למעלה מ-52 אלף דורשי עבודה שבו לעבודתם במסגרת פעילות שירות התעסוקה בשנת 2020. 70 אלף דורשי עבודה הופנו לאימונים אישיים ולסדנאות ייעוץ והכוונה, מרביתם בצפון ובדרום הארץ. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ד') שירות התעסוקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על אף מגבלות הריחוק החברתי והעובדה שמרבית ענפי המשק נסגרו לפרקים משמעותיים, ביצע שירות התעסוקה 52,038 השמות במהלך 2020. זאת בהשוואה ל-48,554 השמות שבוצעו במהלך שנת 2019 - אז אמנם ענפי המשק עבדו כרגיל, אך מצד שני מספר המובטלים היה נמוך בהרבה.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
השפעת לשכות התעסוקה הייתה משמעותית יותר בפריפריה מאשר במרכז: בעוד שמספר דורשי העבודה בפריפריה היוו 44% מסך דורשי העבודה ב-2020 (17.7% ממחוז צפון, 15.1% ממחוז דרום ו-11.5% ממחוז חיפה), ההשמות בפריפריה היוו 61% מסך השמות לשכות התעסוקה (24.8% בצפון, 23.5% בדרום ו-12.7% במחוז חיפה).
מנגד, בעוד שמספר דורשי העבודה במרכז עמד על 56% מסך דורשי העבודה לשנת 2020 (23.9% ממחוז מרכז, 16.9% ממחוז תל אביב, 10.6% ממחוז ירושלים ו-4.2% ממחוז יהודה ושומרון), הרי שההשמות בישובי המרכז היוו 39% בלבד מסך ההשמות (19.7% במחוז מרכז, 11.1% במחוז תל אביב, 6.1% במחוז ירושלים ו-1.9% במחוז יהודה ושומרון).
מחצית מההשמות היו עבור עובדים בלתי מקצועיים ועובדים מכירות ושירותים (24.7% ו-21% בהתאמה), ירידה משמעותית משיעורן ב-2019 (שעמדו על 32.1% לעובדים בלתי מקצועיים ו-27.1% לעובדי מכירות ושירותים). מנגד, עלייה ניכרת נרשמה בשיעור ההשמות עבור עובדים אקדמאיים, אשר ב-2019 היוו 2.6% מסך ההשמות ואילו ב-2020, שנת הקורונה, עלה לכדי 11.9% מסך ההשמות. עוד יצוין, כי כ-74% מההשמות התבצעו בעסקים הגדולים מ-100 עובדים, לעומת 66.8% ב-2019.
מהנתונים מתברר, כי בתוכנית הדגל של שירות התעסוקה, המסייעת לתובעי הבטחת הכנסה לשוב למעגל העבודה, לקחו חלק למעלה מ-32 אלף דורשי עבודה - גידול של 203% ביחס לשנת 2019.
עוד דיווח היום שירות התעסוקה, כי מענק המעסיקים, שנועד לעודד מעסיקים להשיב עובדים שהוצאו לחל"ת במהלך הסגר הראשון, השיב בשנת הקורונה לעבודתם למעלה מ-433 אלף דורשי עבודה. בתוך כך, יותר מ-57 אלף מעסיקים נהנו ממענקים על סך 1.6 מיליארד שקל.
מוקד שירות התעסוקה הגדיל את פעילותו בשנה האחרונה באופן משמעותי, מ-15 מוקדנים בשנת 2019 ל-200 בשנת 2020, דבר שהוביל לגידול של 517% בהיקף הפעילות: במהלך השנה בוצעו כ-1.7 מיליון שיחות טלפוניות.
עוד עולה מהדיווח כי בשנה האחרונה נרשמו יותר מ-20 מיליון כניסות - כ-900 אלף מתוכן לצורך קיום שיחות צ'אט עם מוקדני שירות התעסוקה, ו-2.3 מיליון מתוכן היו לצורך השתתפות בקורסי האונליין שבאתר שירות התעסוקה.
משך הצפייה הממוצע בקורס אונליין שבאתר עלה על 22 דקות, והקורסים הפופולריים ביותר היו "אקסל למתחילים" (עם יותר מ-360 אלף צפיות, גידול של פי 18.8 בהשוואה ל-2019), "אנגלית עסקית" (עם יותר מ-260 אלף צפיות, גידול של פי 21.3 בהשוואה ל-2019) ו"פוטושופ למתחילים" (כ-180 צפיות, גידול של פי 19 בהשוואה ל-2019).
בשנת 2019 נהנה המשק הישראלי מאחת משנות השיא בתולדותיו עם שיעור אבטלה נמוך שעמד על כ-3.5% ועם מספר מובטלים שנע סביב ה-150 אלף, לרבות תובעי הבטחת הכנסה. עם פרוץ משבר הקורונה ועם הכניסה לסגר הראשון התווספו מאות אלפי דורשי עבודה, שבשיא שנרשם באפריל 2020 חצה מספרם את ה-1.135 מיליון.