצועית ולהיות זכאי לגמלה מלאה, ללא הפחתה של 30% שקבועה בחוק.
ומה לגבי כפל הקצבאות לנכים, אמהות יחידניות ומקבלי קצבת זקנה? ההסדר של כפל קצבאות יישאר בתוקפו עד ל-31.12.2021.
מה יהיו הזכויות של מי שעבודתו מסתיימת מדי שנה בחודשי הקיץ, כמו מורים? אין בחוק התייחסות מיוחדת לעובדים עונתיים. כדי להיות זכאים לדמי אבטלה, הם יצטרכו לצבור תקופת אכשרה בת שישה חודשים לפחות, אלא אם הוארכה זכאותם כי הם בני למעלה מ-45 שנים.
האם גם מי שכבר אינו זכאי לקצבה יוכל להיעזר בשירות התעסוקה לטובת מציאת עבודה? כן. שירות התעסוקה מספק מגוון שירותים להשתלבות במעגל העבודה ו\או לשיפור מיומנויות וכישורי עבודה, לדורשי העבודה, בין אם זכאי לקצבה ובין אם אינו זכאי לקצבה, ואפילו למי שעובד ומבקש למצוא משרה חדשה או לשפר יכולות.
אילו כלים יוצעו לדורשי העבודה שאינם זכאים לקצבה בשירות התעסוקה מהיום? כל השירותים שמוצעים גם היום לדורשי עבודה הזכאים לקצבה, כדוגמת ייעוץ קריירה, הכוונה מקצועית, הכשרות, סדנאות, אימונים והכשרות מקצועיות, יוצעו גם למי שאינו זכאי לה. בנוסף, בשירות התעסוקה מגבשים כיום שורה של כלים נוספים שצפויים לסייע לדורשי העבודה להשתלב מיטבית במעגל העבודה בתנאי שוק העבודה המשתנה.
פורסם לראשונה: 17:48, 30.06.21