דריכות במשק ובמערכת הפיננסית לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל היום (ב') אחר הצהריים, שתלוו גם בהצהרה של הנגיד ועדכון התחזיות של הבנק להמשך. מדובר בהחלטה חשובה נוספת, שתבהיר אם בנק ישראל ממשיך במאבק עיקש באינפלציה, תוך העלאות ריבית חדות, או שיחול מפנה והבנק המרכזי יסתפק מעתה בהעלאות ריבית מינוריות יותר, כאשר ההחלטה מגיעה הפעם אחרי העלאת ריבית חדה נוספת בארה"ב, שהביאה להתחזקות משמעותית של הדולר - גם מול השקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנק ישראל, כמו רוב הבנקים המרכזיים בעולם בשבועות האחרונים, צפוי להעלות היום שוב את הריבית בשיעור משמעותי, בפעם החמישית ברציפות מאז אמצע חודש אפריל השנה. אך השאלה שנותרה פתוחה היא למעשה האם הוועדה המוניטארית, בראשות הנגיד, פרופ' אמיר ירון, תסתפק בהעלאה של מחצית האחוז, או שמא יימשך הקו של העלאות אגרסיביות של הריבית הבסיסית במשק, כפי שנהג עד כה בנק ישראל בארבע העלאות הריבית שביצע ושהביאו את הריבית הבסיסית משיעור של 0.1% באפריל ל-2% בחודש אוגוסט.
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
(צילום: רויטרס)

הכלכלנים מעריכים: העלאה של 0.75%

רוב האנליסטים, שהיו עד כה חלוקים בדעותיהם אם ההעלאה תהיה של חצי אחוז או שלושת-רבעי האחוז, התיישרו למעשה וחוזים העלאה גבוהה שנייה ברציפות בשיעור של 0.75%, שתביא את הריבית הבסיסית לשיעור של 2.75% ואת ריבית הפריים לשיעור גבוה של 4.25%. זאת, כאשר רוב הכלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות חוזים שהריבית תגיע בהעלאה הבאה (בנובמבר) או בזאת שאחריה (בינואר 2023) לכ-3.5%, שהיא ריבית פריים גבוהה במיוחד בשיעור של 5%.
כלכלני בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן ודודי רזניק, אמרו כי "בנק ישראל צפוי להתלבט בין העלאה של 0.5% ל-0.75%, אך נראה שמירב הסיכויים הם להעלאה של 0.75%. זאת גם על רקע המשך ההידוק המוניטרי האגרסיבי בעולם".
בבנק לאומי מוסיפים כי "הריבית צפויה להמשיך ולעלות עד לרמה של כ-3.5%. יעד הביניים של בנק ישראל הוא השגת ריבית ריאלית חיובית, כאשר להתפתחויות באינפלציה בישראל תהיה השפעה על הרמה 'הסופית' אליה תגיע הריבית".
הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, צופה כי ריבית בנק ישראל תעלה ל-0.75% וכי הריבית הבסיסית במשק הישראלי צפויה להגיע בשיא ההעלאות לרמה של 3.25% עד 3.5%.
שחף ארליך, מנכ"ל טריא, בית לשירותים פיננסיים, טען: "אנחנו צפויים לראות לווים שנכנסים למצוקה וזאת לא תהיה העלאת הריבית האחרונה, אלא רק עוד אחת בשרשרת".
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון בריאיון באולפן
אמיר ירון בריאיון באולפן
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)

במגזר העסקי מנסים למנוע את רוע הגזירה

במגזר העסקי הביעו כצפוי התנגדות להעלאות ריבית קשוחות נוספות שלטענתם יפגעו במשק הישראלי. נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים, רועי כהן, קרא לנגיד בנק ישראל לנקוט בצעדים אחרים על מנת לטפל באינפלציה במשק: "מדיניות העלאת הריבית הינה צעד קשה מאוד עבור ציבור העצמאים ובעלי העסקים, אשר נושאים בעלויות כבדות של מימון ואשראי הגבוהות פי שניים מהעסקים הגדולים. הכבדת הנטל המימוני ויצירת מחנק אשראי עלולים להביא לקריסה של עשרות אלפי עסקים". רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, קרא לפוליטיקאים מהמפלגות השונות לפעול למתן רשת ביטחון לעסקים שתבטיח הגנה על העסקים לבל יקרסו.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, טען כי "יש להימנע מלהיגרר אחרי שאר מדינות העולם להעלאת ריבית לא הכרחית שרק תגרור את המשק למיתון. לאור מצבה הטוב יחסית של ישראל והאינפלציה הנמוכה לעומת העולם, אין כל הכרח לנקוט בצעדים קיצוניים שיובילו להאטה. אני קורא לבנק ישראל להימנע מהעלאות שמחקות את ארה"ב ואירופה, שם המצב קשה מאשר בארץ, ולהפעיל שיקול דעת וניהול סיכונים, שיבואו לידי ביטוי בהימנעות מהעלאת ריבית דרסטית נוספת ובהאצת הצמיחה".
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר כי הוא מתנגד להעלאת ריבית בעת הזאת: "אין זו העת להעלאת ריבית נוספת וקודם לכך יש לבחון את מצב האינפלציה בישראל, שנמצאת כבר במגמת התמתנות בחודשיים האחרונים. תהיה זאת שגיאה להעלות שוב את הריבית. להעלאות תכופות תהיה השפעה שלילית מעבר לנחוץ".
לעומת כל אלה, אמר לאחרונה נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בשיחה עם ynet, כי תפקידו העיקרי של בנק ישראל הוא לשמור על יציבות המחירים ולכן כל עוד שהאינפלציה בישראל חורגת מהיעד שקבעה הממשלה לשנה כולה - 1% עד 3% - יהיה על בנק ישראל להשתמש בכלים העומדים לרשותו, כדי להחזיר את האינפלציה לתוך מתווה היעד. יצוין, כי בבנק ישראל מעריכים שבעקבות העלאות הריבית זו תחזור אל תוך היעד שקבעה הממשלה במהלך שנת 2023.

שאלות ותשובות: הסברים לקראת החלטת הריבית

למה בעצם צריך להעלות שוב את הריבית במשק? הממשלה קבעה יעד לאינפלציה, שהוא 1%-3% בשנה. האינפלציה חרגה מהיעד בשיעור משמעותי, ותפקידו העיקרי של בנק ישראל הוא לשמור על יציבות המחירים במשק.
מדוע העלאת ריבית אמורה לגרום לבלימת האינפלציה? ברגע שההלוואות והאוברדרפט מתייקרים מאוד - הציבור ממעט בנטילת הלוואות ובכניסה למינוס בחשבון ומרסן את הוצאותיו. המשמעות: הצרכנים קונים פחות והסוחרים "נתקעים" עם סחורה ונאלצים להוריד מחירים.
איך העלאות ריבית ישפיעו על מחירי הדירות? ככל שהריבית עולה, המשכנתאות מתייקרות ולכן גם כאן תהיה הפחתה בנטילת הלוואות דיור. התוצאה תהיה צמצום ברכישת דירות והצורך של קבלנים ומשפרי דיור למכור את הדירות שלהם צפוי להביא לבלימת עליית המחירים המסחררת, שכבר הגיעה לשיא מזה יותר מעשור של התייקרות הדירות ב-17.8% תוך שנה בלבד. עם זאת יועץ המשכנתאות, מאיר וידר, אמר ל-ynet כי "למרות העלאות הריבית כנראה שמחירי הדירות לא ירדו בתקופה הקרובה, כאשר הריביות עדיין נמוכות באופן יחסי. לדברי וידר, העלאת ריבית של בנק ישראל כעת בעוד חצי אחוז תייקר את החזר המשכנתא על מיליון שקל שמתוכה שליש במרכיב הפריים בממוצע בכ-100 שקל.
העלאות ריבית עלולות להביא להאטה במשק? אכן זה הסיכון בצעד הכלכלי הזה, בעיקר אם העלאות הריבית יהיו גבוהות ויקשו על בעלי עסקים לקיים את העסק ובוודאי להרחיבו בעת הקרובה.
וזה עלול להשפיע על שוק העבודה? אם אכן ניקלע לתוך האטה חריפה ואף למיתון - בתי עסק וחנויות יפטרו עובדים ובהחלט קיימת סכנה של עליה בשיעורי האבטלה. עם זאת, כמו הנגיד האמריקאי כך גם בנק ישראל רואים באינפלציה שפרצה בעולם כולו סכנה גדולה יותר, שיש להיאבק בה בכל הכלים העומדים לרשותם ובעיקר באמצעות העלאת הריבית.
ומה תהיה ההשפעה על הבורסה? ראינו כבר, שכאשר הריבית עולה, בעיקר בארה"ב לאחרונה, הבורסה שם סופגת מכה אחר מכה וכך קרה אתמול גם בתל אביב, לקראת העלאת הריבית הצפויה היום ובעקבות הירידות בבורסות העולם. כאשר יש אפשרות להשקיע את הכסף במקום חסר סיכון, כמו פיקדון שקלי, כשהריבית עליו הולכת וגדלה, המשקיעים יוצאים מהבורסה ושערי חלק מהמניות יורדים.
פורסם לראשונה: 15:13, 02.10.22