בעוד שנהגי האוטובוסים שמשתייכים ל"איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים" שובתים בדרישה לשיפור שכרם, והנהגים המאוגדים בהסתדרות הלאומית מאיימים לשבות מאותה סיבה - ההסתדרות מגיעה להסכם העלאת שכר עם חברה שנייה בחודש האחרון, לצד הסכם נוסף של ההסתדרות הלאומית עם חברה נוספת.
אחרי שמטרופולין וקווים חתמו עם ההסתדרות על הסכמים להעלאת שכר נהגי האוטובוסים שלהן ל-47 שקל שעה, מצטרפת גם חברת דן למהלך שמתחיל לסגור את הפערים בשכר הנמוך של הנהגים, אחת הסיבות למחסור של כ-6,000 עובדים בענף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אוטובוס של חברת דן
אוטובוס של חברת דן
אוטובוס של חברת דן
(צילום: גלעד כרמלי)
חברת דן וההסתדרות סיכמו היום (ג') על העלאת השכר המינימלי של נהגי החברה ל-48 שקל לשעה, לעומת 43 שקל לשעה ברוב חברות התחבורה הציבורית. במקביל, תעודכן טבלת השכר הקיימת בהסכם הקיבוצי בהתאם לוותק ותגיע עד ל-61 שקל לשעה. נכון לעכשיו, מדובר בשכר הגבוה בענף. אגד משלמת 43.5 שקל לשעה שכר בסיס, לפי תוספות על עבודה מפוצלת, במוצ"ש ועוד, שניתנות גם בחברות אחרות.
עוד נקבע כי החל מחודש ינואר 2023 תעלה התוספת האחוזית בטבלת השכר על כל שנת ותק עד לוותק של 45 שנות עבודה בחברה. ההסתדרות ו-ועד הנהגים יחלו במו"מ להסכם כולל על תנאי הנהגים. את ההסתדרות ליוותה במו"מ עו"ד מוריה גליק ממשרדו של אלעד מורג ואת הנהלת דן ליוותה עו"ד אורית זילוני.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, אמר כי "נמשיך ונפעל לחיזוק מעמדם התעסוקתי וזכויותיהם של הנהגים והנהגות בתחבורה הציבורית כדי שהענף הזה יוכל להמשיך לצמוח".
מנכ"ל דן, אופיר קרני אמר כי " הסכם השכר החדש הינו ההסכם הטוב ביותר הקיים כיום בענף התחבורה הציבורית. נהגי דן, יהנו מהתנאים הטובים ביותר בענף, עם שכר בסיס שבין 48-61 שקלים ובתוספת תמריצים ופרמיות בהיקף של אלפי שקלים בחודש. הסכם זה ותוספות השכר הדרמטיות באים לענות על ההערכה הרבה שיש לחברת דן והנהלתה לעבודתם המסורה והשירות האיכותי של נהגי החברה, אותו אנו שואפים להמשיך ולקיים".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "ההסתדרות גאה להוביל ביחד עם ועדי העובדים בתחבורה הציבורית את תנאי השכר וההעסקה הטובים ביותר בענף. נהגי דן הצטרפו היום למגמת עליית השכר שהובלנו לאחרונה עם ועדי העובדים בתחבורה הציבורית. נמשיך לחזק את נהגי התחבורה הציבורית הן בתנאי השכר והן בתנאי ההעסקה".
יו"ר ועד הנהגים בחברת דן, יוסי קפילוטו: "אני יותר מגאה שנהגי דן יובילו החל מהיום את השכר בתחבורה הציבורית. העוצמה של ההסתדרות הוכיחה שאפשר להעלות את השכר בלי מאבקים מיותרים".

המשבר בענף: חסרים 5,500 נהגים

מרב מיכאלי, שרת התחבורה, כבר הודתה ששכר הנהגים נמוך מדי, וכי היא מנהלת מו"מ עם האוצר לקבלת תקציב שיאפשר זאת. הנהגים אינם מועסקים בידי המשרד אלא בידי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, אולם אלה פועלות לפי מכרזים שפרסם המשרד, וקובעים מעשית את שכר הנהגים. לפי ההערכות, כל תוספת של שקל לשכר הנהגים שווה בחישוב ארצי לכ-60 מיליון שקל.
אריק סיני, מנכ"ל קווים, אמר ל-ynet כי "הענף בכאוס. רבין מהנהגים הם בני 70-75 שנה וכ-1,500 נהגים בענף פורשים בכל שנה מטעמי גיל. חסרים יותר מ-5,500 נהגים עוד לפני כל תוספות הנסיעות שמתכנן משרד התחבורה. המחסור בנהגים באמת חמור ואנחנו מנסים לפתור אותו במסגרת היכולות של החברה, כדי שנוכל לתת שירות ראוי לנוסעים ולגייס נהגים חדשים".
סיני אמר כי העלאות השכר נעשות כעת במימון החברה, בזמן שהכנסות חברות התחבורה הציבורית בירידה. "לפי ההסכמים עם המדינה ההכנסות שלנו תלויות בעיקר במספר הנוסעים שאנחנו מסיעים, אבל מאז פרוץ הקורונה יש ירידה במספרם. גם אחרי שחרור הסגרים והחזרה לשגרה הענף לא חזר לעצמו. לפי התחזיות היינו צריכים בענף להיות כעת על 116% ממספר הנוסעים ב-2019, אבל אנחנו סביב 85%".