שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר החקלאות, עודד פורר, צפויים לחתום בימים הקרובים על צווים להורדה מיידית של המכסים על חלק מהפירות והירקות. עם זאת, בשלב זה נראה כי הפחתת המכסים לא תיכנס לתוקף ב-1 בינואר כפי שהוגדר בהחלטת הממשלה, כאשר ליברמן ופורר מנסים ברגע האחרון עדיין לרכך את מחאת החקלאים, וייתכן שיספקו להם הטבות כפיצוי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
רמו בן שושן, מייסד חברת מרינה
רמו בן שושן, מייסד חברת מרינה
יופחתו המכסים של חלק מהפירות והירקות
(צילום: נחום סגל)
במסגרת הצעדים עליהם יוכרז בשלב הראשון של התוכנית הרחבה לפתיחת שוק החקלאות ליבוא, יופחתו המכסים על המוצרים הבאים: פטריות, אננס, שום, שעועית, פול, אספרגוס, סלרי, חבושים ואוכמניות.
המכס על רוב הירקות והפירות הללו יופחת בכ-90% בהדרגה עד לשנת 2026. כמו כן, המכסה של 30% יבוא לביצים תבוטל לאחר כניסת צו חתום בידי השרים לתוקף. בתמורה, יזכו החקלאים למענקי הסתגלות, בעיקר לחקלאים בפריפריה ובאזורי הגבול.
3 צפייה בגלריה
ליברמן ופורר מכריזים על הרפורמה ביולי
ליברמן ופורר מכריזים על הרפורמה ביולי
ליברמן ופורר מכריזים על הרפורמה ביולי
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
עוד צפויים השרים לאשר לראשונה יבוא של פירות וירקות ממדינות שונות, שהיבוא נאסר מהן עד כה, בתנאי שמהמדינות הללו מיובאים פירות וירקות אלה גם על ידי ארצות אירופה.
להערכת האוצר, הצעד אמור להביא לירידת מחירם של אותם פירות וירקות שיקרים משמעותית בישראל ביחס לרוב מדינות אירופה, אך כמו תמיד - הדבר תלוי גם בקמעונאים, ולא בהכרח הצרכן יהיה זה שירוויח.
נזכיר כי באוקטובר הודיעו שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ושר החקלאות עודד פורר על מינוי צוות שיבדוק ויגבש המלצות בעניין פערי התיווך לצרכן בנושא תוצרת חקלאית. לפי ההודעה שניתנה אז, הצוות הזה אמור לפרסם את מסקנותיו והמלצותיו רק בפברואר.
3 צפייה בגלריה
מחאת מגדלי הביצים בכיכר הבימה בתל אביב
מחאת מגדלי הביצים בכיכר הבימה בתל אביב
מחאת מגדלי הביצים בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הרפורמה בחקלאות הוצאה מחוק ההסדרים לפני שלושה חודשים והוחלט בממשלה להכניסה לתוקף בנפרד, באמצעות צווים של שרי האוצר והחקלאות החל מחודש ינואר כאמור. אך בחודשים האחרונים החקלאים הפעילו ועדיין מפעילים לחצים על השרים שיבצעו שינויים או שיחליטו על פיצויים.
כך רק לפני שבוע וחצי בוועידת ישראל לחקלאות במעלה החמישה, תקפו החקלאים את משרד החקלאות והעומד בראשו השר פורר, בטענה כי המשרד פועל לקדם את הרפורמה ולפתוח את הענף ליבוא באופן גורף וחד צדדי. במקביל כמה עשרות חקלאים מישובי גבול לבנון הפגינו בכיכר הבימה בתל אביב, הקימו מיצג מצבות עם שמות היישובים בגליל המערבי, וחילקו ביצים לעוברים ושבים.