גוגל תשלם פיצויים בגובה 118 מיליון דולר ליותר מ-15,500 עובדות בהווה ובעבר, על מנת להסדיר תביעה שמתנהלת נגד החברה בחמש השנים האחרונות, ושהפכה בשנה האחרונה לתביעה ייצוגית.
התובעות האשימו את החברה בהפרה של חוק השכר השווה של קליפורניה, משום שלטענתן גוגל לא קידמה נשים מוכשרות לתפקידים בכירים, אלא השאירה אותן בתפקידים בשכר נמוך יותר. הטענה הייתה שגוגל משלמת לעובדות קרוב ל-17 אלף דולר פחות מלעובדים בשנה, גם בתפקידים דומים. התובעות מגיעות ממגוון רחב של תפקידים בחברה, וביניהן מנהלות, מהנדסות, נציגות מכירות ועוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
גוגל
(צילום: Gettyimages)
בנוסף לסכום הפיצוי, בית המשפט הורה לגוגל להיעזר במומחה חיצוני כדי לנתח את נהלי החברה בכל הנוגע לשכר העובדות והעובדים, ולבחון את ההון העצמי של ענקית הטכנולוגיה בשלוש השנים הקרובות. העסקה דורשת אישור משופט לפני שתאושר סופית, שימוע נקבע ל-21 ביוני.
התביעה הוגשה במקור בספטמבר 2017, ובמאי 2021 התיק אושר כתביעה ייצוגית על ידי בית המשפט. משמעות אישור התביעה כייצוגית היא שניתן היה לקבץ את התובעות לתביעה משותפת, במקום שייאלצו לנקוט בתביעות אישיות נגד החברה.
ארבע מהתובעות היו קלי אליס, הולי פיז, קלי ויסורי והיידי למאר, שכולן עבדו בעבר בגוגל בקליפורניה. אליס, שעבדה כמהנדסת תוכנה של גוגל במשך ארבע שנים החל מ-2010, וכיהנה בתפקיד ניהולי כשעזבה את החברה ב-2014, טענה כי הסיבה לעזיבתה היא "התרבות הסקסיסטית" של גוגל. בתביעה ציינה כי היא קיבלה שכר של מהנדסת ברמה התחלתית, למרות ניסיון קודם שהיה לה. היא טענה שעמית לעבודה שסיים באותה שנה את לימודיו בקולג' והיה לו פחות ניסיון מלה קיבל שכר גבוה יותר על עבודה דומה.
למאר, בעלת תואר שני בחינוך, טענה בתביעה כי שולמו לה 18.51 דולר לשעה בעוד שגבר שעבד בתפקיד מקביל ללא תואר שני קיבל 21 דולר לשעה. היא הוסיפה, כמו אחרות בתביעה, כי בריאיון העבודה שלה נשאלה על שכרה הקודם וקיבלה סכום זהה. הנוהג לשאול מועמדים על גובה המשכורות הקודמות שלהם הוצא מחוץ לחוק בקליפורניה ב-2018.
פיז עבדה בגוגל במשך יותר מעשר שנים בתפקידים שונים, כולל כמנהלת בכירה. בתגובה להסדר המוצע כעת אמרה כי היא "אופטימית שהפעולות שגוגל הסכימה לנקוט יבטיחו שוויון מלא יותר לנשים".
גוגל היא אחת מענקיות הטכנולוגיה הרבות שהסתבכו בשנים האחרונות בכל הנוגע לשכר שווה, תרבות ניהולית ונהלי גיוס עובדים. בין החברות שהתמודדו עם תביעות בשנים האחרונות אפשר למצוא את אובר, טוויטר ומיקרוסופט. בפברואר 2021, גוגל נאלצה לשלם יותר מ-3.8 מיליון דולר למהנדסות שטענו כי קיבלו פחות שכר מעמיתים גברים ובשל אפליה נגד העסקת נשים אסייתיות.