בילוי בקולנוע תמיד היה אחד המפלטים המועדפים מהקיץ הישראלי, בעיקר בזכות המזגן. בקיץ הזה הוא הפך לרלוונטי במיוחד בזכות להיטי הקיץ, אבל למה כל כך יקר לאכול משהו מול המסך הגדול?
14 שקל לחטיף שוקולד במשקל 65 גרם - זה מה שראה לקוח של מובילנד, שהגיע לצפות בסרט במובילנד נתניה. כשביקש להתכבד במזון ובשתייה - הוא נדהם לגלות שזה מחירו של חטיף קליק במזנון. לשם השוואה, ברשת רמי לוי, חטיף קליק נמכר ב-4.90 שקלים וברשתות יקרות יותר הוא נמכר ב-6.90 שקלים. הכול יקר יותר בקולנוע, זה ברור, אבל גם ברב חן, יס פלאנט ובסינמה סיטי מחיר החטיף נמוך יותר - 12 שקלים לחטיף אחד, או שניים ב-15. כלומר, תוכלו לקנות שלושה חטיפים ברמי לוי ושניים בסינמה סיטי במחיר גבוה רק בשקל ממחירו של חטיף אחד במובילנד. אלה פערי מחיר של 16% עד 186%. רוצים לשמוע עוד על מה שקורה עם מחירי המזנון בבתי הקולנוע? האזינו לסימנייה השלישית בנגן שבראש הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
קליל ב-14 שקלים, צ'יפס ב-35 שקלים
קליל ב-14 שקלים, צ'יפס ב-35 שקלים
קליק ב-14 שקלים, צ'יפס ב-35 שקלים במובילנד, נתניה
ללקוח ציפתה הפתעה גדולה יותר כששלח מבט למדף החטיפים המלוחים. הוא שפשף את עיניו ולא האמין כשהבחין בחטיף צ'יפס ketlle שנמכר שם ב-35 שקל. כן, לחטיף. מדובר במוצר יבוא יקר, אבל מחוץ לקולנוע הוא נמכר בסבן אילבן למשל ב-22.90 שקל, פער של כ-53%. ברשת מסרו ל-ynet שיורידו את המחירים בתוך שלושה ימים ל-13 שקל לקליק ו-30 שקל לחטיף צ'יפס.
גם מחירי הפופקורן אסטרונומיים. מדובר בתירס ושמן, שמיוצר במכונות. מנה גדולה נמכרת ב-32 שקל בקולנוע לב, 31 שקל בפלאנט ו-29 שקל בסינמה סיטי. פופקורן בגודל קטן נמכר ב-21 שקל בלב, 24 שקל בפלאנט ו-23 שקל בסינמה סיטי, שם מכנים אותו גודל "רגיל", שכן בעקבות תביעה ייצוגית הרשת מוכרת גם גודל "קטן" שמיועד לרוב לילדים ב-10 שקלים. צרכנים שמנויים לפיס יכולים לקבל פופקורן ב-9 שקלים.
אם אתם רוצים לחסוך עשרות שקלים פשוט הביאו פופקורן מהבית. לקולנוע מותר להביא כל מה שמוכרים במזנון. כלומר: אסור להביא המבורגר, כריך גבנ"צ, פרי, או פיצה, אבל מותר להביא פופקורן, שתייה וחטיף שוקולד. ייתכן שלרובנו אין סבלנות להכין פופקורן לפני היציאה לקולנוע, אבל למה לשלם 10-8 שקלים על בקבוק מים קטן כשבקלות אפשר לבוא עם בקבוק מהבית?
רוב הרשתות מציעות חבילות או קומבינציות שמוזילות את העלות בכ-5 שקלים. הזמנת "תפריט" או "חבילה" של ארוחה זוגית או קבוצתית, יכולה להוריד את העלות ב-10 שקלים, אבל אתם בכל זאת תשלמו עשרות רבות של שקלים. למשל ברב חן תשלמו על 2 נאצ'וס ושתייה אחת: 66 שקלים. ללא רוטב.
והנה עוד אבסורד במזנון: ברשתות הקולנוע גובים מחיר גבוה על נאצ'וס, לרוב 32 שקל. לצד זה גובים תוספת מחיר על רוטב סלסה: בין 2 ל-3 שקלים. למה לגבות כסף על מטבל? כי אפשר. על כף ממרח אבוקדו לטבילה תשלמו 5 שקלים.
יש לכאורה דרכים פתלתלות לחסוך כסף אך הן סוג של חזיון שווא. בפלאנט יש כרטיסי גירוד שחוסכים כסף בארוחות לכאורה. הם מחולקים ברשת פלאנט רב חן אחרי קנייה במזנון ואחרי הכניסה למתחם האולמות. לכן הם מאפשרים הנחה רק לפעם הבאה שתבקרו בקולנוע. לרוב הם רק מאפשרים הגדלת מנה - כלומר אין פה חיסכון כספי אמיתי למי שמסתפק במנה צנועה.
4 צפייה בגלריה
 המחירים בקולנוע רב חן
 המחירים בקולנוע רב חן
המחירים במזנון בקולנוע רב חן
(צילום: מירב קריסטל)
בלב מציעים פופקורן גדול ושתי כוסות שתייה ב-45 שקלים. במובילנד יש מבצע: קונים פופקורן גדול ושתי כוסות שתייה ומקבלים שני חטיפי שוקולד במתנה. אכן הורדת מחיר, אבל בכל זאת מדובר בהוצאה של 75 שקלים והאם אנחנו באמת זקוקים לשני חטיפי השוקולד אחרי הפופקורן גדול והשתייה?
ברשת לב הגדילו לעשות, ובסניף דיזנגוף סנטר לא טורחים להציג את מחירי החטיפים והממתקים שנמכרים שם. הוויטרינה מלאה בכל הטוב שיש למלח ולסוכר להציע, אבל מחירים אין. הקופאית לא ששה לענות על שאלות ה"כמה זה עולה? וזה?" של הלקוחות. לפ המועצה לצרכנות זה לא חוקי: סעיף 17ב לחוק הגנת הצרכן מחייב עוסקים להציג את המחיר הכולל של כל מוצר מדף. כלומר, יש כאן הפרה של החוק.

חוץ מהפופקורן - כמה עולים הכרטיסים לסרטים עצמם?

מה לגבי מחירי הכרטיסים? במועצה לצרכנות טוענים שסינמה סיטי ופלאנט לא מציגות את מחירי הכרטיסים בקופה. לפי המועצה, "אי הצגת מחירי הכרטיסים שהחברה מוכרת לציבור במקום נגלה לעין בסביבת הקופות, מהווה הפרה, לכאורה, של הוראות חוק הגנת הצרכן והתקנות שהותקנו מכוחו לעניין זה, כאמור, ועלול לעלות לכדי הטעיה, לכאורה, של הצרכנים במחירי הכרטיסים. זאת, בניגוד לאיסור ההטעיה על המחיר, ולו במחדל, המעוגן בסעיף 2(א)(13) בחוק הגנת הצרכן".
המועצה דורשת מהחברות להציג בכל הסניפים של הרשת, במקום נראה לעין בסביבת הקופות, מחירון מסודר של כל סוגי הכרטיסים, לרבות כרטיסים משודרגים וכרטיסים עבור הקרנות מיוחדות, ומחירי כרטיסים בהנחות לאוכלוסיות שונות.
מחירי הכרטיסים ברשתות נעים בין 42.5 שקלים ל-66 שקלים בקופה ול-70.5-47 שקלים אונליין (עם עמלת קנייה של 4.5 שקלים). בכל חברות האשראי יש מבצעי 1+1 (הכמויות לעיתים אוזלות מהר).
בנוסף, יש הטבות לפי אוכלוסיות: אם מדובר בסרט ילדים - בקשו עבורכם כרטיס הורה בהנחה של 5-10 שקלים. בימי שלישי יש הטבות לאזרחים ותיקים: כרטיס קולנוע ב-10 שקלים בלבד. יש גם הטבות מיוחדות לאזרחים ותיקים בשאר ימי השבוע והנחות לאנשי כוחות הביטחון, סטודנטים ועוד.
חלק מהעיריות מציעות בחופש הגדול כרטיסים בהוזלה משמעתית באחד מימי השבוע: למשל, בקולנוע אשדוד יש מבצע עם הוט סינמה כרטיס ב-20 שקל או חבילה משולבת של כרטיס פופקורן ושתייה ב-40 שקל. יש מבצעים דומים במודיעין, אשקלון גבעתיים ועוד ברשתות קולנוע שונות. בהוט סינמה יש גם הוזלות ללקוחות חברת HOT.
לפי רשתות הקולנוע, ההנחות במחירי הכרטיסים מתאפשרות בזכות מימון של חברות שונות וכך או כך עיקר הרווח שלהן מגיע מהמזנון.
4 צפייה בגלריה
 המחירים בקולנוע רב חן
 המחירים בקולנוע רב חן
מחירי חטיפים בקולנוע רב חן
(צילום: מירב קריסטל)
ממובילנד נמסר בתגובה: "אנו מודים על ההשוואה ודואגים לשנות המחיר בהקדם וזאת לאחר בירור מול עלויות הספק שלנו. המחיר של קליק הורד ל-13 שקל ושל צ'יפס קטל ל-30 שקל. במחיר של כרטיס קולנוע רגיל לסרט, מקבלים במובילנד חוויה אחרת ושונה בנוף בתי הקולנוע המתחרים - המחיר הרגיל כולל אולם שבו הכיסאות הם למעשה ספות ומיטות מפנקות, ובמחיר של כוס שתייה אחת מקבלים ריפיל ללא הגבלה.
"בנוסף ישנה אופציה (בתוספת תשלום) להינות מלאונג' ובר אלכוהולי למבוגרים (חוויה משלימה שנותנת מענה רחב יותר מבתי קולנוע מתחרים)".
מרשת פלאנט נמסר בתגובה: "המחירים ברשת בתי הקולנוע פלאנט עודכנו לפני שנה ומאז לא שונו, זאת לאחר שלא חל שינוי במחירי כרטיסי הקולנוע ברשת במשך 5 שנים. מהלך זה נעשה לאור עליות המחירים במשק והתייקרות בעלויות תפעול הקולנוע בעשרות אחוזים, כולל עלויות כוח אדם, חשמל, גידול בחומרי גלם, תשומות שונות ובמחירי הספקים. אנחנו נמשיך להציע לקהל לקוחותינו את חוויית הקולנוע האיכותית ביותר בכל בתי הקולנוע שלנו, עם מגוון סרטים וחוויות צפייה מיוחדות ובלעדיות".
מהוט סינמה נמסר בתגובה: "ברשת הוט סינמה דואגים לייצר שיתופי פעולה בשיתוף מועדוני צרכנות, מרכזיים מסחריים ורשתות קמעונאות במטרה לאפשר ללקוחות חבילת ערך לבילוי קולנוע במחירים מוזלים. הבילוי בקולנוע היה ונשאר במיוחד ברשת הוט זול ואפשרי לכל משפה וכיס".