יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, לא מתרשם מהדו"ח החמור של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על הבזבוזים והעיכובים בבניית "כנף ציון", מטוס ראש הממשלה והנשיא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב ששלח היום (ב') למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, דורש כץ שהמשרד יפתח את המטוס לציבור ויאפשר לו להתרשם כי המטוס, שהמדינה אישרה עבורו עד כה תקציב בסך 729 מיליון שקל, מתוכם כ-300 מיליון שכבר שולמו לתעשייה האווירית על הסבתו ממטוס בואינג 767 ישן, הינו "צנוע".
1 צפייה בגלריה
יו"ר ועד עובדי תע"א, יאיר כץ, לצד מטוס "כנף ציון"
יו"ר ועד עובדי תע"א, יאיר כץ, לצד מטוס "כנף ציון"
יו"ר ועד עובדי תע"א, יאיר כץ, לצד מטוס "כנף ציון"
(צילום: עמית שעל, ועד עובדי התעשייה האווירית)
"מטוס 'כנף ציון' הנמצא בחצרי התעשייה האווירית עומד כאבן שאין לה הופכין מאחר והמטוס והפעלתו נפלו קורבן לקרב פוליטי לא ענייני המסמא את עיני הציבור מן העיקר ומפנה זרקור שעיקרו נסוב על שמועות וחצאי אמיתות", כותב כץ.
לדבריו, "טענת המקטרגים ובראשם שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, סובבת בעיקר סביב הטענה כי מדובר במטוס בזבזני שהוא סמל לשחיתות ציבורית. חשוב לציין, כי ההחלטה על מטוס שישמש את ראש הממשלה ואת נשיא המדינה החלה עוד בתקופת כהונתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט ועיקרה בעודה ציבורית מיוחדת בה היו שותפים אנשי מערכת הביטחון שדחפו לקידום רכישת מטוס ייעודי לראש הממשלה ולנשיא המדינה, כזה שישרת באופן בטוח ויעיל את מנהיגי המדינה בטיסות אל יעדים שונים בעולם".
כץ לא שוכח שבחים עצמיים לחברה: "עובדי התעשייה האווירית קיבלו את המשימה לרכישה והתאמת המטוס לצרכים המקצועיים לשמו הוא נועד. אין חולק, כי התעשייה האווירית עמדה במשימתה בהצלחה והעמידה לידי משרד ראש הממשלה מטוס המותאם לצרכים של מנהיג מדינה המבקש לנהל את ענייני המדינה באופן רציף גם בזמן שהוא נמצא באוויר".
כץ מאשים כי "הפרויקט אושר על ידי ממשלות ישראל השונות לאורך השנים כמו גם ועדות ציבוריות שבחנו את הצורך המבצעי החיוני למדינת ישראל. ברם, מרגע שהתחלף השלטון גורמים פוליטיים שונים מבקשים לקרקע את המטוס ולמעשה להביא למכירתו או להסעתו למוזיאון חיל האוויר".
ויש לו גם פתרון: "אחת הטענות המרכזיות של אלו המתנגדים להפעלת מטוס כנף ציון נוגעת לראוותנות ולריהוט במטוס. כמי שראה את המטוס מבפנים וכמי שמכיר היטב את הציוד שנרכש לטובת הפרויקט, אני יכול לקבוע באופן נחרץ כי מדובר במטוס שרחוק מלנקר עיניים, פרקטי וללא שמץ של ראוותנות. לפיכך, אבקש בשם השקיפות והנראות הציבורית ומתוך רצון למנוע לזות שפתיים והטעיית הרבים לפתוח ביקור אנשי תקשורת במטוס למען ייראו אזרחי ישראל עד כמה המטוס צנוע כי המצב רחוק ממה שמתארים בעלי האינטרס השונים".
כזכור, דבריו של כץ מגיעים לאחר שקבע מבקר המדינה בדו"ח שפירסם השבוע, כי הפרויקט סבל מניהול כושל וכי המטה לביטחון לאומי (המל"ל) הסתיר מידע מהקבינט לגבי עלותו הצפויה והצורך בו כאשר הגיש אותו לאישור הממשלה. כך למשל, למרות שבפליית ראש הממשלה בימי בנימין נתניהו כלל בנסיעות לחו"ל בממוצע 61 איש, המליץ המל"ל על רכישת מטוס עם כ-120 מושבים, מה שייקר את הפרויקט, והציג לקבינט נתוני עלויות ללא מע"מ.
בנוסף, לפי הדו"ח בוצעו במטוס שינוים ביטחוניים באיחור, השב"כ המאבטח את ראש הממשלה שולב בו רק כשהיה כבר בשלב מתקדם ושינוי עיצוב וספות שדרשה לשכת ראש הממשלה במתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, עלו בשני בלוקים 47 מיליון ו-13 מיליון שקל. בין השאר, נוספו לו בשלב מתקדם מקלחת בעלות של 4.3 מיליון שקל, מערכת בידור ב-2 מיליון שקל ומערכת שקעי חשמל ב-2 מיליון שקל.
מלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה נמסר כי המכתב של כץ טרם התקבל ולכשיגיע יגיבו עליו.