בשעה שרשות התחרות מובילה מהלך גדול נגד רשתות השיווק והיבואנים בחשד כי תיאמו העלאה של המחירים, המירוץ למציאת ממונה לרשות בשיאו. המכרז, שאליו ניגשו כ-20 מועמדים, הוארך בשבוע נוסף ומועמדים חדשים הצטרפו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לממון ול-ynet נודע כי למרות רשימת המועמדים המתארכת, ועדת האיתור - יחד עם ד"ר ירון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה המשמש גם כיו"ר ועדת האיתור שתמליץ לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי על המועמד המתאים - פנתה והציעה את התפקיד לד"ר שלומי פריזט, ד"ר לכלכלה ולשעבר מנהל המחלקה הכלכלית של רשות ההגבלים (כיום רשות התחרות).
1 צפייה בגלריה
רשות ההגבלים העסקיים
רשות ההגבלים העסקיים
רשות התחרות (בעבר נקראה רשות ההגבלים העסקיים)
(צילום: אבי חי)

פריזט הוא כלכלן מוערך, שעמד לאחר המחאה החברתית ב-2011 בראש צוות המומחים לבחינת יוקר המחיה, היה חלק מוועדת טכטנברג וחבר בוועדות ציבוריות שעסקו ביוקר המחיה כמו ועדת קדמי להגברת התחרות בענף המזון ועוד. פריזט, כיום בעל משרד ייעוץ משלו, סירב לפנייה לחזור למגזר הציבורי, אבל הפנייה אליו מלמדת על ציפיות משרד הכלכלה והשרה ברביבאי מהמועמד לתפקיד.

מחפשים מעמד בעל אישיות לוחמנית

הכוונה היא לחפש מועמד בעל אישיות לוחמנית ופעיל מוכר בתחום התחרות בעיקר בנושא יוקר המחיה. זאת במיוחד לאור העובדה כי הממונה לשעבר, עו"ד מיכל הלפרין, ספגה ביקורת על כך שלא עשתה די כדי לפעול נגד מונופולים ונגד פגיעה בתחרות מצד השחקנים הגדולים בתחום מוצרי הצריכה והמזון.
בין אלו שהגישו מועמדות לתפקיד נמצאת גם עו"ד מיכל כהן, היועצת המשפטית של רשות התחרות ומ"מ הממונה, שעלתה בימים אלה לכותרות בגלל החקירה נגד ראשי רשתות השווק והספקים בחשד לתיאום העלאת מחירים.
כהן נחשפה בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה בכנסת בדיון על יוקר המחיה שבו התייחסה לחקירה ואמרה: "שוק המזון ומוצרי הצריכה נמצא בראש סדרי העדיפות שלנו. יש צורך באכיפה נוקשה של חוק התחרות בכל הקשור במזון".
העובדה שכהן הגישה מועמדות לתפקיד ובו בזמן מובילה חקירה משמעותית עם חשיפה מקסימלית בתקשורת, מבדלת אותה משאר המועמדים ומעלה חשש אצל חלקם ליתרון על פניהם.
כמו כן, יש שתהו אם עיתוי החקירה לא היה מקרי על רקע מועמדותה לתפקיד. למרות שכהן מובילה את החקירה, אם לא תיבחר וימונה בקרוב ממונה חדש, תתבצע "החלפת ידיים" בעיצומה של חקירה.
כהן היא לא היחידה מהרשות שהגישה מועמדות, אבל היא הבכירה ביותר. גם מנהל מחלקת החקירות של הרשות והכלכלן הראשי שלה נגשו למכרז. ממשרד הכלכלה נמסר כי המינוי צפוי בתוך חודש. מדובר בתפקיד נחשק ובעל עוצמה רבה במשק.