בעלי חנויות הספורט הקטנות חוששים: ניעלם מהעולם. נייקי, שמהווה את רוב מכירות החנויות האלה, הודיעה לפני כשמונה חודשים לכ-100 חנויות קטנות ובינוניות ורשתות קטנות כי היא מפסיקה לעבוד מולן ולמכור להן סחורה. בחודש מאי זה קרה. בעלי החנויות פנו לרשות התחרות שבדקה את הנושא וקבעה: כיוון שזכיינית נייקי בישראל, ריטיילורס, חברה בת של קבוצת פוקס, מוכרת לרשתות גדולות נוספות ולאתרי אינטרנט - אין כאן פגיעה בתחרות. כעת בעלי החנויות חוששים שהדבר ייצור תקדים בשוק.
ריטיילורס, שהונפקה לפני כשנה, היא לא רק זכיינית נייקי בישראל, אלא גם מפעילה חנויות נייקי באירופה ובצפון אמריקה. החברה גם מחזיקה ברשתות פוט לוקר ודרים ספורט ופוקס היא אחד הבעלים של האתר טרמינל X. לאחרונה הפכה לזכיינית של המותג קונברס (אולסטאר) אותו הצליחה לקחת ממי שייבאה אותו לארץ למעלה מ-20 שנה: חברת MGS, יבואנית אדידס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייקי של הראל ויזל. דיזינגוף סנטר תל אביב
(צילום: עמית שעל)
MGS היא עוד ענקית ספורט. הבעלים שלה גדעון ושלום מוליוב מחזיקים ב-15% מחברת אדידס ישראל, שנמצאת בשליטת אדידס העולמית, שמחזיקה ב-85% ממנה. MGS היבואנית הרשמית גם של ריבוק סקצ'רס ודיאדורה בין היתר ומפעילה את רשת מגה ספורט הישראלית וזכיינית JD הבריטית בישראל.
עוד שחקנית ענק מתכננת דריסת רגל בשוק הזה: אלקטרה מוצרי צריכה, שרוצה לרכוש 18 חנויות של אדידס שכעת פועלות בזכיינות, ומחזיקה בין היתר ברשת קולומביה. היא רוצה להיות הזכיינית של אינטרספורט בישראל, רשת מתחרה של דקטלון. בנוסף, כל נעלי הספורט נמכרות בייבוא ישיר או מקביל באתרים כמו שופרסל, סופר-פארם, קסטרו וגם בנקסט, אסוס ואמזון, אם כי במגבלות מסוימת לישראלים. מותג חזק נוסף בשוק: אנדר ארמור, שנמצא בידי חברת גרונדמן. את ניו בלאנס מייבאת סילון ספורט ואת פומה מייבאת קבוצת אירני.
לפי בעלי החנויות, השוק ייוותר בידי הגדולים שהם גם יבואנים וגם בעלי רשתות. בעל חנות לאופנת ספורט אמר ל-ynet: "יצרו פה תקדים גם לאדידס ואנדר ארמור. 32 שנה אני עובד עם נייקי העולמית ונייקי ישראל של הראל ויזל, ולראשונה הפסיקו לספק לי סחורה - וזה למרות שמעולם לא עשינו בעיות. יש לי עוד סחורה כי סיפקו לי עד סוף מאי. לאט לאט הם עשו את זה. בהתחלה לא קיבלנו קולקציות חדשות או דגמים מובילים, ראינו שאנחנו מקבלים את השאריות ואז אמרו לנו שאין הזמנות חדשות.
"פנינו לרשות התחרות אבל היא רוצה לתת לעשירים לגדול. חברות כמו ריטיילורס של פוקס, ו-MGS גדלות. הראל ויזל תופח ואנחנו הקטנים נלך הביתה. נייקי היווה את רוב המכירות בחנות ואחריו אדידס. עכשיו יש חשש שגם אדידס יילכו בעקבות נייקי".
זה כבר קורה? "יש טענה שאדידס ישראל תפסיק למכור למי שקונה ממנה בפחות מ-100 אלף שקל. למשל, מי שקנה עד לאחרונה ב-70 אלף שקל לא יקבל סחורה. העסקאות נסגרות בתערוכות ושם ראינו שעושים סלקציה. אני מקבל סחורה לשתי עונות מראש. התערוכה הבאה היא בינואר 2023 ואני לא יודע מה יהיה אחרי זה. נראה לי שהמדינה שלנו רומסת את העסקים הקטנים, הזכיינים הבלעדיים יבנו עוד בית בסביון".
מה המותג השלישי אחרי אדידס? "אנדר ארמור, ניו בלאנס. אבל תביני, הם משהו כמו 5%, 7% מהמכירות בחנות. קונברס אולסטאר עבר לריטיילורס ואני חושש שגם אותם לא יספקו לנו (מרייטלורס נמסר שההחלטה של נייקי היא של נייקי העולמית ולגבי קונברס - החברה תמשיך לספק את המותג לחנויות הקטנות)".
אתם זולים יותר מהרשתות? כי לכאורה היתרון שלכם הוא שאתם קרובים לבית, אבל לא המחיר. "מעבר לזה שאנחנו זולים, אני עושה גם הנחות ללקוחות קבועים. גם משום שאין לנו עכשיו את הדגמים המובילים ברור שנהיה יותר זולים".
בתוך כך, קמעונאי שמחזיק רשת בינונית, מספר על היעלמות נייקי מהחנויות: "קולקציות קונים שמונה חודשים מראש וראינו שהרבה מאוד דגמים כבר חסומים לנו".
אתם יכולים לייבא נייקי בייבוא מקביל. "אנחנו עושים יבוא מקביל, אבל לא תמיד יש דגמים טובים בייבוא כזה ובנוסף ההובלה התייקרה. לפעמים גם חוסמים יבוא מקביל. היינו לקוחות טובים של נייקי, קנינו סחורות במיליוני שקלים ושילמנו בזמן. הגדולים החליטו לרמוס ברגל גסה את הקטנים. משפחות שלמות יילכו לדמי אבטלה. חנויות כבר נסגרו ועוד ייסגרו.
"בעתיד הנראה לעין לא יהיו פה חנויות פרטיות בתחום אופנת הספורט ולרשות התחרות לא אכפת. נייקי הורידו 90-80 חנויות שעבדו איתם 30-20 שנה, הפריחו בלון, הרשות קנתה את זה ואמרה: יש עדיין תחרות. בפעם הבאה יורידו את השאר. הסכנה היא שאדידס הבאה בתור. שיעדיפו למכור ברשתות שלהם".
גם אם יישארו רק רשתות גדולות ואתרים - הן כן מתחרות מול חו"ל ואז תישמר התחרות לכאורה. למרות שחלק מהמותגים בחו"ל חסומים למשלוח ישיר לישראל. "בחנות פרטית הבעלים והילדה והילד שלו עובדים בחנות, ואין לו בעיה להרוויח 80 שקל על נעל במקום 100 שקל על נעל. נכון שהצרכנים ילכו לרשתות ולאונליין, אבל לא בטוח שהם ישלמו פחות".