האם אחרי שנים של הבטחות תאשר הממשלה בקרוב מתווה להענקת רשת ביטחון לעצמאים למקרה שייקלעו למשבר כלכלי? מדובר בתוכנית משנת 2015 שגיבשה לשכת יועצי המס ושאותה קידם כמתווה חדשני למתן רשת ביטחון לעצמאים בשבועות האחרונים סגן השר במשרד ראש הממשלה, אביר קארה. התוכנית צפויה לעלות כנראה ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לענייני חקיקה וצפויה לקבל את גיבוי הממשלה, כאשר היא זוכה לתמיכת ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר האוצר.
בכל מקרה, גם אם התוכנית תאושר בימים הקרובים, היא צפויה להידחות לתקציב המדינה הבא בעוד שנה בשל חוסר תקציב ליישומה כבר בתקציב המדינה הקרוב.
2 צפייה בגלריה
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
סגן השר אביר קארה
(צילום: קובי קואנקס)
המתווה מציע מודל ייחודי של בחירה וולנטרית לעצמאים בין מסלולים אשר ישוו את תנאיהם לתנאי השכירים וכן יפרישו להם רשת ביטחון למקרי צורך כגון מחלה או סגירת עסק.
המתווה גובש על ידי קארה יחד עם פורום מומחים ומעצבי מדיניות ובהובלה מקצועית של לשכת יועצי המס בימי מחאת "השולמנים". אז לאור משבר הקורונה והסגרים החוזרים, התבהרה לציבור חשיבותה של רשת ביטחון שתגן על עצמאים ובעלי עסקים במקרים חריגים.
עקרונות התוכנית יכללו שתי אלטרנטיבות לבחירתם של העצמאים:
  • מסלול "עצמאי כמו שכיר" בו יוכל העצמאי להוציא לעצמו תלוש משכורת, לשלם ביטוח לאומי ולקבל דמי אבטלה במידת הצורך.
  • מסלול "רשת ביטחון", שבו העצמאי יפריש לביטוח הלאומי סכום מופחת, נקודת אחוז אחת תעבור לקרן הפנסיה והחיסכון של העצמאי ובמקרים מגוונים כגון מעבר דירה, מחלה, חופשה ואבטלה יוכל בעל העסק למשוך רק את אותו אחוז שיצטבר לו בבקרן שחסך. כסף שלא יימשך יצטבר לפנסיה.
סגן השר קארה אמר כי "עצמאי ממוצע עושה אקרובטיקה עסקית ולוקח סיכונים על מנת להצליח ולייצר ערך ומקומות פרנסה לעובדיו. היום, לראשונה בהיסטוריה, אנו פורשים תחתיו רשת ביטחון שתאפשר לו לקחת סיכונים ותגן עליו בעת הצורך. זוהי מהפכה שנלחמנו עליה כישולמנים' ותהפוך עכשיו למציאות".
2 צפייה בגלריה
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי
(צילום: איריס מזור)
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, שגיבש את התוכנית, אמר ל-ynet כי "הצעת החוק המהפכנית נוסחה בלשכת יועצי המס מתוך כוונה לייצר לעצמאים לראשונה רשת ביטחון ושיוויון באופן הפשוט ביותר ליישום. עצמאים יוכלו לבחור באופציה שבה הם מנפיקים תלושי שכר לעצמם, משלמים באמצעותו ביטוח לאומי בדיוק כמו השכירים וכתוצאה מכך יוכלו לקבל מביטוח לאומי את אותם הזכויות באופן שווה לאלו של השכירים.
"החקיקה מאפשרת גם פתרון לשכירים בעלי שליטה שכבר היום מנפיקים מהחברה תלוש שכר אך הם לא מקבלים את אותן הזכויות של שכירים 'רגילים'. בנוסף, הנפקת התלוש תאפשר לעצמאים גם להגדיל לעצמם את ההפקדות הפנסיוניות המוכרות במס , דבר שיבטיח להם ביטחון פנסיוני משמעותי יותר בעתיד.
"העצמאים חיכו שנים רבות, שחבר כנסת מהקואליציה יגיש הצעת חוק כזאת, עם היתכנות מעשית להיכלל בספר החוקים של מדינת ישראל, מה שיאותת לדור הצעיר שכדאי להיות פה עצמאי ולהניע את כלכלת ישראל".