שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס היום (שני) בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ושל "ידיעות אחרונות" לסוגיה שהכי מטרידה היום את הישראלים - מחירי הדיור - וסיפק תחזית מעודכנת ולא מעודדת במיוחד לעליות המחירים הצפויות ב-2022.
לאחר שאמר באוקטובר שמחירי הדירות יעלו ב-11% ב-2021 (וצדק) והצהיר אז שהוא מקווה כי ב-2022 העלייה תעמוד על 5%-6%, ליברמן סיפק היום תחזית פחות אופטימית, שמבהירה כי רכבת מחירי הדיור בקושי תאבד מהירות בשנה הבאה. "אני חושב שניתן להגיע לעלייה של 7%", אמר ליברמן. "אנחנו לפחות נעשה הכל כדי להשיג את זה ואני גם מאמין שזה גם ניתן להשגה".
שר האוצר טען כי ההערכות אז לא גרמו לתידלוק של השוק: "ההערכות שלנו היו מאוד מדויקות. אף אחד לא חזה את המלחמה שהקפיצה את מחירי הברזל ואת כל תשומות הבנייה. זה עוד קושי נוסף, אבל ניתן להתמודד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה אביגדור ליברמן
ועידה ועידת האנשים של המדינה אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן בועידת האנשים של המדינה
(צילום: עמית שאבי)
הוא התייחס לתוכנית הנדל"ן החדשה שהוא מנסה לגבש, בשלב זה ללא תיאום עם משרד השיכון ועם גורמים נוספים: "אנחנו חייבים פה לנקוט בצעדים דרמטיים ואני ניסיתי לבחון את כל אותם מקומות שמפריעים לשוק. הדבר הכי קריטי הוא מחיר הקרקע. מי שמשום מה התחיל להתעסק בספספרות בקרקעות, זה קודם כל המדינה עצמה. אנחנו חייבים למכור את הקרקע במחיר קבוע, אין יותר תחרות על מחיר הקרקע.
"על מה כן תהיה תחרות? קודם כל על המחיר הסופי, אם אני רוצה להוריד את מחירי הקרקעות, לקבוע 20% פחות מערך השוק, איך את מבטיחה שזה לא יישאר בכיס של הקבלן? איך להבטיח שזה יתגלגל אל הצרכן? ולכן קודם כל התחרות היא על המחיר הסופי לצרכן, על זמן הביצוע ועל המפרט - טיב הבנייה".
בדרך כלל כשיש מדיניות חדשה או תוכניות חדשות, הבעיה היא תמיד ביישום. יש דבר שאתה מוכן להגיד שאתה מבטיח שתחוקק כבר עכשיו במושב הכנסת החדש? "לא הכל עדיין ברור שם עם התוכנית ואנחנו נפרסם אותה במלואה. אני חייב לציין שהכנתי אותה הרחק מהזרקורים, הרחק ממסגרת ממשלתית, כי כל מה שאתה מעלה לדיון במסגרת ממשלתית, לא משנה איזה, הכל מיד דולף לעיתון. צוואר הבקבוק של הקואליציה הזאת זו החקיקה, כי יש רוב זעום והאופוזיציה כל הזמן עושה לנו כל מיני 'פיליבסטרים', ופשוט סתם פוגעים באזרחים. אנחנו נשתדל כבר בפתח של מושב הקיץ, אולי גם נשתדל להכניס את זה לחוק ההסדרים כדי לדלג על כל מסלול הייסורים הזה בכנסת. אולי אני אצטרך להגיע פה להסכמות עם יו"ר הכנסת".
בתוך כך, התייחס שר האוצר גם לעלות האפשרית של קליטת עולים מאוקראינה בשל הפלישה הרוסית וטען כי "צריך להעלות את עניין העלייה לא רק על ראש שמחתנו, גם על ראש תקציבנו. אנחנו נצטרך פה לעשות קיצוץ רוחבי בפעילות הממשלה.
"אני מתכוון בעוד עשרה ימים להביא קיצוץ רוחבי, אין לנו שום דרך להביא 4.5 מיליארד שקל. זאת ההערכה של כל נושא קליטת העלייה: דיור, דמי קיום, סל קליטה, שירותי בריאות והכל, וזה לא סכום שהאוצר יכול להביא מהרזרבה. הסכום הזה מחייב קיצוץ רוחבי ואני מקווה שכולם יבינו ויתמכו".

אפילו לא על הנייר עדיין: תוכנית הדיור החדשה

כאמור, הנתונים המדאיגים שפורסמו בשבוע שעבר על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומעידים על עלייה שנתית של 13% במחירי הדירות בארץ, הובילו את ליברמן לאותת במהירות על תוכנית חדשה בתחום הדיור בעוד התוכנית האחרונה בנושא שהוצגה על ידי שרי האוצר, השיכון והפנים רק לפני כחמישה חודשים, מתבררת כלא ריאלית וחלק מסעיפיה כלל לא עברו עדיין חקיקה.
אחדים משרי הממשלה כבר תקפו את ליברמן על כך שלטענתם מדובר ב"שליפה מהמותן" מתוך לחץ וקבלו על שהתוכנית לא הוצגה כלל לממשלה.
לפי ההערכות הראשונות שנמסרו ל-ynet ממשרד האוצר, בתוכנית המתגבשת אין עוד שיטת הגרלות של הדיירים, אולם היא תכלול ככל הנראה העלאת מס הרכישה לדירה רביעית ומעלה ומחיר אחיד לקרקע שייפחת ב-10%-20% ממחיר השוק, כאשר המדינה היא שתקבע את מחיר המקסימום לקרקע. בכך, המדינה צפויה לוותר לטובת התוכנית על מיליארדי שקלים.
במקביל, לאחר תקופה ארוכה שבה לא התקיימו הגרלות גדולות לדירות מוזלות במסגרת תוכניות הדיור הממשלתיות, אמש נפתחה ההרשמה להגרלה גדולה של כ-10,000 דירות מוזלות ב-150 פרויקטים שונים ב-31 יישובים ברחבי הארץ.
ההגרלה הגדולה הנוכחית היא הראשונה במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" החדשה, או בשם שניתן לה על ידי משרד הבינוי והשיכון בראשות השר זאב אלקין - "דירה בהנחה". במשרד הבטיחו 30 אלף דירות שיוגרלו בשנה הקרובה, מה שאומר שההגרלה הזו לא תהיה האחרונה.