"אני מחוייב למשא ומתן עם החקלאים, אבל כדי שזה יקרה הם צריכים להגיע למשא ומתן. לא יכול להיות שבכל פעם שאנחנו אומרים שמתקדמים עם הורדת המכסים על פירות וירקות ועם קביעת מתן התמריצים לחקלאים, בהתאם להחלטת הממשלה, החקלאים מודיעים שהם לא מגיעים למשא ומתן". כך טען הבוקר (יום ד') שר החקלאות עודד פורר באולפן ynet, בצל מחאות החקלאים שמתגברות בימים האחרונים.
בשבוע האחרון המלחמה על הרפורמה לפתיחת השוק ליבוא פירות, ירקות וביצים עלתה שלב, לאחר ששר החקלאות פרסם להערות הציבור את הצו להורדת מכס על פירות וירקות, ובמקביל התחדשו הדיונים על מכסות הביצים - בין השאר בגלל שפעת העופות שהתפשטה בצפון הארץ והובילה להמתת אלפי מטילות, מה שהגביר את החשש ממחסור בביצים והעלה את הצורך לייבא במהירות כמות גדולה כדי לענות על המחסור, כך לפי משרד החקלאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מחאת החקלאים על תקנות הלול מול הכנסת
מחאת החקלאים על תקנות הלול מול הכנסת
מחאת החקלאים על תקנות הלול מול הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
"אני מבין את הלחץ הפוליטי שמופעל על חברי לקואליציה", אמר פורר. "אבל אני אומר את זה שוב ושוב - אני מחוייב למשא ומתן ואני לשפר ולענות על הצרכים של החקלאים, אבל כדי שזה יקרה הם צריכים להגיע למשא ומתן. המחוייבות של הממשלה היא לאזרחי ישראל כולם ובתוכם גם לחקלאי ישראל, ואנחנו בונים פה רפורמה שתיתן לחקלאות בוסט אדיר לקפוץ למאה ה-21 ולהיות החקלאות המובילה בעולם".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
שר החקלאות עודד פורר
(צילום: יאיר שגיא )
אז מה הם לא מבינים את זה? ראית את ההפגנות. "יש אנשים שהשינוי קשה להם ומורכב וזה הגיוני, אבל יש גם קבוצות לחץ שמאבדות מכוחן בעקבות המהלך, כל מיני מועצות ייצור למיניהן, ואנשים בסוף לא מסתכלים על טובת הציבור אלא על הדאגות הפרטיות שלהם. אני מציע שנציגי החקלאים יגיעו לחדרי המשא ומתן ולא יספרו סיפורים לתקשורת. הם אומרים בעצמם את האמת בשיחות פנימיות שהחקלאות חייבת לעשות קפיצת מדרגה", אמר פורר.
"עוד נתן שחשוב שהציבור יכיר הוא שב-20 השנים האחרונות התפוקה החקלאית בישראל לא עלתה - אבל הציבור בישראל הלך וגדל. 10 שנים קדימה יהיו פה עוד יותר אנשים. מאיפה יבואו הפירות והירקות בשבילם? ברור שאם יהיו פחות פירות וירקות ויותר אנשים אז המחיר יעלה. זה בידיוק מה שקרה עד עכשיו ואת זה אנחנו מונעים בפתיחת השוק".
על הטענה שהמהלך לא יוביל להורדת מחירים, אמר פורר כי "ככל שהשוק יהיה פתוח אני מתחייב שתהיה תחרות הוגנת ובריאה, ולכן גם המחיר שישלם האזרח הישראלי יהיה המחיר הטוב ביותר. בדבר אחד אני בטוח - שוק סגור ומתוכנן שהמדינה מנהלת אותו, וראינו את זה בברית המועצות, מוביל לפחות מזון במחירים גבוהים.
"אנחנו רואים את אגב בשוק כמו הביצים שהוא שוק מתוכנן, שאנחנו נמצאים עכשיו באחד המשברים הקשים ביותר שידענו מבחינת שפעת עופות עם מחסור צפוי בביצים למאכל בחודשים הקרובים - רק בגלל האופי שבו נוהל האירוע הזה. כ-93% מהלולים במדינת ישראל 2021 הם לולים שמתאימים לשנות החמישים".
אתה לא מוותר על הרפורמה הזאת? "לא, אנחנו נחושים, נוביל את הרפורמה הזאת והיא תצא לפועל ואני אגיד לך יותר מזה - היא תצא לפועל בהסכמה. אני קורא לכולם וגם לחברי החקלאים, אני מכיר אותם הרבה מאוד שנים, ליוויתי אותם בהרבה מאוד מאבקים, שבו למשא ומתן. אם נצטרך עוד כמה ימים יהיו לנו אותם, אבל חייבים להתקדם להסדר שבסופו אזרחי ישראל יוכלו לקנות פירות בקיץ הזה במחירים סבירים.


בתגובה לריאיון עם שר החקלאות ולאחר שהשתתף גם אתמול בהפגנות החקלאים מול הכנסת, יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, דובי אמיתי, ענה לשר פורר באולפן ynet: "אני שואל את עצמי האם בפוליטיקה מותר הכל? אני מכיר את פורר מ-2016, אז הוא אמר בכנסת שהוציאה רפורמה דומה שמדובר בהתנתקות חד צדדית מהחקלאות.
"הוא נתן אז מספיק דוגמאות לאיך צריך לשמור על ביטחון המזון וקרא לנו לא להפקיר את החקלאות על ידי ייבוא מטורקיה. זה עוד פורר שאני מכיר. האם מותר לשנות אחרי כמה שנים את המדיניות - לטעמי לא".
על תוכן הדברים, אמר אמיתי כי "אם השר מדבר על קצב גידול האוכלוסייה והעובדה שלא תהיה מספיק תוצרת עבור האוכלוסייה, אז אני אומר לו - לפני הרפורמה, תחזק את כושר התחרות של החקלאים. אני, למשל, בתור חקלאי שגר במטולה - אין לי מספיק מים כדי למצות את כל הפוטנציאל של השטחים שלי".
יכול להיות שאתם תקועים בנרטיב שאתם מספרים במשך עשרות שנים, והוא כבר לא רלוונטי? "לא. אתה יכול לראות מה עושים במדינות ה-OECD. כל מדינה נורמלית עושה בדיוק הפוך ממה שישראל רוצה לעשות. לא מדברים על יבוא אלא על הגדלת כושר הייצור של החקלאים. על ידי מתן כלים אמיתיים להגדלת התפוקה, להכניס טכנולוגיות חדשות ולהשקיע כסף בחקלאות מודרנית.
פורר אומר שהוא מוביל את הרפורמה ויהי מה. מה תעשו? "זאת תהיה סכנה לא רק לחקלאות אלא לכל מדינת ישראל. אף אחד מאיתנו לא רוצה להטיל את ביטחון המזון אצל ארדואן ואחרים. הרפורמה הזאת, כפי שהיא היום - לא תהיה. גם השר יודע שמה שהוצע לא יקרה. עכשיו השאלה איך אנחנו מגיעים לרפורמה שתחזק את החקלאים מחד ותוריד את המחיר לצרכן מאידך. לא ראיתי ברפורמה הזאת שום דבר שמבטיח שהמחיר לצרכן ירד ושמי שגוזר את הקופון היום לא ימשיך לגזור את הקופון.
"אם הייתי רואה שיש פה איזושהי החלטת ממשלה לעניין פערי התיווך, שמוודאים בסוף שהמחיר לצרכן יירד - דיינו. אבל לא ראיתי ולכן אני אומר: הרפורמה הזאת כפי שהוצגה לנו היא לא רפורמה שתיתן את המענה, לא לחקלאים ולא לצרכנים. היא אסון למדינה. אמרתי גם לפורר שצריך רפורמה, צריך להתחדש, הכל נכון. אבל בוא נעשה את זה בצורה מושכלת בהסכמה ובהבנה".