האם דווקא מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בפתאומיות בתחילת חודש אוקטובר תגרום להורדת מס רווחי הון, הצעה שנשקלה כבר תקופה ארוכה בעבר ולא בוצעה בשל התנגדות במשרדי ראש הממשלה והאוצר?
מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ אליהו רביבו (הליכוד), זימן היום דיון מיוחד בסוגיה זו בוועדת הכספים של הכנסת, בהשתתפות נציגי משרד האוצר, בכירי שוק ההון וחברי כנסת מסיעות רבות. ההצעה שנשקלת עתה הינה לקדם את הורדת מס רווחי הון לשיעור של 20% בלבד, לעומת 25% כיום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
רביבו קרא בדיון לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להודיע על הורדת מס רווחי הון לטובת תמרוץ חיסכון, הורדת מחירי הדיור וסיוע לעסקים בגיוס אשראי בעת הזאת. לדברי רביבו, "הוכח בעבר שהעלאת מס רווחי הון לא היטיבה עם הכנסות המדינה. החוסן הכלכלי של מדינת ישראל נמדד בעת משבר". באוצר לא רצו להגיב על ההצעה.
בדיון דווח כי הבורסה בתל אביב מצויה במשבר, כאשר המחזורים בה נמוכים יחסית כבר לאורך זמן, שוק ההנפקות הראשוניות נמוך והתשואות גם הן נמוכות ביחס לחו"ל.
בדיון הודגש, כי מדדים מובילים בתל אביב העניקו השנה למשקיעים תשואה אפסית, בעוד שמדד 500 החברות הגדולות בארה"ב עלה באותו הזמן בכ-20%, מדד מניות הטכנולוגיה (נאסד"ק) עלה בכ-37% והמדדים המובילים באירופה עלו במעל 10%. יצוין שכלכלנים ציינו בחודשים האחרונים כי שערי המניות בבורסה בתל אביב לא עולים כמו ברחבי העולם בשל הליכי חקיקת הרפורמה המשפטית.
בדיון צויין כי הציבור זיהה את המגמה והכפיל את החשיפה הפנסיונית שלו למדדים המובילים דווקא בארה"ב, והמוסדיים עצמם הגדילו באופן משמעותי את ההשקעות בחו"ל. לכן, על מנת לחזק את הכלכלה ושוק ההון המקומיים, יזם, כדבריו, ח"כ רביבו, את מה שכינה "הסכמה חוצת מפלגות" על קידום הנושא של הורדת המס על רווחים משוק ההון.
"יזמתי את הדיון החשוב בנושא שוק ההון על מנת לוודא שבעת חירום אנו מתמרצים השקעה בישראל", אמר בדיון ח"כ רביבו. "כפי שכדאי לקנות תוצרת חקלאית ישראלית, כך יש להשקיע בישראל. אני קורא לשר האוצר להודיע על הורדת מס רווחי הון מ-25% ל-20% לטובת תמרוץ חיסכון, הורדת מחירי הדיור וסיוע לעסקים בגיוס אשראי".
אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אמר בדיון בוועדת הכספים בעניין מצב שוק ההון והבורסה בעקבות המלחמה, כי "חשוב מאוד להפנים שאנחנו במצב שונה ואחר, ולכן חייבים ליצור תמריצים כמו הפחתת מס רווחי הון - ויפה שעה אחת קודם. היקף המסחר וההשקעות בשוק ההון הישראלי במגמת ירידה מדאיגה. המצב החל בחודשים שקדמו לאסון ה-7 באוקטובר והתדרדר הרבה יותר מאז פרוץ המלחמה. אין הנפקות, הבורסה לא ממלאת את ייעודה ככלי לגיוס הון, חברות וגופים בשוק ההון חוששים ליציבותם ועתידם, ולגופים המוסדיים המהווים את החלק הארי בשוק ההון אין תמריצים ולכן הם פונים לחו"ל".
לדבריו, כדי לשנות את המומנטום נדרשות פעולות מיידיות מצד הממשלה, בהן הקלות ברגולציה והסרת חסמים בירוקרטיים; צעדים להגברת המסחר - ליצור מצב בו מס רווחי ההון, מס המוטל על הרווח ממכירה של נייר ערך, שנוצר מהשקעה בחברות זרות יהיה גבוה לעומת מס רווחי ההון שנוצר מהשקעה בחברות ישראליות; עידוד חברות ישראליות להפוך לציבוריות כאן בארץ ולא בחו"ל באמצעות הטבות כמו מס חברות מופחת ואפשר גם לאפשר הטבות דומות לחברות שכבר נסחרות בחו"ל ולהפוך לחברות דואליות בישראל; קידום הנפקת חברות ממשלתיות המצויות בקשיים, במקום למכור אותן כפי שנעשה כיום ברוב המקרים; ותמרוץ ציבור המשקיעים, הפרטי והמוסדי, להשקעה בחברות ישראליות.
לדברי פלאטו, "החברות הציבוריות הן עמוד השדרה של המשק וצפויות להיות גם קטר הצמיחה כשהמלחמה תסתיים - לכן חשוב מאוד להשקיע בהן עכשיו כדי שנוכל לקצור את הפירות בעתיד".