סוף לשאלות "סליחה איפה השירותים של הקניון"? בקניוני עופר של קבוצת מליסרון השיקו היום (ה') מערכת ניווט ב-14 מתוך 18 קניוני הקבוצה.
המערכת תסייע לצרכנים באיתור חנויות, ג'ימבורי ולא פחות חשוב: מיקומי מעליות, דרגנועים ושירותים. אפשר גם לחשב בה מרחק וזמן הליכה מחנות לחנות. הצרכן הוא נקודה במפה שמתקדמת לעבר המטרה - בדיוק כמו בגוגל מאפס או בווייז - רק שפה מערכת הניווט אינה לוויינית, כי אין קליטת GPS טובה מספיק בבניינים, אלא תוך קניונית. הטכנולוגיה ככל הנראה עושה שימוש בסנסורים, ביקונים שפזורים בקניון ויי פיי ו-bluetooth.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מערכת הניווט של קניוני עופר
מערכת הניווט של קניוני עופר
מערכת הניווט של קניוני עופר
כרגע, יש בה כמה נקודות תורפה: למשל בחיפוש "אמריקן איגל" לא מצאנו חנות כזאת בקניון רמת אביב, למרות שהיא בהחלט קיימת בו. מתברר שהשם מוטען לאפליקציה באנגלית בלבד. בנוסף היא לא מנווטת בחניונים - סיוט צרכני ידוע.
מערכת דומה שמתופעלת בקבוצה המתחרה: עזריאלי - כן יודעת לנווט בחניונים. רק ששם המערכת עוד בחיתוליה והיא פעילה כפיילוט בקניון אחד בלבד: עזריאלי ת"א.

בעזריאל: ניווט בחניונים ומציאות רבודה - אבל רק בקניון אחד

האפליקציה של קבוצת עזריאלי מאפשרת ניווט מהחניון אל החנויות המבוקשות וחזרה לרכב. מבקרי הקניון יכולים לנווט ישירות מהחניה אל החנויות המבוקשות בצורה קלה ומהירה באמצעות אפליקציית עזריאלי והמצלמה בטלפון. הניווט מתבצע באמצעות חצים תלת ממדיים אשר צפים במרחבי הקניון ומכוונים את המבקרים אל היעד המבוקש.
זאת אפליקציה שכוללת מציאות רבודה שפיתח הסטארטאפ Resonai. החברות פיתחו "תיאום דיגיטלי" (Digital Twin): העתק ויזואלי של כל חללי הקניון, שנוצר על ידי "מידול" הבניין באמצעות צילום וסריקה של הנכס.
קחו בחשבון שהמערכות האלה הן גם אמצעי לקידום מכירות. הן לא רק מספקות יכולות לאיתור חנויות, הן גם מספקות מידע עדכני על אירועים ומקומות בילוי וגם מידע על מבצעים וקופונים אישיים.
בעזריאלי למשל, הטמינו פיניאטות וירטואליות באפליקציה אותן המבקר צריך לנפץ כדי לקבל פרס, והשוס: את המבצעים והקופונים כבר לא צריך לחפש מתוך רשימה מייגעת - הם יופיעו ברחבי הקניון.

המערכות מסייעות גם לחנויות

לדברי איתי בניאן, סמנכ"ל פיתוח עסקי וחדשנות בקבוצת מליסרון, "זה לא פשוט כי יש לנו כ-2,300 חנויות בקניון וקניון זה דבר חי ומשתנה אנחנו מחדשים 50-40 חוזי חנויות בחודש. חנויות מתחלפות וזזות.
"יש כ-70 מיליון כניסות בשנה ל-18 קניוני עופר (בין היתר נכללים בקבוצה: חוצות המפרץ, גרנד קניון ב"ש והקניון הגדול בפ"ת מ.ר). מערכת הניווט באה לשפר את חוויית הבילוי והקנייה של הלקוחות ולתת שירותי ערך נוספים עבור השוכרים.
"אחרי פיילוט של שנה וחצי בקניון אחד, המערכת הוטמעה היום באפליקציית מיי עופר ב-14 הקניונים הסגורים של הקבוצה, ומצויה בתהליך הטמעה גם בארבעה מקניוני עופר הפתוחים. המערכת מזהה בזמן אמת מיקום מבקרים באמצעות כלים דיגיטלים מתקדמים וטכנולוגיות חכמות המאפשרות למבקרים לאתר חנויות ולנווט בין החנויות, מקומות הבילוי והאטרקציות בקניון.
"החנויות יוכלו לתקשר באמצעותה עם מבקרי הקניון, בהתאם למיקומם ולהעדפות הפרסונליות שלהם כפי שיוגדרו על ידיהם וכן יתאפשר למדוד יחס המרה פיזי (מספר העוברים ליד החנות מול מספר הנכנסים) וייעול הזמן המיועד לקניות. היא יכולה לייצר מאגר מידע שיווכל לסייע בקבלת החלטות תפעוליות ושיווקיות, תוך שמירה על פרטיות המשתמשים".
הקבוצה בחנה מספר מערכות מבוססות מציאות רבודה, ולבסוף בחרה במערכת ניווט של חברה בינלאומית. "זאת מערכת שפועלת בשדות תעופה, תחנות רכבת וקניונים בעולם ואף מיושמת במתחמי המירוצים של פרומולה 1", הוא מסביר.

דיזנגוף סנטר היה הראשון

הראשון להשיק מערכת ניווט בתוך הקניון בישראל היה בכלל דיזנגוף סנטר - ככל הנראה מרכז הקניות המתאגר ביותר להתמצאות.
בסנטר פועלת מערכת ניווט ישראלית בשם איזי-דיזי שהייתה המערכת הראשונה בארץ לניווט בתוך בניינים. כיום המערכת פרוסה במספר עמדות "קיוסקים" בתוך הסנטר והם מספקים הנחיות כיצד להגיע מהעמדה לחנויות השונות.
יש לא מעט חברות בעולם שמתעסקות בניווט בתוך בניינים, בין היתר Righthear הישראלית ו-Mappedin. גם למייקרוסופט ולגוגל יש פיצ'ר ניווט בתוך בניינים, רק שהוא לא פעיל בכל מקום. בבריטניה צרכנים יכולים להשתמש באפליקציית ניווט בקניונים בשם mallway.