הורים עובדים יקבלו נקודת זיכוי במס על כל ילד בגיל 13-18, במקום עד גיל 12 כיום, רק בשנה הבאה. מדובר בהחלטה של שר האוצר סמוטריץ' שפורסמה לראשונה ב-ynet והייתה אמורה להתממש כבר השנה, אך בשל עלויות לא מתוכננות של ההסכמים הקואליציוניים, היא תצא לפועל רק ב-2024.
לפי תזכיר החוק שפרסם הלילה (רביעי) משרד האוצר, פקודת מס הכנסה תתוקן החל מ-1 בינואר 2024 כך שיקבע כי "בחישוב המס של יחיד תושב ישראל תובא בחשבון, כנגד המס החל על הכנסתו מיגיעה אישית, נקודת זיכוי נוספת בשל כל ילד אשר בשנת המס טרם מלאו לו שמונה עשרה שנים והוא אינו פעוט". בנוסף, במסגרת החוק יוגדל מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לגברים כך שיהיה שווה לזה הניתן לנשים וגבוה כיום ב-50%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)

נזכיר, נקודת זיכוי ממס שווה מינואר השנה 235 שקל. לפי הוראת השעה שנקבעה לפני למעלה משנה ע"י שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן והוארכה על ידי סמוטריץ', ניתנה נקודת זיכוי ממס לכל אחד מהוריו העובדים של ילד/ה בני 12 שנה, בתנאי שהכנסותיו מעבודה הגיעו לסף שמעליו משלמים מס הכנסה.
אם יש לזוג מספר ילדים בגיל זה, הם מקבלים נקודת זיכוי עבור כל ילד, בתנאי שהם משתכרים שכר שממנו מופחת מס בסכום המגיע להם כזיכוי בנקודות המס עבור הילדים. שווי ההטבה המלאה לשנה לשני הורים עבור ילד אחד בשנה מגיע במצטבר ל-5,640 שקל.
עלות מתן נקודות הזיכוי החדשות מגיל 13 עד גיל 18 ל-600 אלף הורים תהיה 1.5 מיליארד שקל. עלות כל נקודות הזיכוי ממס עבור ילדים בכל הגילאים תסתכם בכ-4 מיליארד שקל בשנה. האוצר פרסם את הצו להערות הציבור עד ל-18 בחודש. יצוין שהכנסת צפויה לאשר את תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 ב-23 במרץ בישיבת מליאה מיוחדת שצפויה להימשך שעות ארוכות וצפוי שהתקציב יאושר בתמיכת 64 חברי הקואליציה.
לפי תזכיר החוק, "העלויות האמורות הובאו בחשבון במסגרת הוצאות הממשלה ובתחזית ההכנסות שעמדו בבסיס אישור תקציב המדינה לשנת 2024 בממשלה והתכנית התלת-שנתית לשנים 2025 עד 2027. התיקונים יקודמו במקביל להליך חקיקתו של הצעת תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 וכניסתו לתוקף של התיקון המוצע מותנית בחקיקת תקציב המדינה לשנת 2024. מוצע שתחילתו של החוק תהיה ביום 1 בינואר 2024 (להלן – יום התחילה), והוא יחול על נקודות זיכוי הניתנות מיום זה ואילך. מובהר כי התיקון לחוק מענק עבודה יחול על מענקים המחולקים מיום התחילה ואילך (לגבי הכנסה מעבודה או הכנסה מעסק ומשלח יד שהופקו משנת 2023 ואילך). על אף האמור, ובשים לב לאמור לעניין העלויות הכרוכות בחקיקתו, מוצע כי תוקפו של החוק ותחילתו תותנה בכך שנתקבל חוק התקציב לשנת 2024".