"אלו ימים קשים עבור מדינת ישראל". כך נפתח מאמר מערכת שפורסם בעיתון הכלכלי הנחשב "פייננשל טיימס" ומזהיר מפני ההשלכות הכלכליות והפוליטית של המהפכה המשפטית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדברי כותבי המאמר, "הממשלה הימנית והדתית ביותר בתולדות ישראל נכנסה לתפקידה בתקופה של התנגשות בין כוחות צבאים ישראליים ופלסטיניים בגדה המערבית, מה שמעלה את החששות מפני פרוץ אינתיפדה חדשה. דווקא בתקופה כזו, מערכות הבלמים החיוניות על הדרג המבצע נמצאות תחת איום בצל הממשלה של בנימין נתניהו, בצל המהפכה המשפטית. לאי-ליברליזם עירום שכזה יהיו השלכות חמורות לישראל, לאזור כולו ולמערב".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
עוד נטען במאמר, כי "הנזק הפוטנציאלי הוא לא רק חוקתי. השקל צנח השבוע לשיא שלילי של שלוש שנים בצל ההצבעות סביב המהפכה המשפטית. אנשי עסקים בכירים ובנקאים חוששים מפני עזיבה של הון כספי ושל הון אנושי מהמדינה, אשר נדמה שצועדת בדרך טוטליטרית, בעוד משקיעים חוששים מפני אי-וודאות וכוח שרירותי של הממשלה".
במסגרת המאמר מצויינות כמובן גם המחאות הגדולות סביב המהפכה, אמירות של בכירים שונים במשק וברחבי העולם הקוראים לעצור את החקיקה ואת העובדה כי כל התהליך מתנהל בזמן שנתניהו עצמו עומד למשפט. "במציאות כזו, בה לישראל אין חוקה ויש כל כך מעט מערכות של איזונים ובלמים, נוצר בית משפט עליון חזק. דאגות כלפי כוח מופרז של בית המשפט הן לגיטימיות, אבל ריסון שלו דורש הסכמה נרחבת, לא תפיסת כוח בוטה כמו שנתניהו ושותפיו מנסים לעשות", נכתב.
את המאמר סיכמו הכותבים בטענה כי "אחת הסיבות לכך שהמערב תמך בישראל עד כה היא בגלל ערכים דומים. אלו כוללים מערכת משפטית עצמאית כאחד מעמודי התווך של הדמוקרטיה. כעת, כשמערכת זו מאויימת, על ארה"ב - בת הברית החשובה ביותר של ישראל - להשתמש בהשפעתה המשמעותית הן בפורומים פרטיים והן בפומבי.
"ישראל עלולה ללכת בדרכן האפלה והאי-ליברלית של דמוקרטיות אחרות כמו פולין, הונגריה או תורכיה", הזהירו כותבי המאמר, והוסיפו כי "אולם הפעם, הסיכון הרבה יותר גדול. ישראל מיצבה את עצמה כמגדלור של דמוקרטיה במזרח התיכון והאור שלה, גם אם עדיין לא כבה לחלוטין, הולך ומתעמעם בצורה מטרידה".