הבנק האנגלי המרכזי הודיע היום (ה') על העלאת ריבית נוספת של 0.50%. בכך, הריבית במדינה מוכת האינפלציה עומדת כעת על 2.25% - הגבוהה ביותר מאז שנת 2008. חלק מהכלכלנים העריכו כי הבנק יכריז על העלאה חדה יותר של 0.75%, בדומה לזו שנרשמה אמש בארה"ב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, האינפלציה בבריטניה היא מהגבוהות בעולם המערבי ועומדת על 9.9% נכון לחודש אוגוסט - ירידה קלה לעומת 10.1% בחודש יולי (בחישוב שנתי). הבנק המרכזי מעריך כעת כי האינפלציה תעלה בקצב מתון יחסית להערכות קודמות ותתקרב ל-11% באוקטובר, אולם עדיין תישאר מעל רף ה-10% במהלך מספר החודשים הבאים.
2 צפייה בגלריה
לונדון
לונדון
האינפלציה ממשיכה להשתולל. לונדון
(צילום: Shutterstock)
עליות המחירים החדות במדינה הן אלו שמובילות את הבנק המרכזי להמשיך להעלאות את הריבית בחדות, על אף החשש הגדול ממיתון.
מדובר בהעלאת הריבית השביעית ברציפות עליה מכריז הבנק המרכזי הבריטי, לאחר שבחודש שעבר הודיע הבנק על העלאה נוספת בגובה 0.5% - החדה ביותר מאז שנת 1995.
חמישה חברי הבנק המרכזי האנגלי הצביעו בעד העלאה של 0.5% לעומת שלושה שהצביעו על העלאה גבוהה יותר של 0.75% ורק חבר אחד שהצביע בעד העלאה מתונה של 0.25% בלבד.

טראס תחלק עוד כסף לאזרחים?

עליות המחירים והלחץ הציבורי הובילו את הממשלה במדינה להגיב במהלך שנוי במחלוקת, במסגרתו הודיעה על חבילת סיוע של 15 מיליארד פאונד עבור מיליוני משקי בית. כל משקי הבית במדינה יקבלו לחשבונות הבנק 400 פאונד כדי להתמודד עם ההתייקרויות, אולם הסיוע היותר משמעותי צפוי להיות בדמות מענק חד-פעמי נוסף בגובה 650 פאונד שיגיע לפי הערכות ללמעלה משמונה מיליון משקי בית בעלי הכנסה נמוכה.
2 צפייה בגלריה
הלוויית המלכה אליזבת השנייה
הלוויית המלכה אליזבת השנייה
ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, בהלווית המלכה אליזבת
(צילום: רויטרס)
לכאורה, על אף שמענקים מסוג זה עשויים להקל באופן מסויים על חלק ממשקי הבית, הם גם עשויים לעודד את הצריכה במשק, מה שעלול להוביל בדיוק לתוצאה ההפוכה מהרצוי - עליות מחירים נוספות.
ברקע, ליז טראס, שרת החוץ הבריטית לשעבר, ניצחה לפני כשבועיים וחצי בבחירות להנהגת המפלגה השמרנית ומונתה למחליפתו של בוריס ג'ונסון בתפקיד ראש ממשלת בריטניה.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio אמר פרופ' טל שדה, מומחה לכלכלה פוליטית וראש התוכנית ללימודי אירופה באוניברסיטת ת"א, כי "משלת בריטניה אמרה עד עכשיו שתיתן פיצוי ובעוד חודש-חודשיים אנחנו עומדים בפני עדכון ההגבלה הרגולטורית על מחיר האנרגיה והחשמל בבריטניה וצפויה קפיצה משמעותית במחירים. זה 'תפוח האדמה' החם ביותר והמיידי ביותר שיהיה לטראס על השולחן - מה לעשות עם סובסידיות האנרגיה בבריטניה".
לדבריו, השאלה שעומדת בפני טראס כרגע היא עד כמה הציבור הבריטי יהיה מוכן לשאת בעליות המחירים. "בריטניה שסועה. משאל העם שהוציא אותה מהאיחוד האירופה ("הברקזיט" - ד"ר) לא הסתיים והמאבק בין הפרו-אירופים, הגלובליסטים והליברלים מבחינה חברתית לבין השמרנים והפופוליסטים נמשך. בתוך המאבק הזה, היא לא תוכל לבנות על איזשהי סולידריות עממית.
"לכן, אני לא חושב שהם יילכו על יציבות. הם יילכו על לתת לאנשים (כסף - ד"ר) ואם האינפלציה תגדל עוד, בבריטניה הם תמיד יותר רגועים בהשוואה לגרמניה או לאירופה כי הם לא בתוך גוש האירו והם יכולים להרשות לעצמם יותר אינפלציה".
בתוך כך, גם הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") הודיע כאמור אמש על העלאת ריבית נוספת וחדה במיוחד בגובה 0.75%. בכך, שיעור הריבית בארה"ב עומד כיום על טווח של 3%-3.25%. תחזית הפד לריבית בסוף 2023 הוקפצה ל-4.6%, מול תחזית קודמת של 3.8% וכבר בסוף השנה הנוכחית מעריכים בפד שהריבית תעמוד על 4.4%. בנוסף, חברי הוועדה המוניטרית מעריכים שלא תהיה הורדת ריבית עד ל-2024.