לא חולף כמעט יום מבלי שגורם כלכלי נחשב או כלכלן בכיר מביעים הסתייגות מהמהפכה המשפטית הנחקקת בכנסת ישראל. אולם, דומה שהאזהרות נופלות על אוזניים אטומות, למרות התגובות הברורות לה במשק ובתנועות ההון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
המחוקקים רצים קדימה - והאזהרות גוברות, ואין פוצה פה ומצפצף בשורות הקואליציה. גם מי שמבינים כלכלה, מעורים בתחום העסקי ועשו כבר כסף לא קטן בימי חייהם, כמו למשל שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, או מי שהיו כבר שרי אוצר, כמו ישראל כץ ויובל שטייניץ - ממלאים פיהם מים. ותאמינו לנו שהם מבינים היטב מה עלולה הרפורמה הכלכלית לחולל למשק הישראלי, גם אם לא מיד בטווח הקצר.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין
(צילום: עמית שאבי)

הלצה אחת מספרת על מורה שעברה בין תלמידי הכיתה בבית הספר היסודי וביקשה לדעת על איזה מקצוע חולמים התלמידים ככזה שירצו לעסוק בו בעתיד. אחרי תריסר תלמידים, שהתברר כי חלומם הגדול הוא להיות כבאים, ענה תלמיד נוסף כי חלומו להיות "פירומן". מה פתאום אתה רוצה להיות פירומן? שאלה המורה. "כאשר יש כל כך הרבה כבאים, מישהו הרי צריך לדאוג שתהיה להם עבודה", הוא ענה.
דומה שכל אחד מנחש מי הם במקרה שלנו הכבאים, שמזהירים השכם והערב מפני השריפות שעלולה המהפכה המשפטית להצית, ומיהו "הפירומן", שמוביל את הרפורמה הזאת, באמצעות שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת, שמחה רוטמן.
כן, כוונתנו כמובן לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמה שמפתיע זה שהוא לא רק מבין כלכלה אלא גם הוביל ללא מעט מהישגי המשק הישראלי בשנים הרבות שבהן שימש הן כראש ממשלה והן בראשית שנות האלפיים, בתקופה כלכלית מאתגרת במיוחד, כשר האוצר.
האזהרות והביקורות על חקיקת המהפכה המשפטית מגיעות מדי יום. אחת מהן הייתה חשובה ומתריעה במיוחד, בלשון ברורה מאוד. חברת דירוג האשראי הגדולה והנחשבת מודי'ס הקדימה ביממה האחרונה בחודש את הדוח שעמדה לפרסם על כלכלת ישראל ובמסמך דחוף הביעה את דעתה הנחרצת: "להערכתנו, השינויים המוצעים ברפורמה עלולים להחליש באופן מהותי את כוחה של הרשות השופטת – מה שיכול לגרום לדירוג אשראי שלילי".
מר נתניהו, אתה - כמי שהוביל להאצת הצמיחה בישראל ולהישגים כבירים בתחום הזה כבר לפני שנים - הרי מהבודדים בממשלתך שיודע לקרוא ולהבין ביעף דוחות כלכליים. האם המשפט הבא של כלכלני מודי'ס לא יעצור אצלך את הכמיהה להמשיך ולרוץ קדימה עם הרפורמה?
מודי'ס: "בטווח הארוך השינויים המשפטיים עלולים לפגוע בפוטנציאל הצמיחה הכלכלית החזק של ישראל ולהעלות את הסיכונים הגיאופוליטיים של ישראל". משפט מובן גם לתלמיד בבית ספר יסודי, שרוצה להיות כבאי, ובוודאי לנתניהו.
היום באה אזהרה מהרפורמה אפילו מגורם מאוד לא צפוי, הכלכלן הראשי של פורום "קהלת", ממובילות המהפכה המשפטית בישראל. מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי של משרד האוצר ואיש נחשב לא רק בחוגי הימין, הזהיר במסמך ארוך ומנומק, כי המשך ההתקדמות בחקיקת הרפורמה תגרום בטווח הבינוני לתוצאה מסוכנת שאותה הגדיר כ"פגיעה קשה בכלכלה".
לדבריו, התוצאה אף עלולה להיות מרחיקה לכת, שכן "הפגיעה בכלכלה צפויה להקדים את הפגיעה בדמוקרטיה". ועוד: "הרפורמה המוצעת מעניקה כוח כמעט בלתי מוגבל לקואליציה". שראל חושש אף שבעתיד ייעשה שימוש בכוח הזה לצורך הישרדות פוליטית, תופעה מסוכנת בפני עצמה.
האם נתניהו מכבד, מוקיר ומכיר את שראל? ברור. הרי מיכאל שראל היה הכלכלן הראשי של משרד האוצר שיעץ לו בכל משך היותו של נתניהו שר האוצר בין השנים 2003 ל-2005.
האזהרות הללו הצטרפו לשורה כמעט בלתי נגמרת של אזהרות מכל כיוון אפשרי כמעט: 11 חתני פרס נובל, 50 מנכ"לים לשעבר במשרדי הממשלה בישראל, כ-400 כלכלנים שחתמו על עצומה חריפה בלשונה כנגד הרפורמה, חברת דירוג האשראי פיץ', שרי אוצר ונגידי בנקים שהזהירו מהרפורמה כבר לפני שבועות אחדים את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שמיהר לדווח על כך לראש הממשלה, ועוד ועוד.
והנה סוד קטן: נודע לנו שגם אחדים מחברי ממשלת נתניהו הנוכחית התריעו, בשיחות סגורות אמנם, מפני השלכות רעות של הרפורמה הצפויות על המשק הישראלי. על אלה נמנים שרים בכירים, שלא מוכנים להודות בפומבי כי הם חוששים מנזקים לכלכלת ישראל מהמהפכה המשפטית. על אחד מהם ציינו בפני אחדים מבכירי המשק, כי השר אמר להם "מה לעשות, אני לא מי שמקדם את הרפורמה הזאת". כאשר ביקשנו לברר את העניין השר הכחיש כי הזהיר מפני הרפורמה.
ניתן להאמין, כי כבר כאשר התריעו בכירי הבנקים בארץ בפני ראש הממשלה מהשלכותיה הרעות של הרפורמה והצביעו על בריחת הכספים מבנקים בארץ לבנקים בחו"ל – נתניהו הבין היטב במה המדובר. אולם, בצוק העתים מבחינתן - התעלם מכל האזהרות.
בינתיים שמענו היום כי חברה גדולה נוספת, חברת הפינטק הישראלית ריסקיפייד, מוציאה חצי מיליארד דולרים מישראל לחו"ל, ממש לא סכום שולי.
מנכ"ל החברה, עידו גל, שיגר מכתב לעובדים שבו ציין כי "החשש הוא מכך שהממשלה תגביל משיכות והעברות של סכומים גדולים". בד בבד בישר המנכ"ל כי ריסקיפייד, שנסחרת בוולסטריט לפי שווי של מיליארד דולר, תרחיב את מרכז הפיתוח שלה בהקדם, אולם לא בישראל, כי אם בליסבון שבפורטוגל. עצוב.
בכיר באוצר אמר לנו, כי "בכל יום מצפים כאן לאזהרות הבאות. הנזק שכבר נגרם למשק ברור כאן לכל". אולם, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נמנע מלהתבטא בנושא כה אקוטי לכלכלת ישראל, למעט פעם אחת כאשר הביע את דעתו כי אולי נגרם נזק זמני למשק וכי הוא מלא אופטימיות ביחס לעתיד.
גם מי שהיה מנכ"ל משרד האוצר, שמואל סלבין, בתקופתו הראשונה של בנימין נתניהו כראש הממשלה, אמר בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet כי הוא לא רואה שום סכנה למשק ולהפך: כלכלת ישראל תיוושע כתוצאה מהרפורמה המשפטית. אולם קולותיהם בודדים ממש מול מבול האזהרות והמחאות.
ועכשיו נותר רק לסכם את הנזקים עד כה, שאינם מעטים: מיליארדים מועברים לחו"ל, מיליארדים נוספים נמשכים בארץ, גם בהפסדים מחסכונות, קופות וקרנות, השקל נחלש מאוד מול המטבעות הזרים, מה שמייקר את היבוא ומלבה כבר את האינפלציה, הבורסה ירדה באחוזים לא מעטים בשבועות האחרונים, הריבית בישראל ממשיכה לעלות - ותחזיות האנליסטים לעתיד שליליות למדי.
בינתיים בכירים במשק אומרים, כי ניתן רק להתנחם מהתחזית שברגע האחרון הרפורמה עשויה עוד להיבלם, לפחות בחלקה, ושחלק מהנזקים הכלכליים שכבר נגרמו, לא כולם, ניתנים עדיין לתיקון די מהיר.