"ביום ראשון נחליט אם לפטר 100 עובדים או 200". כך מצהיר היום (ה') אושיק אפרים, הבעלים של מפעל פרי הגליל שמייצר שימורי ירקות, ירקות קפואים ורסק עגבניות, בין היתר, בעקבות הצו להורדת מכס על פירות וירקות שפורסם מוקדם יותר להערות הציבור. "שר החקלאות עודד פורר לא יודע אם עגבנייה גדלה על עץ או שיח והוא זה שמחליט על חיסול החקלאות", זועק אפרים.
"הולך להיות בלגן גדול. ביום ראשון נכנס ישיבה ונחליט החלטות. יש לנו 220 עובדים קבועים ועוד עובדים זמניים. ביום ראשון למשל יהיו 400 עובדים כי החלה עונת הברוקולי. זה מגיע עד 700 עובדים. שלחנו מכתב להסתדרות שמיום ראשון נחשוב איך לצמצם את המפעל. נעשה פיטורים המוניים של 200-100 עובדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מפעל פרי הגליל
מפעל פרי הגליל
מפעל פרי הגליל
"נפגשתי עם ליברמן לפני יומיים", מוסיף אפרים, "ואמרתי לו: אנחנו זה לא יוקר המחייה. אנחנו מוכרים שלוש קופסאות שימורי ירקות ב-10 שקלים. זה יוקר המחייה? הגיע הזמן שיבינו שאם יש במדף במבה ושוש ואין שם מכס והצרכן בכל זאת בוחר במבה למרות שהיא יקרה יותר, אז זה לא עניין של מכס. זה מה שהצרכן מחליט לקנות.
"המתחרה שלי (סנפרוסט מ.ק) מוכר שקית ירקות קפואים ב-18 שקל, אז הצגתי לליברמן דוגמא: אני מוכר ברמי לוי את אותו מוצר בפחות משמונה שקלים וזה כולל מע"מ. זה יוקר המחייה?לקחתי ב-16 מיליון שקל מכרז של צה"ל. רוצים שטורקיה ומדינות ערב ימכרו לצה"ל? אני לא יודע מה רוצים מאיתנו, מחסלים אותנו. תישארו עם הגדולים. חמש חברות שולטות במדינה, תישארו איתן. הכל בשביל עוד מנדט".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בעוטף עזה
אביגדור ליברמן בעוטף עזה
שר האוצר ליברמן ושר החקלאות פורר בסיור בעוטף עזה
(צילום: רועי עידן)
הם טוענים שהמחיר יירד. "הם מטעים את הציבור. יש לך שר חקלאות. כמות השטויות שדיבר בחודשיים זה יותר ממה שאפשר להגיד בחיים שלמים. איש שלפני שעתיים נהיה שר החקלאות מלמד אותנו. הוא לא יודע אם עגבנייה גדלה על עץ או שיח. אין עם מי לדבר, הוא לא רוצה לשמוע.
"אמרתי לו: אתה אומר שהתפוח יקר? בוא תן תקציבים - ארצף לך את רמת הגולן בתפוחים. למה אתה נותן את זה במתנה ליבואנים? חמישה יבואנים יביאו לך את כל הירקות אז איך יירד המחיר? בואו תסבירו לי.
"למה בטונה לא ירד המחיר? הורדתם את המכסים. למה בפסטה לא יורד המחיר? הורדתם את המכסים. למה אנטריקוט אני קונה ב-200 שקל, אחרי שהרסתם את העגלים שהיו פה. זרקו הרפתנים לעזאזל. מאלף מגדלים, השוק הפך לנשלט על ידי חמישה יבואנים. אז הם מלמדים אותנו. מה קרה לגבינה הצהובה כשפתחתם את היבוא ללא מכס? כלום ושום דבר. אותו דבר יקרה בביצים, בירקות, בקפואים".
אולי הם מתכוונים לירקות והפירות. למרות שהם יחסית זולים עכשיו. "הם זולים, האבוקדו והמלפפון למשל זולים מאוד עכשיו, הכל חוץ מאננס. אז בגלל אננס ואוכמניות מחסלים ענף? תורידו מכס על האננס, אל תתעלמו מהנתונים".
לטענתם, המדינה תעניק סבסוד לחקלאים. "כן הם אומרים שייתנו איזשהו סבסוד לחקלאים בעוד שליבואנים נותנים מתנה. ומה עם המפעלים? לא דיברו איתנו בכלל, שום דבר. זה המערב הפרוע פה".