איסתא, חברת התיירות הגדולה בישראל הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב, מעניקה לראשונה הטבה לעובדיה - אופציות להמרה למניות. החברה לא מפרטת את שווי ההטבה, למעט שמדובר בעשרות מיליוני שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
350 עובדים מתוך 600 עובדי החברה יהיו זכאים להטבה ובלבד שהחלו את עבודתם לפני ה-31.12.2021. כמו כן, החברה לא מפרטת את מפתח החלוקה לעובדים, למעט שהאופציות יינתנו בכמויות שונות, בהתאם לפרמטרים שכוללים תפקיד, שכר, ותק והערכת ביצועים.
1 צפייה בגלריה
אתר איסתא
אתר איסתא
אתר איסתא
(צילום מסך)
גובה ההטבה העכשווי נקבע מההפרש בין מחיר המניה כיום, שעומד על 93 שקל, לבין מחיר המימוש - 88 שקל. כלומר, נכון לעכשיו מדובר ב"הנחה" לעובדים של כחמישה שקלים למניה.
תוכנית האופציות היא לשלוש שנים והחל מסוף השנה הראשונה, מאז ההקצעה, ניתן לממש שליש.
מניותיה של איסתא ירדו בכ-26% בשלושת החודשים האחרונים, מה שמשחק לטובתה במתן ההטבה, מתוך הערכה כי שווי מניות ענף התיירות והתעופה יעלה ככל שהביקושים מזנקים. כיום נסחרת החברה בשווי של 1.45 מיליארד שקל.
בהודעת החברה נאמר כי "במתן האופציות איסתא מעמידה רף חדש למתחרות בכל תחומי התיירות", מה שעשוי להיות רמז למתחרה הגדולה שלה - אל על.
עוד נאמר כי "האופציות בחברה חזקה ומתפתחת לא פעם שוות הרבה יותר מבונוס או מהעלאת שכר ומהוות תגמול ארוך טווח. חברתות מסורתיות שאינן הייטק, נוהגות ללתת לעיתים אופציות למנהלים בכירים בלבד ונדיר יותר למצוא כאלה שמעניקות אופציה בצורה נרחבת, בדומה לאיסתא".
הבעלות על איסתא מצויה בידי המנכ"ל אחישי גל, המחזיק 41% מהמניות, והיתרה נמצאת בידי הציבור ואגודת הסטודנטים.
יש לציין כי האופציות ניתנות על רקע המחסור הקשה בכוח אדם בענף התיירות והתעופה, אשר בזמן הקורונה פוטרו חלק גדול מעובדיו ורבים מהם לא שבו לעבודה עד היום. כעת, החברות נאלצות לגייס עובדים בתנאים משופרים כדי לעמוד בביקושים לטיסות ולחבילות נופש שזינקו בבת אחת.
כמו כן, מתן תוכנית אופציות למימוש על פני שלוש שנים מהווה כלי לשימור עובדים לפחות לתקופת המימוש. שכן, אם אכן יעלו מניות חברות התיירות והתעופה שהתרסקו בתקופת הקורונה, האופציות שבידי העובדים יהיו שוות בעתיד בעת ההמרה יותר. בינתיים, מניית אל על וישראייר זינקו ביום מסחר אחד השבוע ב-10%, אם כי אין הדבר אומר בהכרח שהמגמה תמשיך.