בעוד שהוספת נקודות זיכוי להורים לילדים בגיל 6 עד 12 מתעכבת בתהליך החקיקה בכנסת שטרם החל, ועדת הכספים אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שנועדה להסדיר את נקודות הזיכוי לעולים החדשים, כך שייווצר ניצול מרבי של נקודות הזיכוי לעולים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החוק החדש קובע פריסה ארוכה יותר של הענקת נקודות הזיכוי במס לעולים חדשים, תוך הארכת התקופה בשנה נוספת, ומתן נקודת זיכוי נוספת במסגרת זו.
1 צפייה בגלריה
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
ישראל נמל תעופה עולים לארץ בעקבות מלחמה משבר רוסיה אוקראינה עולים חדשים
עולים חדשים מאוקראינה נוחתים בארץ. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: AFP)
בדברי ההסבר להצעה מצוין כי "הניסיון מלמד כי מרבית העולים אינם מממשים את הטבת המס מסיבות שונות, ובהן קושי בהשתכרות באופן יציב בתקופה זו, למידה באולפן או הכנסה נמוכה שאינה מגיעה לרף המס.
"לפיכך, בהצעת חוק זו מוצע להאריך את תקופת הזכאות לנקודות זיכוי בשנה ולקבוע כי בשנה הראשונה מעלייתו לישראל יהיה עולה זכאי לנקודת זיכוי אחת נוספת. יתר נקודות הזיכוי הקבועות כיום בפקודה ייוותרו ללא שינוי".
להערכת משרד האוצר, העלות התקציבית של הצעת החוק היא 30 מיליון שקל בשנה. כיוון שהממשלה נתנה את הסכמתה להצעת החוק, לא מדובר בהצעת חוק תקציבית.
כיום, תחשיב ההטבה הוא כדלקמן: 18 חודשים ראשונים - 1/4 נקודת זיכוי לכל חודש, 4.5 נקודות זכות לשנה וחצי הראשונות. ב-12 חודשים שלאחר מכן - שישית (1/6) נקודת זיכוי לכל חודש, שתי נקודות זכות לשנה הנוספת (שנתיים וחצי מצטברות). ב-12 חודשים שלאחר מכן - 1/12 נקודת זיכוי לכל חודש, נקודת זיכוי אחת לשנה האחרונה (שלוש שנים וחצי מצטברות). בסך הכל: 42 חודשים - 7.5 נקודות זיכוי.

עם אישור החוק, החישוב יהיה כדלקמן:

  • 12 החודשים הראשונים - 1/12 נקודות זיכוי לכל חודש. נקודת זיכוי אחת לשנה הראשונה.
  • 18 חודשים שלאחר מכן - 1/4 נקודות זיכוי לכל חודש. 4.5 נקודות זיכוי לשנה וחצי נוספות (שנתיים וחצי מצטברות).
  • 12 חודשים שלאחר מכן - 1/6 נקודות זיכוי לכל חודש. 2 נקודות זיכוי לשנה נוספת (שלוש שנים וחצי מצטברות).
  • 12 חודשים שלאחר מכן - 1/12 נקודות זיכוי לכל חודש. נקודת זיכוי אחת לשנה נוספת (4 שנים וחצי מצטברות).
בסך הכל: 54 חודשים - 8.5 נקודות זיכוי.
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), יוזם החוק, אמר: "זה החוק הראשון שלי שמגיע לקריאה שנייה ושלישית. הבאנו את הרעיון מהשטח, גיליתי לקונה, ואני שמח שאנחנו מצליחים להביא את השינוי המיוחל. היום זה מקבל משנה משמעות שאנחנו נערכים לגל עלייה מאוד משמעותי (בשל מלחמת רוסיה-אוקראינה - ג.ל.), ואני שמח שהרבה עולים ייהנו מההטבה הזו".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, שנמנה גם על הוא על מגישי הצעת החוק, ציין כי "במשך שנים הייתה פה לקונה של קבוצת זכאות ריקה, שנתנה כביכול הצעות חוק לעולים אבל הם לא יכלו לממש אותה וכעת אנו מתקנים זאת".