"ככל שאי-הוודאות תימשך - נראה כסף יוצא מישראל"

בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio התייחס אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, לסערה בשווקים המקומיים השבוע ולירידה החדה בערך השקל אל מול כמה מהמטבעות המובילים בעולם, בין היתר בצל התקדמות החקיקה סביב המהפכה המשפטית והחששות בנוגע להשפעה האפשרית שלה על הכלכלה הישראלית.
לדבריו, "דעות יש לפה ולפה. כרגע זה פחות סיפור כלכלי ויותר סיפור של ספקולציה ושל פסיכולוגיה. ככל שאי-הוודאות נמשכת, ברור שהמשקיעים אומרים 'למה אני צריך את הרעשים האלה? זה עולה ויורד והתנודתיות גבוהה', אז הם מזיזים כסף מישראל למקומות אחרים בעולם וזה משפיע על שער החליפין ועל הבורסה הישראלית. ככל שזה יימשך ורמת הרעש בציבור לא תרד, אנחנו כנראה נמשיך לראות את התופעות האלה". רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
4 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
עוד התראיינו השבוע אצל צחי שדה: גלעד ילון - כתב ynet חופש, הסביר כיצד הירידה החדה בערך השקל מייקרת את החופשות של הישראלים ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי לחסוך קצת; מירום שיף - יו"ר הנהגת ההורים הארצית, התייחס לשביתה בשלטון המקומי שנערכה אתמול (ה') ולהשפעה שלה על ההורים שנאלצים להישאר עם הילדים בבית ורון שמיר - בעלי ליליבלום מותג להלבשה תחתונה מכותנה אורגנית, סיפר על העלייה החדה בהחזרת המוצרים ברחבי העולם בצל עליות המחירים ועל ההשפעה על העסקים.
כמו כן, צחי כץ, יו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר מודיעין, התראיין בנושא מיגון מבנים בישראל, בצל רעידות האדמה התכופות שפוקדות את אזור המזרח התיכון בשבועות האחרונים, וטען כי תמ"א 38 אינה מהווה את הפתרון הראוי למיגון מבנים מפני רעידות אדמה.

"הנגיד הוא היועץ הכלכלי של הממשלה, ולא להפך"

בריאיון לרועי כ"ץ התייחס השבוע פרופ' אשר בלס, לשעבר כלכלן ראשי בבנק ישראל וכיום מרצה במכללת אשקלון, לאמירתו אמש של שר החוץ אלי כהן שהתפרשה כקריאה להתערב במדיניות בנק ישראל ולעצור את העלאות הריבית במשק, וטען כי "לפי החוק, הנגיד הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה, ולא להפך".
4 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
שר החוץ אלי כהן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
שר החוץ אלי כהן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: יאיר שגיא, יריב כץ)
לדבריו, גם הצהרות כמו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, על קידום חוק שלכאורה ימנע את העלאת הריבית על המשכנתאות - עלולות להזיק למשק הישראלי. "ההצהרות הללו לא עושות טוב למשק. הן מתפרסמות גם בחו"ל וזו כנראה גם הסיבה ששר האוצר דאג להוציא הצהרה נגדית, גם בעברית וגם באנגלית", טען בלס בהתייחסו להבהרה שצייץ שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי באמצעות הסימניה שבנגן >>
עוד התראיינו בתוכנית: יוסי פריימן - מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, הסביר את המשמעות של הירידות האחרונות בשוק המט"ח; יזהר שי - שר המדע לשעבר וכיום יזם הייטק ואיש הון סיכון, התייחס להשפעה של התקדמות החקיקה סביב המהפכה המשפטית על עולם ההייטק הישראלי ויובל מן - עורך ערוץ הדיגיטל של ynet, סיפר על הכוונה של פייסבוק ושל אינסטגרם לשווק תג אימות בתשלום ("וי כחול"), בדומה לטוויטר.

"סביר להניח שגם בהחלטת הריבית הבאה תהיה עלייה"

דקות ספורות לאחר שהכריזו בבנק המרכזי על העלאת ריבית נוספת ושמינית ברציפות בשיעור של 0.5%, ד"ר איתמר כספי, מנהל יחידת ניתוח מוניטרי בחטיבת המחקר בבנק ישראל, טען בריאיון לדן רבן כי "סביר להניח שגם החלטה הבאה תהיה העלאת ריבית, אבל זה תלוי בנתונים".
4 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
לדבריו, "מדד חודש ינואר (בכוונה למדד המחירים לצרכן, המעיד על האינפלציה בישראל - ד"ר) הפתיע אותנו ואת החזאים כלפי מעלה, ולכן נאלצנו להגיב לנתון הזה וכך זה יהיה גם בהמשך. בנוסף, המשק הישראלי נמצא במצב טוב ומציג נתוני צמיחה חזקים שבולטים גם בהשוואה בינלאומית, וגם שוק העבודה הדוק ולכן אנחנו יכולים לפעול בכיוון הזה ולהמשיך במלחמה כנגד האינפלציה". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה שבנגן >>
כמו כן, שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, הסביר את ההשלכות של העלאת הריבית הנוספת - אשר הקפיצה את ריבית הפריים בישראל לשיעור גבוה במיוחד של 5.75% - על נוטלי המשכנתאות: "משכנתא ממוצעת של כ-450 אלף שקל בהצמדה לפריים תעלה ב-128 שקל בממוצע בחודש. על כל 100 אלף שקל במסלול הפריים - יעלו 28 שקל בחודש. זו עלייה גדולה ומשמעותית". בחישוב של כל שמונה העלאות הריבית האחרונות, טען אדזיאשוילי כי "אנחנו סוגרים עלייה של כ-970 שקל בהחזר החודשי".
עוד התראיינו בתוכנית: גיא טיטונוביץ' - מייסד ומנכ"ל חברת הסייבר צ'ק, סיפר על התוכניות של שוק ההייטק הישראלי להמשך המחאה סביב המהפכה המשפטית; ד''ר עופר גוטרמן - דירקטור יחידת מודיעין, מחקר ומגמות ב-BDO ישראל, דיבר על ההשלכות של מלחמת רוסיה-אוקראינה על שוק הנשק העולמי, במלאות שנה למלחמה וד"ר שרון גרעין-טל - מרצה בכירה וחוקרת באקדמיה, בעלים ומנהלת של 'גרעין - ייעוץ פיננסי מתקדם', נתנה כמה טיפים להתנהלות כלכלית נכונה של משק הבית הפרטי שלנו, לכבוד יום המשפחה שחל השבוע.

עוד העילמות מסתורית של איש עסקים סיני בכיר

בריאיון לרועי כ"ץ, התייחס ד"ר עודד ערן, לשעבר שגריר ישראל בירדן ובאיחוד האירופאי והיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתוכנית סין, להיעלמות של של אחד מאנשי העסקים הבכירים בסין - באו פאן - וטען כי "המדיניות הזאת נהוגה כבר כמה שנים, לפחות מאז שב-2012 עלה לשלטון הנשיא הנוכחי שי ג'ינפינג, וזה כבר איזשהו דפוס. מדובר על חמישה-שישה מקרים כאלו שקרו בשנים האחרונות".
4 צפייה בגלריה
באו פאן
באו פאן
באו פאן
(צילום: רויטרס)
לדבריו, "הדבר נובע בעיקר משתי סיבות עיקריות: הכוונה של ממשלת סין למנוע מתאגידי ענק להשתלט על מאגרי מידע, על אנשים שקונים ברשתות, שמשתמשים ברשתות, ולהפוך לקוח בפני עצמו. סיבה שנייה היא הרצון למנוע מחברות כאלו להפוך לכוח כלכלי שכמעט מתחרה בממשלה ובמפלגה הקומוניסטית הסינית". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה שבנגן >>
עוד התראיינו בתוכנית: אורי חודי - עורך מוסף "ידיעות הנדל"ן" של "ידיעות אחרונות", סיפר על חברת הנדל"ן הגדולה שהודיעה השבוע לבורסה כי מהלכי הממשלה עלולים לפגוע בפעילותה; עו"ד שירה להט - מומחית לדיני עבודה במשרד ארנון-תדמור-לוי סיפרה על העלייה במקרי פגיעה בזכויות עובדים מאז תקופת הקורונה; ניר גולדשטיין - מנהל מכון המחקר GFI דיבר על כך שישראל נמצאת במקום השני בהשקעות במוצרי בשר וחלב אלטרנטיביים ועו"ד יוני ידיד - מומחה באזרחויות אירופיות, הסביר את המשמעויות של ההחלטה של פורטוגל לסיים את תוכנית "ויזות הזהב", בטענה שגל הרכישות תרם לזינוק במחירי הדיור ברחבי המדינה ולהכבדה על התושבים המקומיים בתחום השכירות ורכישת דירות ובתים.