למרות הזינוק העצום במחיר הדלק שצפוי מחר בלילה, בכירי האוצר מסרבים בשלב זה להביא בחשבון הפחתה נוספת במס הבלו. מנגד, פרופ' אבי שמחון, לשעבר יועצו הכלכלי של יו"ר האופוזיציה נתניהו, טען באולפן ynet כי מדובר בצעד מתבקש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"המס על הדלק צריך לרדת עוד יותר", אמר. "העלייה הזאת במחיר הדלק היא מטורפת והבעיה היא שיהיו לה הרבה מאוד השלכות. למשל, כשמחיר הדלק עולה גם מחירי התחבורה הציבורית יתייקרו ומחירי ההובלה יתייקרו. זה גם יגרום להרבה מאוד ספקים להגיד: 'הכל יותר יקר לנו, גם אנחנו מעלים את המחירים', וזה יביא לגל נוסף וחזק של עליית מחירים. ועליית המחירים הזו גם תתבטא בעלייה נוספת בתשלומי המשכנתא, שלפחות חלק ממנה צמוד לאינפלציה. לכן, אין שום ברירה, צריך להחליט שמחיר הדלק יורד לאיפה שהיה לפני שנה, משהו כמו 6.35 שקלים לליטר, ולעשות את זה באופן קבוע, לא בהוראת שעה עד תחילת יולי או עד תחילת אוגוסט או משהו כזה".
1 צפייה בגלריה
אבי שמחון
אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון
(צילומים: עמית שאבי, Shutterstock)
לדבריו, "יש פה ויתור על מס, מפני שזה אומר לוותר על משהו כמו בין 5 ל-7 מיליארד שקל מגביית המיסים של המדינה, זה הרבה מאוד כסף. מצד שני, המדינה גבתה השנה בין 40 ל-50 מיליארד שקל יותר ממה שהעריכו בתקציב שרק עבר, אז יש את הכסף".
באוצר, כולל השר ליברמן, טוענים שזו השקפה די פופוליסטית, שהכסף הזה צריך להישאר כרזרבה. זו טעות? "תמיד אפשר לקחת את הכסף ולשים אותו בצד ואז לא יהיו השקעות בכבישים למשל ולא בדברים אחרים. אני חושב שזו טעות מאוד גדולה. כשיש תוספת כל כך גדולה בגבייה, כשהגבייה של המיסים כל כך גדלה, הדבר הכי נכון לעשות זה להחזיר חלק מזה לאזרחים. והדרך הכי חכמה היום להחזיר מזה לאזרחים, היא עוד הורדות מיסים, זה הורדה מיידית וזה אחד הדברים הבודדים שבעצם שר האוצר יכול לעשות".
בהתייחס להשפעות של העלאת הריבית במשק על שוק הנדל"ן אמר פרופ' שמחון כי "זה יצנן את שוק הדיור אבל מהסיבות הרעות. כי ברגע שמעלים את הריבית אז יותר קשה לאנשים לקחת משכנתא, ואז יותר קשה להם לקנות דירה. אז אנחנו מצננים את המחירים אבל לא בדרך הטובה שמאפשרת ליותר אנשים לקנות דירות, אלא להיפך, על ידי זה שדרך העלאת הריבית והייקור של המשכנתא, אנחנו מונעים מאנשים לקנות דירות. וכשאנחנו מונעים מאנשים לקנות דירות אז בוודאי שזה משפיע בכיוון של צינון שוק הדיור".
זה לא נעשה בדרך שאתה היית רוצה לראות? "לא, כי מה אנחנו רוצים, מה היעד שלנו? לאפשר לאנשים לקנות דירות. העלאת הריבית מקשה עליהם לקנות דירות".
על העלאת שכר המינימום ב-200 שקל בחודש כפי שמציע האוצר אמר פרופ' שמחון כי "זה לעג לרש. לא צריך להעלות אותו ל-7,000 שקל, אבל צריך להעלות אותו בצורה מתונה, לפחות להחזיר לאנשים את ההפסד של ערך הכסף, של ערך השכר, ולראות איך זה משפיע על המשק, ולהמשיך להעלות אותו בצורה מדורגת".
אם זה ימשיך לפי המדיניות שמונהגת עכשיו, האינפלציה תמשיך להשתולל? "ברור. ההתנהלות של ליברמן היא מאוד מסורבלת, הוא לא מגיב למה שקורה בעולם. שר האוצר צריך גמישות מחשבתית ויכולת להגיב לדברים. הוא כל פעם כולא את עצמו באמירות שאחרי זה הוא צריך להשתחרר מהן, הוא לא יודע איך לעשות את זה ולכן המדיניות כל כך מבולבלת ולא מוצלחת".