13 יזמי נדל"ן הגישו לאחרונה עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד עיריית חיפה, בטענה שמוסדות התכנון בעיר נמנעים מלהסדיר את מדיניות השימור של מבנים שנבנו לפני 1970. בכך, טוענים היזמים בעתירה, מכבידה העירייה על קבלת היתרי בנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית וגורמת לקיפאון בנייה בעיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
רשימת העותרים כוללת את "נופי רוממה", "מבנים", "שרון-נהב", "הרט יזמות ובנייה", "נקסט אורבן", "שתית", "א.ג כוכב", "י.ד זמיר", "שובל התחדשות עירונית", "אבי רחמים ייזום ופרויקטים", "י.ע. ביליה יזמות", "מ.ש.י אלפא יזמות ובנייה" ו"יוזמה אלונים".
1 צפייה בגלריה
פארק מתמ מת"מ מת"ם מתם חיפה פארק תעשייה
פארק מתמ מת"מ מת"ם מתם חיפה פארק תעשייה
חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
באמצעות עוה"ד אסף עירוני ואנה אליאשקביץ' ממשרד ש.פרידמן אברמזון ושות', טוענים העותרים כי על אף שתוכנית המתאר של העיר קבעה שמסמך מדיניות עירונית לשימור יוגש לוועדה המחוזית בתוך 12 חודשים מיום אישור התוכנית - מסמך זה מעולם לא הוכן ולא הוגש. כתוצאה מכך, נטען כי העירייה ממשיכה להציב מגבלות חמורות על הוצאת היתרים להתחדשות עירונית, תוך שימוש בטענה של "ערכי שימור", על אף שבבניינים רבים אין שום ערכי שימור.
"התוצאה הישירה של מחדליה המתמשכים של הוועדה המקומית לאשר מסמך מדיניות עירוני לשימור, היא הטלת מגבלות על בקשות להיתרי בנייה ברוב שטחה של העיר", נכתב בעתירה. עוד נטען כי מדובר ב"מצב אבסורדי שלא יכול להימשך" שעל פיו "מוטלות על רוב בעלי הנכסים בחיפה מגבלות משמעותיות להוצאת היתרי בנייה, באופן המוביל לפגיעה ישירה בזכויותיהם".
לטענת העותרים, הפרשנות של מוסדות התכנון בחיפה להוראות תוכנית המתאר של העיר היא "שגויה, בלתי סבירה וחסרת מידתיות". בעתירה מוסבר כי פרשנות זו גורסת כי עד להכנת מסמך מדיניות שימור יחולו מגבלות על הוצאת היתרי בנייה למבנים שנבנו לפני שנת 1970 בתחום המורשת הבנויה, שזה מרבית שטחה הבנוי של העיר. פרשנות זו מחייבת את בעלי הנכסים להכין תיק תיעוד מקדים לכל בקשה להיתר, וכן לקבל המלצה של ועדת השימור, כאמור הליכים שלטענת העותרים מכבידים מאוד על קבלת היתר ומאריכים את משך ההליך "באופן לא סביר".
עו"ד אסף עירוניעו"ד אסף עירוניצילום: מיכה בריקמן
העותרים מבקשים כי "לנוכח ההשלכות הקשות על זכויות בעלי הנכסים בתחום המורשת הבנויה, הנובעות ישירות ממחדלה המתמשך של הוועדה המקומית לסיים את הכנת מסמך המדיניות, יתבקש בית המשפט הנכבד לקבוע סדר זמנים לסיום ההליכים לאישורו של מסמך המדיניות. כמו כן, יתבקש בית המשפט הנכבד לקבוע כי בתום התקופה שתיקבע בפסק הדין, לא ניתן יהיה להמשיך להטיל מגבלות על הוצאת היתרי בניה בתחום המורשת הבנויה".
עו"ד עירוני, ראש מחלקת תכנון ובנייה במשרד, שהגיש את העתירה מסר: "על אף שכולם במדינת ישראל עוסקים השכם וערב בצורך לשפר ולייעל את הליכי הרישוי והבנייה, אנחנו מופתעים לגלות כל פעם מחדש מדיניות שמכבידה מאוד על קבלת היתרי בנייה. המחדל המתמשך לאשר מסמך מדיניות שימור עירוני בחיפה הוא בדיוק מקרה שכזה, ומכאן לא הייתה ברירה אלא לפנות לבית המשפט בעתירה".
מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת להשלמת נספח מדיניות שימור. לצערנו, התקציב להשלמת העבודה התעכב זמן רב בגלל מועצת העיר. עד להשלמת הנספח פועלת העירייה לאישור היתרי בנייה על בסיס סקרי שימור עדכניים שבוצעו בעיר על ידי העירייה".