שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מתעקש במשך שבועות שלא לוותר על 900 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים ל-2023 לטובת מימון המלחמה, כשראש הממשלה, בנימין נתניהו, תומך בעמדתו.
לקראת ישיבת ממשלה שצפויה להתקיים מחר בערב ושתעסוק בין היתר באישור תקציב 2023 המוגדל לכחצי טריליון שקל, שלח הערב יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, מכתב לראש הממשלה נתניהו בו הבהיר בין היתר, כי אם לא יבוטלו הכספים הקואליציוניים לחלוטין - תצביע מפלגתו נגד תיקון התקציב.
בתגובה הבהיר נתניהו כי הוא לא מתכוון לוותר: "נביא מחר לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקלים לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה. כבר נעשה קיצוץ של למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים, 1.6 מיליארד שקלים, ומה שנותר נועד לצרכים אזרחיים כמו משכורות של מורים ולא לשום שימוש פוליטי. הויכוח הפוליטי עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' בני גנץ
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' בני גנץ
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ובני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
המכתב של גנץ
המכתב של גנץ
המכתב של גנץ

סמוטריץ': "הכספים הקואליציוניים? כסף קטן"

השר סמוטריץ' הסכים לפני שבועיים להקצות רק 70% מהכספים שטרם הועברו לטובת הוצאות המלחמה, ולמעשה להותיר כמיליארד שקל במסגרת ההסכמים הקואליציוניים מבלי להעבירם לצרכי מלחמת "חרבות ברזל".
הוא טען בראיון לאולפן ynet כי יש כסף לכל צרכי המלחמה ו-30% מהכספים הקואליציוניים שטרם הועברו הם "כסף קטן". ח"כ גפני טוען שאין מקום גם בתקופת מלחמה להפלות לרעה את המורים במוסדות החרדיים ויש להעניק להם את תוספות השכר במסגרת תוכנית "אופק חדש".

הכוונה בלשכת שר האוצר היא לממן את התוספת של 13 מיליארד שקל לצרכים אזרחיים באמצעות קיצוץ רוחבי עמוק בתקציבי כל משרדי הממשלה (חוץ מהביטחון) של 5 מיליארד שקל והגדלת הגירעון בתקציב בעוד כ-8 מיליארד שקל. כמעט כל בכירי משרד האוצר דורשים שבמימון ישותפו כל הכספים הקואליציוניים ושההפחתה בתקציבי משרדי הממשלה תהיה נמוכה יותר. לצורך מימון 17 המיליארד לצרכי צה"ל יוגדל הגירעון בכ-1.5%.
בתוך 900 מיליון השקלים עליהם סמוטריץ' לא מוכן לוותר נמצאים בין היתר 94.3 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות, 48.8 מיליון שקל לתרבות יהודית, 48.8 מיליון שקל לזהות יהודית, 39 מיליון שקל לסיוע לרשויות המקומיות בשמירה על שטחי C ביו"ש, 34.2 מיליון שקל לגרעינים משימתיים, 19.53 מיליון שקל בינוי ושיפוץ במכינות, 77.36 מיליון שקל לתמיכה בתרבות יהודית חרדית, 75 מיליון שקל לתמרוץ וטיפוח בבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים (שמשרתים בעיקר את החברה החרדית), 39 מיליון שקל תגבור החינוך החרדי במוסדות הפטור, 200 מיליון שקל ליהודה ושומרון התעצמות וכוננות ו-35 מיליון שקל מכינות קדם צבאיות וגרעינים משימתיים.
פורסם לראשונה: 15:41, 26.11.23