הם מפחדים: חברה ראשונה הודיעה שהיא חוזרת בה מהעלאות המחירים. מנכ"ל סנו, יובל לנדסברג, הודיע הערב (ב') שהוא "נענה לפנייתם של שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן", והודיע כי "כבר בימים הקרובים סנו תבצע הוזלות נרחבות. זאת, ללא בחינה כלכלית של הנושא והשפעתו על התוצאות העסקיות העתידיות של החברה וחרף עליית מחירי חומרי הגלם ועלויות ההובלה". אסם לעומתה הודיעה כי לא תוריד מחירים כל עוד המדינה לא תורמת את חלקה, ובשטראוס טענו כי הם לא הכתובת הנכונה לפנייה, משום ש"לא הודיעו על העלאות מחירים בחודשים האחרונים". דיפלומט, ליימן שליסל, שסטוביץ ורסטרטו, שגם קיבלו את הפנייה מהממשלה, לא הגיבו עד כה.
אחרי שרוב החברות חטאו בחטא היוהרה והודיעו כי את תשובתן יגישו למשרדי הממשלה ולא לתקשורת, נראה שסנו הייתה הראשונה לסגת מעמדתה זו לפיה הצרכנים לא מספיק חשובים. לא רק שהיא שולחת לציבור את תשובתה לממשלה, אלא שגם מודיעה כי תוריד מחירים. עם זאת, החברה לא מסרה האם נסוגה בה מכל העלאות המחירים שלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
מוצרי סנו
מוצרי סנו
מוצרי סנו
(צילום: גיל יוחנן)
"חברת סנו תהיה קשובה לרחשי הציבור", כתב המנכ"ל. "סנו תמשיך לשרת את ציבור לקוחותיה ולספק את מוצריה האיכותיים במחירים השווים לכל נפש כפי שפעלה ופועלת מזה עשרות שנים".
סנו הודיעה בנובמבר כי תייקר את מוצריה בשיעור ניכר. בין היתר: תבניות אפייה יתייקרו בלמעלה מ-20%, מרכך כביסה מרוכז סנו מקסימה יתייקר ב-12%, נייר טואלט ב-12%, מגבות נייר סנו סושי יתייקרו ב-14% ויתייקרו גם מוצרי קרליין כיף וכך גם מאות פריטים מתוצרת החברה שנחשבת ליצרנית מוצרי הניקיון הגדולה בישראל.
כאמור, החברה לא הודיעה אלו מוצרים היא מתכוונת להוזיל כעת, האם נסוגה ממלוא העלאות המחירים והאם תוזיל מוצרים מתחת למחיריהם בטרם ההתייקרות. לא כל מוצרי סנו התייקרו, שכן חלק מהרשתות שמרו מלאי שרכשו במחיר קודם.

אסם לא מוותרת על ההתייקרויות

גם אסם שיגרה תגובה לפנייה של שרי הממשלה, וטענה כאמור, בשורה התחתונה, שהיא לא יכולה לעצור את עליות המחירים במציאות הנוכחית. מנכ"ל אסם, אבי בן אסייאג, כתב: "כאזרח ישראלי, כמוביל עסקי, וכפטריוט אני מזדהה עם הצורך לפעול ללא לאות לצמצום עליית המחירים ויוקר המחייה בישראל. נטל זה אינו יכול להיות מוטל באופן בלעדי על שכמה של התעשיה. לשם כך, אנו חייבים לחבור יחד - הממשלה, מנהיגות התעשיה וגורמים משקיים רלוונטיים, על מנת לחפש דרך משותפת, הבנויה על תרומה הדדית של כל הגורמים שיכולים לסייע יחד בהורדת יוקר המחיה ומיתון ההתייקרויות בישראל.
"רק עסקת חבילה שבה כל הגורמים הרלוונטיים נכנסים תחת האלונקה, תוכל לסייע לפתרון הבעיה. בשם אסם נסטלה, אני מתחייב כי ככל שתתקיים עסקת חבילה כזו, אסם נסטלה תתרום את חלקה, כדי שנוכל כולנויחד להגן על רווחתו של הצרכן הישראלי, לחזק ולשמר את התעשייה בישראל".
3 צפייה בגלריה
המכתב ששלחה אסם לממשלה
המכתב ששלחה אסם לממשלה
המכתב ששלחה אסם לממשלה
עוד כתב כי "נאמר שההחלטה להעלות את מחירי חלק ממוצרי החברה, התקבלה בלב כבד ולאחר שמיצינו את כל האפשרויות השונות להימנע ולמתן העלאה זו. נדגיש, כי נשמח להציג בפניכם ובפני הצוותים המקצועיים את הנתונים והעובדות שהביאונו להחלטה לא פשוטה זו.
"במהלך השנתיים האחרונות אנו עדים להתייקרות חסרת תקדים של עשרות אחוזים במחירי כלל חומרי הגלם, חומרי האריזה ומאות אחוזים בעלויות ההובלה. אכן, שערי החליפין האירו לנו פנים בתקופה זו, והשקל התחזק בשנים 2020 ו-2021 ביחס לדולר ולאירו, אך עובדה זו מרככת רק במעט את התייקרות חומרי הגלם, האריזה וההובלה. בסיכומו של דבר אנו עדים להתייקרות מצטברת בהיקף חסר תקדים בתשומות הייצור ועלויות ההפעלה".

שטראוס: לא התכוונו להעלות מחירים לאחרונה

עוד קודם לכן הערב, חברת שטראוס הודיעה למשרדי האוצר והכלכלה שהיא "לא הודיעה שבכוונתה להעלות מחירים בחודשים האחרונים". אלא שלמרות הטענות של שטראוס במכתבה, משרד האוצר לא פנה לחברה יש מאין. שטראוס הודיעה בדו"חות הכספיים שלה באמצע 2021 שהיא בוחנת העלאות מחירים, והיא חזרה בה מכוונתה זו עם פתיחת חקירת הרשות לתחרות. כעת שטראוס מדגישה מול האוצר: "לא הודענו שנעלה מחירים בחודשים האחרונים".
בתוך כך יש לציין, כי לשטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, יש יכולת להתאפק ולא להעלות מחירים - בניגוד לספקי מזון קטנים. יחד עם זאת, גם אסם, שסטוביץ ודיפלומט ניחנו בכיסים עמוקים ולא התאפקו.
3 צפייה בגלריה
המכתב ששלחה חברת שטראוס לשרים
המכתב ששלחה חברת שטראוס לשרים
המכתב ששלחה חברת שטראוס לשרים
"הופתענו מאוד לקרוא אמש את מכתבכם, אותו קיבלנו מאמצעי התקשורת לאחר פרסומו ברבים", כתב למשרד האוצר מנכ"ל הקבוצה גיורא בר דעה. "לצערי, נושא הפנייה והתוכן המרכזי של מכתבכם אינו מדויק וחוטא למציאות. למען הסר ספק חשוב לי להדגיש, כי שטראוס לא העלתה את מחירם של מוצריה בישראל – בין אם בתקופה הנוכחית ובין אם בעשור האחרון ואף הפחיתה מחירי מוצרים מסוימים בתקופה זו.
"אמרנו פעמים רבות בשנים האחרונות כי נעשה כל שביכולתנו על מנת שלא להידרש להעלאות מחיר - והוכחנו שכך הם אכן הדברים. כל זאת כחלק מתפיסת החברה, שרואה עצמה נטועה עמוק בתוך ההוויה הישראלית, כמי שמייצרת ומשווקת לכל בית בישראל בכל אתר בישראל במשך 80 שנה.
"יתרה מכך, בניגוד לרושם שאולי נוצר, שטראוס לא הודיעה בחודשים האחרונים כי בכוונתה להעלות מחירים בישראל. אמירה זאת המיוחסת לנו במכתבכם לצערי אינה נכונה. אני מנצל הזדמנות זאת על מנת לציין בפניכם באופן ברור כי שטראוס ממשיכה לדבוק בקו בו נהגה בעשור האחרון לפיו העלאת מחיר הינה ותמשיך להיות המוצא האחרון", נכתב במכתב של שטראוס.
פורסם לראשונה: 18:08, 31.01.22