1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב הכיר לאחרונה בתאונת דרכים שאירעה למורה בן 68 במהלך הליכה ספורטיבית בדרך לבית הספר כתאונת עבודה. השופט תומר סילורה קבע שמסלול ההליכה שמבצע המורה מזה כעשור הפך להיות דרכו הרגילה, ומשכך מדובר בתאונת עבודה.
התובע עובד כמורה להיסטוריה מאז 1977. לטענתו, כחלק מאורח חיים בריא שסיגל לעצמו ב-10 השנים האחרונות לאחר שעבר צנתור, הוא עושה מדי בוקר הליכה רגלית לפני תחילת עבודתו. מדובר במסלול שיוצא מביתו ונגמר בבית הספר בדרך ארוכה יותר מהנדרש. בהגעתו לבית הספר התובע נהג לשטוף ידיים ופנים, להכין לעצמו שתייה חמה ולהתחיל במלאכת ההוראה.
באחד הבקרים של חורף 2019 שבו צעד במסלול המוארך פגעה בו מכונית כשחצה במעבר חצייה. כתוצאה מהתאונה נגרמו לו נזקי גוף חמורים, ביניהם שבר בברך וברגל. תביעה שהגיש לביטוח הלאומי להכרה באירוע כתאונת עבודה נדחתה. לעמדת המוסד, התאונה התרחשה בשעת הליכה למטרת ספורט, ומשכך היא אינה מהווה תאונת עבודה על פי החוק.
המורה פנה לבית הדין לעבודה וטען כי המסלול המוארך שהוא מבצע מדי בוקר בשנים האחרונות הפך להיות דרכו המקובלת לעבודה. לשיטתו, אין לראות בהרגל הבריא שלו כדבר פסול המנתק את הקשר למטרה העיקרית - ההליכה לעבודה.
עו"ד דניאל רייכמןעו"ד דניאל רייכמן
מנגד טען הביטוח הלאומי כי בדרכו של המורה חלה הפסקה או סטייה של ממש מהדרך. עוד נטען כי התאונה קרתה בזמן פעילות גופנית ולא כחלק מההגעה לבית הספר, ועל כן אין מדובר בתאונת עבודה.
השופט סילורה קיבל את טענת המורה שלפיה ההרגל החוזר ונשנה לבצע הליכה לפני העבודה הפך לחלק ממסלולו העיקרי אליה, ותכלית ההליכה הייתה הגעה לבית הספר. "מדובר באותו תוואי דרך שאותו התובע סיגל לעצמו באופן קבוע ובמשך כ-10 שנים", הבהיר השופט.
עמדת הביטוח הלאומי, שלפיה מדובר בסטייה של ממש מהדרך לעבודה, נדחתה. לדברי השופט, המטרה שלשמה התובע הולך בדרך ארוכה יותר לבית הספר – פעילות ספורטיבית על פי המלצת רופאיו – היא סבירה, מידתית ומקובלת.
הוא הוסיף כי עדות המורה הותירה עליו רושם אמין ביותר. בין היתר העיד התובע כי בעברו ביצע ניתוח מעקפים ושני ניתוחים בקיבה כאשר אהבתו לבית הספר ולתלמידיו גרמה לו להמשיך וללמד חרף מצבו. הוא הוסיף כי רק בעקבות תאונת הדרכים הוא נאלץ להיעדר ממקום עבודתו וכל מבוקשו כעת הוא למצות את זכויותיו מול ביטוח לאומי, שלו הוא מפריש כספים ממשכורתו למעלה מ-40 שנה. השופט קיבל את התביעה והכיר באירוע כתאונת עבודה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד בדיר מופיד • ב"כ הנתבע: עו"ד מריוס שאליק • עו"ד דניאל רייכמן עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין