ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טרם האריך את כהונתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לכהונה שנייה של חמש שנים למרות שהבהיר לאחרונה שהוא מתכוון לעשות כן, מה עוד שזה היה אחד מהתנאים של המחנה הממלכתי להיכנס לממשלת החירום במלחמת "חרבות ברזל".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ הודיע לנתניהו כי הוא תומך בהארכת כהונת הנגיד ובלשכתו אמרו ל ynet: "למרות שהיו גם חילוקי דעות בין שר האוצר לנגיד ירון השר מעריך את הנגיד וכדי לשדר יציבות הביע את דעתו שיש להאריך את כהונת הנגיד בשל המצב הנוכחי ושידור יציבות במשק הישראלי בעת הזאת".
בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת החוקה של הכנסת בסעיף העוסק בהארכת תקופות כהונה בשירות הציבורי ובגופים ציבוריים במסגרת הכנת הצעת חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים - הוראת שעה "חרבות ברזל" - לקריאה שנייה ושלישית, התברר לשאלתו של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, כי החוק אינו חל על כהונת הנגיד.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו והנגיד אמיר ירון
(צילום: רויטרס, קובי גדעון, לע"מ)

בעקבות זאת נעשו פניות של חברי כנסת ועיתונאים ללשכת ראש הממשלה כדי לוודא שכהונת פרופ' ירון אכן תוארך בכהונה שלמה של חמש שנים ולא רק עד לסיום המלחמה. תשובה חד משמעית מלשכת ראש הממשלה לא ניתנה לפונים.
כהונתו הנגיד ירון עומדת להסתיים ב-23 בדצמבר וכעת דורשים בכירים במשק שראש הממשלה יודיע מיד על הארכת כהונתו שכן הארכה זמנית מחלישה מאוד את מעמד הנגיד, שהוא דמות מרכזית במשק על אחת כמה וכמה בעת משבר כלכלי כזה שמלווה כעת את המלחמה, עם גירעונות ענק, אבטלה גבוהה וקשיים מרובים לעסקים ולמשקי הבית.
פורום העסקים, שמורכב מכ-200 ראשי החברות מהגדולות במשק, שמהוות את הרוב המכריע של הכלכלה הישראלית, ושמורכב מאנשים מכל גווני הקשת הפוליטית, קרא היום לראש הממשלה ולשרי הממשלה להודיע לאלתר על הארכת כהונתו של הנגיד לקדנציה מלאה נוספת בת חמש שנים.
"הכלכלה הישראלית מצויה במצב מאתגר מאוד עוד מלפני המלחמה. מלחמת חרבות ברזל מציבה אתגר עצום לכלכלה, לעסקים בישראל ולמשקי הבית. דירוג האשראי של מדינת ישראל הועבר כבר לאופק שלילי על ידי כל סוכנויות הדירוג הבינלאומיות. בשבועות הראשונים של הלחימה השקל נחלש בצורה דרמטית, דבר שגם השפיע על האינפלציה. למול איומים אלו פעל הנגיד בפרואקטיביות, מקצועיות ונחישות. ירידת שער הדולר בשבועיים האחרונים היא אחת התוצאות של פעילותו", נאמר בהודעת הכלכלנים.
לדבריהם, "אנו, שעושים לילות כימים כדי להמשיך את פעילות המשק גם בימים קשים אלו, קוראים לראש הממשלה וחברי הממשלה - קבלו לאלתר החלטה על קדנציה נוספת של הנגיד. הימנעות מהחלטה זו תביא לפגיעה מיידית במשק ולתוצאות קשות, שישפיעו מיידית על כולנו - עסקים ומשקי בית. האחריות המלאה לתוצאות הקשות הללו שיורגשו היטב אצל כל אזרח בישראל תהיה של כל אחד מכם".
פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה פנה הערב לשר בני גנץ, חבר קבינט המלחמה המצומצם, בקריאה שהוא חייב לוודא שכהונת נגיד בנק ישראל שפוקעת בחודש הבא תוארך בחמש שנים נוספות.
"כלכלת ישראל משוועת ליציבות ומקצועיות בימים אלו. אי הארכת כהונת הנגיד היא מחדל שעלול לגרום נזק אדיר שהוא בכייה לדורות".
חברי הפורום מפצירים בגנץ, "לעצור לאלתר את ההתנהלות השערוריתית של הממשלה בכל הנוגע לכלכלת ישראל, ולוודא שהממשלה תקבל החלטות מקצועיות ואחראיות, אחרת נגיע בקרוב לשוקת שבורה, והנזק שיגרם לכלכלת ישראל יהיה לא 'רק' כבד אלא בלתי הפיך".
ועוד הם אומרים בפנייתם: "ח"כ בני גנץ צריך לוודא שכהונת נגיד בנק ישראל, שהוא המבוגר האחראי והדמות המקצועית הבכירה של כלכלת ישראל, תוארך לכהונה מלאה. מינוי כזה יבטיח יציבות, המשכיות ומקצועיות, ויסייע לשיקום הכלכלה ואמון המשקיעים. הגיע הזמן לחשוב על טובתה של מדינת ישראל ועתידה כמדינה מתקדמת".
על חברי פורום הכלכלנים למען הדמקורטיה נמנים: פרופ' איתי אטר, מוביל פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה, הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה; יאיר אבידן, לשעבר המפקח על הבנקים; פרופ' ליאו ליידרמן, אונ' תל אביב, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים; פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, האוניברסיטה העברית, לשעבר ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל; פרופ' אורלי שדה, האוניברסיטה העברית; פרופ' יוסי שפיגל, אוניברסיטת תל אביב, נשיא האגודה הישראלית לכלכלה; פרופ' צביקה אקשטיין, ראש מכון אהרן, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל; ורוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים והחשב הכללי באוצר.
פורסם לראשונה: 19:17, 18.11.23