הרפורמה בענף ההטלה עמדה במרכז סדר היום בוועידת ישראל לחקלאות, שמתקיימת היום (רביעי) ומחר במעלה החמישה, ליד ירושלים. החקלאים טוענים כי משרד החקלאות פועל לקדם את הרפורמה ולפתוח את הענף ליבוא באופן גורף וחד צדדי. בשעות הבוקר הפגינו כמה עשרות חקלאים מישובי גבול לבנון בכיכר הבימה בתל אביב, הקימו מיצג מצבות עם שמות היישובים בגליל המערבי, וחילקו ביצים לעוברים ושבים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרפורמה בענף ההטלה מטרידה בעיקר את החקלאים במושבי גבול הצפון, שלולי המטילות הם פרנסתם העיקרית. לדברי החקלאים, הרפורמה תפגע קשות בענף, ואף תסכן את בריאות הציבור, שכן ביצים יעברו מסע של ימים רבים באוניות בים עד שיגיעו אל הצרכן. החקלאים אמרו כי אלפי לולנים שהתיישבו לפני עשרות שנים ביישובים מרוחקים מהווים גדר אנושית וחייץ מול האויבים בגבולות המדינה. "אנחנו דואגים לספק ביצים בטריות מרבית, תוך פחות מ-24 שעות משלב ההטלה עד להגעת הביצים לרשתות השיווק", אמרו.
1 צפייה בגלריה
מחאת מגדלי הביצים בכיכר הבימה בתל אביב
מחאת מגדלי הביצים בכיכר הבימה בתל אביב
מחאת מגדלי הביצים בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן פס, אמרה בפתח הוועידה כי משרד החקלאות הוא "הבית של החקלאים והחקלאות", וזכתה לקריאות ביניים רבות. "איזה בית? משרד החקלאות לא הבית שלנו, אם אנחנו טייסים אתם נ"מ. אי אפשר לעשות חקלאות בלי חקלאים".
קאופמן פס: "אני נמצאת בשיח עם החקלאים ויש אמוציות. כל כך הרבה שאלו אם אגיע לכנס וברור שאני אהיה פה, גם כשברקע יש שיחות קשות. הרפורמה בחקלאות באה קודם כל להשקיע בחקלאות. לאחר שנים שצמצמו את ההשקעות בחקלאות הרפורמה מכפילה את התקציב, משקיעים במחקר ופיתוח ואני יודעת ששינוי זה דבר קשה ומפחיד. אני לא מפחדת שצועקים עלי אני אמשיך לעבוד על זה ולהשקיע בזה עם חזון שמתמודד עם העולם החדש".
הוועידה נפתחה במושב בנושא ביטחון המזון והחקלאות הישראלית. שר החקלאות לשעבר, יצחק וקנין (ש"ס) אמר: "אל תטמנו את ראשכם בחול. אנחנו נקבל מוצבים צבאיים באביבים אם החקלאות תקרוס והחקלאים יפלו. המנכ"לית לא יודעת על מה היא מדברת והיא לא מסוגלת לרדת לעומק. כשהייתי בכנסת לא היו מסוגלים להביא רפורמה כזו. יוקר המחיה זה לא החקלאים והרפש שמלבישים לנו. החקלאים כבר בלי כוח, ייאשו אותם לגמרי".
שמעון ביטון, אחד מהלולנים הוותיקים במושב אביבים בגבול הצפוני, אמר: "אנחנו לא נפסיד במערכה הזו, זה לא יקרה במשמרת שלנו. אף אחד לא נתן לנו פריבילגיה לוותר, אם צריך נחליף שרים ומנכ"לית. יש בכוחנו לנצח. מעולם לא היה איחוד כוחות כזה ובאיחוד הזה אנחנו ננצח. כן לרפורמה, אבל לא לרפורמה שתחליף אותנו בטורקים ובאוקראינים".