מוצרי החלב שהמדינה מפקחת על מוצריהם יתייקרו בקרוב? ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות המליצה לייקר את המוצרים המפוקחים ב-6.49% במקום בכ-9%, בעקבות עלייה במחיר החלב, בשכר העבודה, במדד המחירים לצרכן והתייקרויות בדלק, בשמנים ובחשמל. ההמלצה עדיין דורשת את אישור שרי האוצר והחקלאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר במחירי המוצרים הבאים: חלב 3% ו-1% בקרטון ובשקית, גבינה לבנה 5%, גבינות עמק וגלבוע במעדנייה, שמנת מתוקה, שמנת חמוצה, אשל וגיל. חמאה הוצאה מפיקוח המחירים ומחירה הממוצע נמצא בעלייה בגלל חמאות יבוא שחלקן נמכרות במחירים גבוהים ממחירי הפיקוח.
2 צפייה בגלריה
קרטוני חלב
קרטוני חלב
קרטוני חלב
(צילום: מירב קריסטל)
כך למשל, אם תאושר ההתייקרות, מחיר גיל 3% שומן יעלה לצרכנים מ-1.44 שקלים לגביע של 200 מ"ל (כלומר 72 אג' ל-100 מ"ל מוצר) ל-1.53 שקלים לגביע; מחיר חלב 3% בקרטון יעלה מ-5.94 שקל ל-6.32 שקלים לליטר; מחיר חלב 1% בקרטון יעלה מ-5.59 שקלים ל-5.95 שקלים לליטר; מחיר 100 גרם גבינת עמק 28% שומן במעדנייה יעלה מ-4.27 שקלים ל-4.54 שקלים ומחיר גבינה לבנה 5% שומן יעלה מ-4.75 שקלים ל-5.06 שקלים לגביע של 250 גרם.
יחד עם זאת, אלו הם מחירי המקסימום למוצרים. כלומר, המרכולים והרשתות כלל לא חייבים להעלות את המחיר. המדינה מחייבת אותם למכור את המוצרים במחירים שאינם גבוהים ממחירי הפיקוח, אך הם יכולים למכור אותם במחירים נמוכים ממחירי הפיקוח וחלק מהרשתות אף עושות זאת.
מי שביקשה מוועדת המחירים של משרדי החקלאות והאוצר להתכנס ולאשר התייקרות במוצרי החלב היא חברת טרה, שדרשה העלאת מחירים על פי חוק הפיקוח.
בעקבות עליות במחיר החלב הגולמי, התייקרות במוצרי החלב המפוקחים מביאה לעיתים להתייקרות גם במוצרי החלב הלא מפוקחים. יש מוצרים לא מפוקחים שהחברות נזהרות שלא לייקר כדוגמת קוטג', אך הן ששות לייקר מוצרים אחרים. דרך נוספת לייקור היא יצירת מחסור במוצרי בסיס לא רווחיים שמחיריהם מפוקחים, כמו חמאה, והצפת השוק במוצרים שהחברות גובות עליהם פרמיה כמו משקאות חלב מיוחדים ויוגורטים עתירי חלבון.
כזכור, שר האוצר לשעבר משה כחלון, ניסה בעבר לעשות שרירים מל המחלבות ולעכב את התייקרות המפוקחים. העיכוב כשל, שכן בגלל העיכוב, תנובה, טרה ושטראוס ייקרו מוצרי חלב לא מפוקחים בטענה שהמדינה לא אפשרה להן לייקר את המפוקחים והן מפסידות כסף שכן החלב הגולמי התייקר. תנובה פנתה במקביל לבג"ץ וכחלון אולץ לאשר את הייקור.
מחיר החלב הגולמי יתייקר שוב השבוע, הפעם ב-1.1%, אחרי שכבר התייקר בתחילת השנה. נטען שעדכון המחירים הבא, ביולי, צפוי בוודאות לגלם התייקרות נוספת, לאור המשבר באוקראינה שהוביל לעלייה במחירי תערובות המזון לבהמות.
משק החלב בישראל מתוכנן, מה שלטענת גורמים בממשלה מביא להתייקרויות, אך בפועל זאת לא הסיבה להתייקרות הנוכחית. מחירי מוצרי החלב המפוקחים בישראל נמוכים יחסית למחירי מוצרי החלב שמחיריהם לא מפוקחים ומתייקרים לרוב בשיעורים נמוכים ולעיתים אף מוזלים, בהתאם לנוסחת הפיקוח.
מה שמביא לעליית המחיר הנוכחית היא לא היותו של השוק בישראל מתוכנן, אלא בעיקר התייקרויות במזון לבהמות שהן התייקרויות עולמיות. חלק מהמזון לבהמות (שחתות) גדל בארץ, אך שטח המדינה קטן מכדי לגדל פה דונמים רבים של חיטה ותירס והם מיובאים בין היתר מאוקראינה, שהיא יצואנית מהגדולות בעולם.
מוצרי החלב בישראל יקרים בהשוואה לחלק ממדינות העולם, למרות שמשק החלב פה נחשב ליעיל ביותר בעולם. לדוגמא, מחירי מוצרי החלב באירופה נמוכים יותר ממחירי ישראל, בזכות השוק המשותף שם ושטחי גידול גדולים יותר. כמו כן, החלב שנמכר באירופה הוא לעיתים קרובות חלב עמיד שפחות פופולרי בישראל.