4 צפייה בגלריה
טיסת מבחן למטוס רה"מ בואינג 767
טיסת מבחן למטוס רה"מ בואינג 767
מטוס "כנף ציון" על המסלול בנתב"ג
(צילום: איתי בלומנטל)
אחרי שנים של עבודות, והשקעה של כמיליארד שקל, האם המדינה תיפטר ממטוס ראש הממשלה "כנף ציון", חודשים לפני הכשרתו לטיסה? ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, שהתנגד בעבר למיזם ה"אייר פורס 1" הישראלי, מציע שלא להתחיל להשתמש במטוס ולהציע אותו למכירה. כמו כן עדיין לא ברור אם הנשיא הבא יצחק הרצוג יהיה מעוניין להשתמש בו. ראש הממשלה נפתלי בנט יידרש להכריע בעניין.
מערכת הביטחון מתנגדת בתוקף למכירת המטוס וממליצה להשתמש בו. במערכת הביטחון מסבירים כי יש חשיבות להטסת ראש הממשלה במטוס עם מערכות מיגון מתקדמות ומערכות קשר שיאפשרו לו להמשיך בניהול ענייני המדינה מהשמיים. כמו כן נטען שבמטוס הותקנו מערכות מתקדמות שלא ניתן למכור לגורם זר. לנשיא הנבחר הרצוג תהיה השפעה על ההחלטה, אחרי שהנשיא היוצא ראובן (רובי) ריבלין הודיע מראש שלא יטוס במטוס הממלכתי וימשיך במנהגו לנסוע בטיסות מסחריות רגילות.

באוקטובר 2019 הכריז לפיד: "כשנהיה בממשלה נמכור אותו ונעביר את הכסף לאן שבאמת צריך. אמרתי לנתניהו, 'אתה לא צריך את המטוס הזה. לא כשהמדינה לא מצליחה לממן חדרי מיון'. לא עזר כלום. לביבי פשוט לא אכפת".
מבירור מול משרד רה"מ עולה כי בניגוד למה שסברו תחילה, המטוס עוד לא מוכן להפעלה ונמצא בעיצומם של הליכי רישוי שעלולים להימשך עוד כמה חודשים. כך שבינתיים יש לבנט עוד זמן לקחת החלטה.
כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", הפעלת המטוס כבר נדחתה בכמה חודשים עקב החלטה להקים בסיס ייעודי בתוך בסיס נבטים, שבו יחנה המטוס. כבר הוקמו במקום גדרות, אמצעי אבטחה, מצלמות ומתקני שמירה. באוגוסט הורה ממלא מקום מנכ"ל משרד רה"מ רונן פרץ להקפיא את טיסות המבחן של המטוס, כדי למנוע את מראית העין של העיסוק בנושא בתקופת משבר הקורונה.
4 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד התחייב ב-2019: כשנהיה בממשלה נמכור את המטוס
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה ימינה
 ישיבת סיעה ימינה
יצטרך להכריע תוך כמה חודשים. רה"מ בנט
(צילום: עמית שאבי)
אלא שמאז חודשו טיסות הניסוי במטוס והוא מוכן לפעילות. התעשייה האווירית עובדת על המטוס יותר מארבע שנים, ותקציב המיזם הוגדל שוב ושוב. מטוס הבואינג 767-300 המשומש, בן 20 שנה, נרכש אחרי ששימש חברת תעופה אוסטרלית ונחת בישראל ב-22 ביולי 2016. בתוך המטוס נבנה תא נוסעים מחודש שכולל חדר מנוחה לראש הממשלה, חדר ישיבות ומקומות ל-116 אנשי פמליה.
עד היום השתמשו ראשי הממשלה לנסיעותיהם לחו"ל במטוסי תובלה של חיל האוויר, או במטוסים שנשכרו מחברות התעופה הישראליות. מטוס "כנף ציון" נועד לשמש גם את נשיא המדינה בביקוריו המדיניים בחו"ל.
4 צפייה בגלריה
 יצחק הרצוג
 יצחק הרצוג
יהיה לו משקל בהחלטה על עתיד המטוס. הנשיא הנבחר הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המטוס נצבע בכחול ולבן וזנבו עוטר במגן דוד. הוא זכה למספר הרישוי הייחודי 4X-ISR. הוא מסוגל לטוס ישירות עד ארה"ב או סין. הוא מצויד במערכות קשר המאפשרות קשר מאובטח לראשי המדינה עם הארץ. כמו כן הותקנו בו מערכת ההגנה עצמית נגד טילים מתוצרת אלביט, מהסוג המותקן במטוסי חברות התעופה הישראליות (מגן רקיע), המשתמשת בלייזר כדי "לעוור" טילים המשוגרים לעברו. כמו כן הותקנו בו מערכות הגנה מפני תקיפת סייבר. בנובמבר 2018 אישרה ועדת הכספים את הגדלת תקציב המטוס ב-60 מיליון שקל.
בזמן בניית המטוס נשמעה ביקורת על עלות התאמתו, וכן על בחירת דגם מיושן יחסית שלא נמצא בשימוש של חברות התעופה הישראליות. משמעות הדבר היא שהתעורר צורך להכשיר טייסים במיוחד לצורך הפעלת המטוס. לפי הערכות, העלות הכוללת של רכישת המטוס מסתכמת בכמיליארד שקל. בחודש מאי האחרון פרסם משרד ראש הממשלה מכרז פומבי למשרת מנהל מערך המטוס. השכר שהוצע למשרה הוא כ-30 אלף שקל.
זאת לא ההחלטה היחידה שבנט יצטרך, שקשורה להחלטות של ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו. באוגוסט אשתקד הוקפא פרויקט "אלמוג" - הקמת מבנה חדש למשרד ומעון ראש הממשלה בקריית הממשלה בירושלים, מעין "בית לבן" ישראלי. במיזם הושקעו 1.2 מיליארד שקל, אך אחרי 25 שנות עבודה המיזם כולו הוקפא, וזאת לאחר שגורמי הביטחון ביקשו לפסול אותו. לגורמי הביטחון התברר כי מגדלים שנבנים בסמוך במסגרת מיזם הכניסה לירושלים צופים על המקום שיועד להקמת המעון, והדבר מהווה פגיעה ביטחונית. בנט יצטרך לאשר מיקום חדש למבנה, אחרי שהחלק התת קרקעי שלו כבר נבנה.