חלב, שמנת וגבינה לבנה יתייקרו: אחרי ששר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר הכריזו שמחירי מוצרי החלב יירדו בזכות ייבוא יוגורטים וגבינות, משרדיהם נכנעים כעת ללחץ שמפעילה מחלבת טרה, לייקר את מוצרי החלב שמחיריהם מפוקחים על-ידי המדינה. טרה, שבבעלות החברה המרכזית למשקאות קלים שמחזיקה גם בקוקה קולה ישראל, טוענת שמחירי מוצרי החלב שבפיקוח לא עודכנו במשך כשנתיים.
בוועדת המחירים המשותפת למשרדים, מתכוונים לייקר לצרכנים חלב בשקית ובקרטון 3% שומן ו-1% שומן, גבינה לבנה 5%, שמנת מתוקה 38% (ומוצרים דומים), שמנת חמוצה 15%, גבינת עמק במשקל 28%, גבינת גלבוע במשקל 22%, אשל וגיל. ההתלבטות כרגע היא רק לגבי גובה ההתייקרות: 3.5% או קרוב ל-9%.
2 צפייה בגלריה
מפעל של טרה בנתיבות
מפעל של טרה בנתיבות
חלב טרה. הלחץ הוביל להתייקרות
(צילום: אוראל כהן)
כלומר, בעוד שמשרדי האוצר והחקלאות מכריזים שייבוא מוצרי חלב יוריד מחירים למרות שאין כל ודאות בכך, הם מתכוונים לייקר את מוצרי החלב המפוקחים, מה שעלול לגרור העלאת מחירים במוצרי חלב נוספים. מוצרי החלב שמחיריהם מפוקחים על-ידי המדינה נחשבים למוצרים זולים יחסית, שהמחירים שלהם עלו עם השנים בשיעור נמוך לעומת מוצרי חלב אחרים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)

מחירי התערובות לפרות עלו בעולם

טרה מבקשת להעלות את המחירים בשל עלייה של 1.47 אגורות לליטר במחיר המטרה של החלב שמתעדכן מעלה או מטה אחת לרבעון. ברבעון הקודם התייקר ב-1.7 אגורות לליטר, בהמשך להתייקרות שאירעה גם ברבעון הראשון של השנה. ב-2020 הייתה גם ירידה במחיר של 1.8 אגורות.
ההתייקרות בחלב הגולמי נובעת בעיקר בעקבות התייקרות המזון לפרות בעולם, אך גם בשל התייקרויות בעלויות הייצור והאריזה. מחיר תערובות המזון מהווה את רוב מחיר החלב הגולמי, שהוא עצמו מהווה למעלה מ-50% ממחיר החלב הנמכר לצרכנים.
הוחלט כי לגבי גובה ההתייקרות יוכרז על שימוע והמחלבות, הרפתנים, הרשתות והציבור יוכלו להעביר התייחסות תוך שבועיים. בוועדות האלה לציבור יש משקל זערורי והדעות המושמעות הן של הגורמים המסחריים בעיקר.

תנובה מוכרת את רוב מוצרי החלב המפוקחים בישראל

כאמור, שרי הממשלה לא ששים שהתייקרויות יירשמו על שמם גם אם הן מוצדקות לכאורה. ב-2018 שר האוצר לשעבר משה כחלון מנע התייקרות של המוצרים המפוקחים במשך תקופה ארוכה, מה שגרר פניות של המחלבות לבג"ץ והעלאת מחירי המוצרים הלא מפוקחים כתגובה לסירוב. בסופו של דבר כחלון חתם על הצו ב-2019 והייקור קרה. המחלבות טענו אז שכיוון שמחיר החלב הגולמי עלה ומחיר המוצרים המפוקחים לא עלה (בשל פופוליזם בעיקר: השרים לא רוצים להיות חתומים על התייקרות) – הן ניזוקו במאות מיליוני שקלים. זאת הטענה גם הפעם.
שוק החלב בישראל הוא שוק מאורגן ומפוקח והמוצרים המפוקחים בו גם מוזלים בניגוד למוצרי החלב האחרים שאינם מוזלים אלא בעיקר מתייקרים. בעשור האחרון, המחלבות ייקרו מוצרי חלב נפוצים רק לעיתים נדירות, לא בגלל התחרות בשוק, אלא בשל חשש ממחאת צרכנים ומזעם צרכנים, מאז מחאת הקוטג'. למרות שטרה היא זאת שלכאורה דוחפת לעליית מחירים כעת, תנובה היא יצרנית מוצרי החלב הגדולה בישראל ומחזיקה ברוב נתח השוק במוצרי החלב המפוקחים. גם שטראוס מייצרת כמה מוצרים מפוקחים בין היתר שמנת וגבינה לבנה.