ברקע החששות הכבדים סביב השפעות הרפורמה המשפטית המסתמנת על כלכלת ישראל ופגישתם של בכירי המשק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום שישי, השקל המשיך להיחלש היום (ב') אל מול המטבעות המובילים: הדולר עלה ל-3.46 שקלים, האירו טיפס ל-3.78 שקלים והליש"ט ל-4.3 שקלים. במקביל, המסחר בתל אביב התנהל בעליות שערים לאחר הירידות החזקות אתמול, ובנעילה: מדד ת"א 35 הוסיף 1.8%, ת"א 125 עולה בכ-1.6% ות"א בנקים בכ-2.9%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במסחר ביום שישי האחרון התחזק הדולר בכ-1.15% נוספים ושערו היציג נקבע על 3.438 שקלים. גם האירו התחזק בכ-0.9% ושערו היציג נקבע על 3.7374 שקלים. במקביל, בבורסה נרשמו ירידות חדות, על אף נעילה חיובית בוול סטריט ביום שישי האחרון: ת"א 35 ירד ב-2%, ת"א 125 ב-2.2% ומדד ת"א פיננסים צנח ב-4.3%.
בשל האירועים הכלכליים מעריכים האנליסטים שהאינפלציה תעלה עוד בינואר וכי בנק ישראל יעלה בוודאות את הריבית במשק ב-20 בפברואר ולא ימתין למהלכי הממשלה במסגרת התקציב וחוק ההסדרים. ההערכות הן שהריבית תועלה לפחות ברבע אחוז אולם בעקבות התבטאויות לאחרונה, כולל של המשנה לנגיד אנדרו אביר, שהריבית צפויה להיות גם גבוהה מארבעה אחוזים, לא שוללים חלק מהחזאים עליה נוספת של חצי אחוז או בפעם אחת בפברואר או בפעמיים: רבע אחוז בפברואר ורבע אחוז בראשית חודש אפריל.
הירידות מגיעות כאמור ימים ספורים לאחר הפגישה בה ניסה נתניהו להפחית את חששותיהם מהשפעות הרפורמה המשפטית על ההשקעות מחו"ל. באותה פגישה אמר מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, כי הוא מזהה כבר עכשיו משיכת כספים מפקדונות זרים, וגם מנכ"ל דיסקונט, אורי לוין, הביע חשש. במסחר אמש כל מניות הבנקים הגדולים רשמו ירידות חדות: ת"א בנקים ב-4.3%, דיסקונט ב-4.8%, מזרחי טפחות ב-4.7%, לאומי ובינלאומי ב-4.4% ופועלים ב-3.7%.
1 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
עדות אפשרית להתחלת משיכת הכספים הזרים ניתן היה לראות בשוק המט"ח, כאשר במסחר שהסתיים ביום שישי בערב נחלש כאמור השקל מול הדולר והאירו, בניגוד למגמה בעולם. יש לציין כי דברי ראשי הבנקים הישראליים, נאמרים גם על ידי ראשי בנקים זרים שפועלים בישראל.
ביום שישי האחרון כלכלני ענקית ההשקעות האמריקנית גולדמן זאקס העריכו: "אי-הוודאות הפוליטית מדאיגה ויכולה להמשיך להתבטא בחולשה נוספת של השקל בטווח הקצר, אך ייקח זמן עד שהקשרים הבסיסיים שנוצרו בין הדולר-שקל ומניות הטכנולוגיה העולמיות יישחקו".
המשמעות של התחזקותם הרבה של המטבעות הזרים מול השקל היא התייקרות צפויה מיידית של חומרי גלם ומוצרים המיובאים לישראל ו"תרומה" נוספת לאינפלציה, בשל התייקרויות צפויות במוצאים מיובאים רבים.
עליית שער הדולר השפיעה גם לרעה על מחיר הדלק שיעלה מחר בחצות בשיעור גבוה של 33 אגורות ל-7.17 שקלים לליטר אוקטן 95. זהו מחירו הגבוה ביותר של ליטר דלק מאז יולי 2022, אז הממשלה הקודמת עדיין הפחיתה את המס על הדלק בשקל שלם, בעוד מהשבוע שעבר הממשלה החדשה החליטה להפחית את המס עד סוף השנה רק בעשר אגורות.
פורסם לראשונה: 07:54, 30.01.23