איפה הכסף? לאורך השנים מספרם של תקציבי המשרדים תחת משרד ראש הממשלה הלך וגדל, בעיקר בכדי לרצות את השותפים הפוליטיים על ידי משרדים "מומצאים" שהשקיפות הציבורית שלהם נמוכה. אולם, בממשלה הנוכחית נדמה שהביאו את העניין הזה לשיא עם הקמת עוד ועוד משרדים חדשים שתקציבם תחת משרד ראש הממשלה: משרד ההסברה עבור השרה גלית דיסטל - אחרי שיחידת ההסברה עברה ממשרד החוץ אליה, המשרד לקידום מעמד האישה עבור השרה מאי גולן - שהועבר מהמשרד לשיוויון חברתי ומשרד המורשת עבור עמיחי אליהו - שפוצל ממשרד ירושלים ומסורת ישראל כחלק מההסכמים הקואליציונים עם עוצמה יהודית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדובר בעלייה של 16.3% בתקציב משרד ראש הממשלה ביחס לזה שהיה בממשלה הקודמת. בשנה הבאה (2024), תקציב המשרד ישבור שיא של כל הזמן ויגיע ל-3.7 מיליארד שקל שלא ברור למה הם משמשים.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: יונתן זינדל)
על אף שלא ניתן לדעת בדיוק כמה כסף כל משרד מקבל, ניתן להעריך את הסכומים לפי ההסכמים הקואליציוניים. כך למשל, מי שזוכה בתקציב המשרד הנמוך ביותר היא מאי גולן והמשרד לקידום מעמד האישה שכרגע מתוקצב בכשלושה מיליון שקל ואליו יתווספו עוד 14 מיליון שקל, שנועדו לשמש לתכניות לקידום זכויות נשים, מעמדן בחברה, מניעת אלימות כלפיהן וקידום מועמדות נשים לרשויות המקומיות.
בנוסף, שרת ההסברה גלית דיסטל, שהתלוננה בחודשים האחרונים שאין לה במשרד תקציב אפילו למדפסת, תקבל תקציב של 29 מיליון שקל והשרה גילה גמליאל תקבל למשרד המודיעין 25 מיליון שקל, שהם 50% יותר מתקציב המשרד בתקציב הקודם. השר רון דרמר, העומד בראש המשרד לנושאים אסטרטגיים, יקבל גם הוא תקציב של 23 מיליון שקל, שלא היו קיימים כלל בממשלה הקודמת.
משרד התפוצות של השר עמיחי שיקלי יקבל 56 מיליון שקל ויעלה ב-257% לעומת ממשלה קודמת. משרד ירושלים ומסורת שבראשו עומד מאיר פרוש יקבל 24 מיליון שקל ומשרד המורשת של השר עמיחי אליהו יקבל 74 מיליון שקל - עלייה של 40% מתקציב הממשלה הקודמת. בנוסף, המשרד לשיתוף פעולה אזורי שקיבל לידיו השר דודי אמסלם יקבל 21 מיליון - ירידה של 10% מתקציב קודם.
6 צפייה בגלריה
מאי גולן, גלית דיסטל אטבריאן
מאי גולן, גלית דיסטל אטבריאן
17 מיליון שקל למשרד לקידום מעמד האישה של מאי גולן, 29 מיליון למשרד ההסברה של גלית דיסטל אטבריאן
(צילום: נדב אבס, הדר יואביאן)
אולם, אלו המשרדים עם התקציבים ה"קטנים". לדוגמה, משרד ההתיישבות ומשימות לאומיות של השרה אורית סטרוק יקבל 202 מיליון שקל - 7% יותר מתקציב המשרד הממשלה הקודמת, המשרד לשיוויון חברתי, שגם בראשו עומד השר עמיחי שיקלי, יקבל 124 מיליון - ירידה של 12% מתקציב קודם ומשרד פיתוח הנגב והגליל של השר יצחק וסרלאוף יקבל תקציב של 266 מיליון - ירידה של של 13% מהממשלה הקודמת.
ח"כ נעמה לזימי (העבודה), מחתה על חוסר השקיפות: "לא רק שהממשלה הזאת מעבירה תקציב צנע, אנטי חברתי וללא בשורה, היא יורקת בפנים של מיליוני אזרחים משלמי מיסים שמגיע להם לדעת לאן הכסף הולך ושנציגי הציבור שלהם בכנסת יפקחו על תקציב המדינה. שר האוצר ופקידיו מתנהלים עם התקציב כאילו הוא כסף פרטי שלהם בטאבו וחוצים כל גבול של חוסר שקיפות ומנהל תקין".
6 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"מגיע למשלמי המיסים לדעת לאן הכסף הולך". ח"כ נעמה לזימי
(צילום: יואב דודקביץ')

כ-1.5 מיליארד לחיזוק היהדות לחילונים

בתוך כך, בטיוטת התקציבים הקואליציונים שתאושר היום (א') בישיבת הממשלה מוקצים סכומים חסרי תקדים בהיקפם לטובת תוכניות ופעילות של משרדי ממשלה המיועדים לקדם את הזהות היהודית בקרב קהלים חילוניים ומסורתיים, מתוך זיקה ברורה לתפיסות העולם של המפלגות החרדיות ומפלגות הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם, בהיקפים מצטברים של למעלה ממליארד שקל.
במשרד החינוך, במשרד התרבות והספורט ובמשרד התפוצות כבר ישנם תקציבים ותוכניות, המעוגנים בבסיס התקציב, שמיועדות לנושא של קידום וטיפוח התרבות היהודית בקרב מגוון של קהלים: חילונים, ציונים דתיים וחרדים. בנוסף, במשרד ההתיישבות (בראשות השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית) בתקציב הדו-שנתי מוקצים 270 מיליון לחיזוק הזהות היהודית באמצעות מיזמים משותפים, פרויקטים שונים, מבחני תמיכה ופעולות בקרב סטודנטים, חיילים וחיילים משוחררים, 100 מיליון שקל - תרבות יהודית ו-60 מיליון שקל עבור זהות יהודית, מיזמים מכרזים ופעולות.
במשרד המורשת מוקצים 200 מיליון שקל לטובת תכנית חומש להשקעה ולתמיכה במיזמי המורשת הלאומית והמקומית והנחלת המורשת היהודית. עוד 185 מיליון שקל עבור הרשות לזהות יהודית, שמיועדת לאבי מעוז ממפלגת נעם כשיחזור לממשלה, ומשרד המסורת בראשות השר פרוש מיהדות התורה יקבל 500 מיליון שקל. סך כל הכספים הקואליציוניים שמוקדשים לחיזוק הזהות היהודית - 1.315 מליארד שקל. אולם מעבר לזה יש תוכניות קיימות במשרדים השונים שמוקדשים גם הם לנושא.
6 צפייה בגלריה
גלעד קריב
גלעד קריב
"ממשלת נתניהו, סמוטריץ' וגולדקנופף מחדשת את מפעל ההדתה בהיקפים שלא נראו בעבר". ח"כ גלעד קריב
(צילום: רפי קוץ)
חה"כ הרב גלעד קריב (העבודה), שבחן את הסוגייה לעומק, אמר כי "המספרים לא משקרים. ממשלת נתניהו, סמוטריץ' וגולדקנופף מחדשת את מפעל ההדתה בהיקפים שלא נראו בעבר. כל מפלגה דתית או חרדית מקימה לעצמה זרוע של הדתה והחזרה בתשובה בהיקפים של למעלה ממליארד שקל, תוך חיזוק המונופול האורתודוכסי והנצחת התפיסה שבישראל יש רק דרך אחת ראויה להיות יהודי. הציבור החילוני, הציבור המסורתי והציבור הדתי ליברלי חייבים להבין שהממשלה הנוכחית מכריזה מלחמה על הזהות היהודית שלהם ועל הלגיטימיות שלה, ושדה הקרב יהיה בבתי הספר הממלכתיים, במתנ"סים ובתקציבי התרבות והפנאי של הרשויות המקומיות".
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, הוסיף כי "הממשלה הנוכחית החליטה להכריז מלחמה על הערכים של רוב הציבור, ונותנת למיעוט קטן שפועל מתוך קיצוניות דתית לנסות ולהחדיר את התפיסות החריגות שלהם לציבוריות הישראלית, בין היתר באמצעות הדתה בוטה במערכת החינוך. הניסיונות האלו, כמו רבים אחרים של הממשלה עד כה, יתקלו בציבור ליברלי רחב, נחוש שלומד בימים אלו שאין דבר יותר חשוב מלעמוד על משמר הזכויות והערכים שלו. מי שחושב שיוכל פשוט לדחוף את ערכיו השמרניים בזכות רוב פוליטי מקרי כנראה לא הבין עד כה את עוצמת ההתנגדות שהוא יתקל בה".