חברי ועדת הכספים הגיעו היום (ג') להסכמות שיאפשרו לחלק מהתיקון בחוק המכר להיכנס לתוקף בקרוב, לפיהן הצמדת מחיר דירה חדשה למדד תשומות הבנייה תופחת משמעותית במסגרת הוראת מעבר ובמקביל יוקשחו את התנאים שחלים על קבלנים שמאחרים במסירת הדירות. באותו הזמן, הסעיף השלישי בו עסק התיקון לחוק המכר ירד מהפרק ויקודם בהמשך בצורה שונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נכון להיום, התיקון לחוק המכר עבר את הקריאה הראשונה, אך התעכב בוועדת הכספים. במסגרת הסכמות של הקואליציה והאופוזיציה הוחלט כעת על קידום התיקון לחוק והצפי הוא שמחר תצביע ועדת הכספים על ההסכמות ותאשר אותן לקריאה שנייה ושלישית. גורמים הבקיאים בהליך החקיקה מסרו עוד כי ככל הנראה מחר גם תאשר הכנסת את התיקון בקריאה השנייה והשלישית, טרם פיזורה.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
על פי ההסכמות אליהן הגיעו בוועדת הכספים, סוגיית ההצמדה של מחיר דירה חדשה למדד תשומות הבנייה תטופל על ידי הוראת מעבר שתקבע מנגנון אחיד שיפחית משמעותית את ההצמדה, זאת עד שיאושרו התקנות המלאות בוועדת הכלכלה. נזכיר כי בשנה האחרונה האמיר מדד תשומות הבנייה ב-6.6% ומדובר בהשפעה משמעותית על מחיר הדירה.
הצעת החוק המקורית גרסה כי נכון להיום מחיר הדירה כולל גם את הרווח היזמי וגם את מרכיב הקרקע לצד עלות הבנייה בפועל, ואין הצדקה להצמיד את מדד התשומות על החלקים שאינם מושפעים ממנו. לכן, ביקשו מנסחי החוק לקבוע חישוב שייקבע על בסיס מיקום גיאוגרפי וינטרל רק את עלות הבנייה של דירה אליה יוצמד המדד.
מכיוון שמדובר בחישוב מורכב, ובתקנות שצריכות לעבור אישור בוועדת הכלכלה, לא ניתן לסיים את הדיון כעת וכדי לתת מענה לבעיה טרם התפזרות הכנסת נקבע מודל חדש שייכנס לתוקף בשבועות הקרובים ויהיה תקף עד אישור החישוב המלא בוועדת הכלכלה.
הוראות המעבר הללו קובעות כי ביום החתימה על חוזה לרכישת דירה חדשה - תינתן האפשרות לרוכש לשלם לפחות 20% ממחיר הדירה, וזאת ללא כל הצמדה. במקביל, כל תשלום נוסף על הדירה יחולק כך ש-50% ממנו יוצמד למדד תשומות הבנייה ו-50% הנותרים לא יוצמד. כלומר, בסך הכל רק 40% מהתשלום יוצמד למדד התשומות.
לשם הדוגמה: אם פלוני רוכש דירה במחיר מיליון שקלים, במועד החתימה על החוזה הוא ישלם 200 אלף שקל שלא יוצמדו. מאוחר יותר ישלם 400 אלף שקל שגם הם לא יוצמדו (ולא משנה מתי יבוצע התשלום) בעוד 400 אלף נוספים ממחיר הדירה כן יהיו מוצמדים וההצמדה תחול על פרק הזמן מחתימת החוזה ועד התשלום בפועל.
כאמור, הסדר זה ייכנס לתוקף לאחר שהכנסת תאשר את הנוסח בקריאה שנייה ושלישית (ככל הנראה מחר) והוא יהיה תקף עד שוועדת הכלכלה תאשר את החישוב המלא. יודגש כי התיקון לא יחול רטרואקטיבית על דירות חדשות שנרכשו בעבר, אלא רק על חוזים שייחתמו החל מכניסת ההוראה הרלוונטית לתוקף עוד שבוע או שבועיים, אם הסעיף אכן יעבור.

תנאי הפיצוי על איחור במסירת דירה יוקשחו

סעיף נוסף עליו הושגו הסכמות מתייחס לאיחור במסירת דירה על ידי קבלן או יזם. המצב כיום בפועל הוא שלא פעם אין פיצוי על מסירה באיחור ועל פי הנתונים שהוצגו לאחרונה בוועדת הכספים, יש לא מעט דירות שנמסרות באיחור כך שלא מדובר במקרים בודדים. על פי ההחלטה שהתקבלה היום, תנאי הפיצוי הוקשחו. כך, חודש ראשון של איחור מסירה ייחשב כ"תקופת חסד" לקבלן והוא לא יצטרך לפצות את רוכש הדירה.
עם זאת, החל מחודש שני של איחור ועד חודש רביעי - 100% פיצוי לרוכש הדירה (על בסיס מחיר שכירות של דירה דומה באיזור), מחודש חמישי של איחור עד חודש 10 יעמוד הפיצוי על 125% ומחודש 11 ואילך - פיצוי בשיעור 150%.
כאמור, נושא נוסף שהיה אמור להיות חלק מהתיקון לחוק המכר התייחס לתשלום לעו"ד היזם שעומד היום על קרוב ל-6,000 שקל. מדובר בסכום אותו משלם רוכש הדירה לעו"ד שמייצג את היזם. נוסח התיקון המקורי ביקש לבטל את התשלום האמור אולם בהסכמות שהושגו היום סעיף זה ירד מהפרק. גורמים הבקיאים בנושא הסבירו כי משרד הבינוי והשיכון מתכנן לפעול בנושא ולהגביל בהמשך את התשלום לעו"ד לרמה של כ-1,500 שקל בלבד.
את התיקון לחוק והעבודה המקצועית עליו הוביל מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן והצעת החוק עצמה קודמה במקביל על ידי שני חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה - יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) וח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי).