האיחוד האירופי מסר כי מאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר, הוא הקפיא נכסים של הבנק המרכזי הרוסי בשווי של 23 מיליארד אירו (כ-24.5 מיליארד דולר). זאת הפעם הראשונה בה האיחוד חושף מספר כלשהו שקשור לסנקציות נגד מדינתו של ולדימיר פוטין, ומדובר במספר נמוך מאוד ביחס לציפיות.
רוסיה הודיעה לאחרונה כי הסנקציות של כל מדינות המערב גרמו להקפאת נכסים של הבנק המרכזי בשווי של 300 מיליארד דולר. כלומר, פחות עשירית מהנכסים הוקפאו על ידי 27 מדינות האיחוד האירופי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דגלי האיחוד האירופי בבריסל
דגלי האיחוד האירופי בבריסל
דגלי האיחוד האירופי בבריסל
(צילום: gettyimages)
במסיבת עיתונאים מסר דידייה ריינדרס, הנציב האירופי לענייני משפט באיחוד, כי לעומת 23 מיליארד הדולרים שהחברות באיחוד האירופי הקפיאו, ארה"ב הקפיאה 100 מיליארד דולר. כמו כן, האיחוד הקפיא נכסים פיזיים כמו וילות ויאכטות של גורמים רשמיים בממשל הרוסי ואוליגרכים שקשורים לפוטין בשווי של 10 מיליארד דולר.
ריינדרס נמנע מלהסביר כיצד הכלכלה השלישית בגודלה בעולם לא הצליחה להקפיא יותר נכסים של הבנק המרכזי הרוסי. במקביל, הוא סירב לעדכן האם כל מדינות האיחוד האירופי דיווחו על הקפאת הנכסים.
באופן כללי, הרבה מאוד ממשלות של המדינות החברות באיחוד נוקטות במשנה זהירות בכל מה שקשור לאכיפת הסנקציות נגד רוסיה, וחלקן אף סירבו להתייחס לכך כשנשאלו על ידי התקשורת. מתחילת המלחמה האיחוד האירופי הכניס לרשימת הסנקציות שלו קרוב ל-1,000 פוליטיקאים, אוליגרכים, אנשי עסקים ואנשי צבא מרוסיה ובלארוס, במטרה להקפיא את נכסיהם בבנק וכן את הנכסים הפיזיים שלהם. אולם, מכיוון שהמדינות מתקשות להוכיח באופן ישיר מבחינה משפטית את הקשר של אותם אנשים לשלטון הרוסי, ובנוסף יש גם אתגרי אכיפה, רק חלק קטן מהכספים אכן הוקפאו.
משרד האוצר ההולנדי, לדוגמה, אמר בחודש מרץ כי הקפיא כ-428 מיליון דולר של נכסים בעסקאות ופיקדונות פיננסיים, סכום המהווה רק אחוז אחד מהעושר המוערך שהוטל על אותם אנשים וחברות רוסיות ברחבי המדינה.
איטליה, שדווקא פועלת בצורה משמעותית להקפאת נכסים פיזיים של אוליגרכים (על פי הערכות הקפיאה עד מרץ וילות ויאכטות בשווי של מעל 800 מיליון אירו), מתקשה לפגוע בכסף הנזיל שלהם מכיוון שחלק ניכר ממנו נמצא בחשבונות בנק של צד שלישי או בנאמנויות ללא בעלים ברורים.