השבת הרצחנית בירושלים השכיחה מעט את הפגישה הטעונה שהתקיימה רק כמה שעות לפני הפיגוע הראשון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין כמה מבכירי המשק, שבה הוא ניסה להסביר שהמהפכה המשפטית תקדם את הדמוקרטיה בישראל ואת הכלכלה, אך בתגובה שמע ממנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר אומר בפירוש שהוא מזהה משיכת כספים מפיקדונות זרים, וספג ביקורת גם ממנכ"ל דיסקונט אורי לוין, שאף תועד בהפגנות בתל אביב במוצאי שבת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עדות אפשרית להתחלת משיכת הכספים הזרים ניתן היה לראות בשוק המט"ח, כאשר במסחר שהסתיים ביום שישי בערב נחלש השקל מול הדולר והאירו, בניגוד למגמה בעולם. המסחר יתחדש רק מחר, והמשך היחלשות השקל תוכל להעיד על דבריהם הברורים של ראשי הבנקים הישראליים, שנאמרים גם על ידי ראשי בנקים זרים שפועלים בישראל.
כך למשל גם כלכלני ענקית ההשקעות האמריקנית גולדמן זאקס העריכו כי: "אי הוודאות הפוליטית מדאיגה ויכולה להמשיך להתבטא בחולשה נוספת של השקל בטווח הקצר, אך ייקח זמן עד שהקשרים הבסיסיים שנוצרו בין הדולר-שקל ומניות הטכנולוגיה העולמיות יישחקו".
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, נתניהו ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, נתניהו ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, נתניהו ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
(צילום: רפי קוץ, גדי דגון)
הפגישה נערכה על רקע הצטרפות כ-40 כלכלנים נוספים למכתב האזהרה שנחשף ב-ynet, ובעקבותיו ערך נתניהו מסיבת עיתונאים בהולה ביום רביעי האחרון, ולאחר הודעות פאפאיה גלובל וקרנות ההון סיכון "דיסרפטיב" ו"דיסרפטיב AL" כי הן מוציאות כספים ופעילות פיננסית מישראל.
הפגישה במצודת זאב הייתה יוצאת דופן. היא התקיימה בביתה של מפלגת הליכוד, למורת רוחם של חלק מהמשתתפים, אך הדבר הוסבר בכורח ביטחוני דחוף, בשל הזימון המהיר.
בתוך שעות זומנו אליה כ-40 מבכירי המשק, מענפי הבנקאות, ההייטק, הנדל"ן, הביטוח והמסחר, כאשר נתניהו ניסה למעשה לזמן לפגישה גם את מי שחשב שיתמכו במהפכה המשפטית שהוא ושר המשפטים יריב לוין יוזמים.
אולם, למעט תמיכה מאוד קלושה מצד כמה משתתפים, שצידדו בביצוע צעדים רק לאחר מחשבה רבה והשגת פשרות, רוב המשתתפים הסתייגו לחלוטין מהרפורמה וטענו כי הנזק ממנה למשק ולכלכלת ישראל יהיה קשה.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
נתניהו עם אנשי העסקים הבכירים במפגש שנערך במצודת זאב - ואורגן על ידי חבר הליכוד
בפגישה נכחו בין השאר מנכ"לי הבנקים הפועלים ודיסקונט, דב קוטלר ואורי לוין, יו"ר בנק לאומי, סמאר חאג' יחיא, ובין אנשי העסקים בלטו איש הליכוד, שלומי פוגל, בעלי מספנות ישראל, שנחשב מתומכי נתניהו, שהיה גם מארגן המפגש, חמי פרס, מייקל אייזנברג ואחרים. עוד השתתף במפגש, לצד ראש הממשלה, שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת.
נתניהו טען במפגש – מה שבכירים טענו כי לא הכירו עד כה – כי "שר המשפטים הביע שוב השבוע ולכל אורך הדרך נכונות להידברות. אולם, זה ייעשה במקביל לחקיקה ומבלי לעכב אותה כלל". אחד המשתתפים אמר לאחר הפגישה, כי "בימים האחרונים שמעתי דווקא את ההפך, שאין כל כוונה להתפשר על שום סעיף בתוכנית ושיש לאשרה בדחיפות רבה וללא שום דחיות".יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ אמר בשבוע שעבר בריאיון ל-ynet radio כי הממשלה לא מתכוונת לבצע שינויים ברפורמה בעקבות המחאות - והביע תקווה שחקיקת הרפורמה תושלם עד סוף המושב הנוכחי של הכנסת (ב-2 באפריל).
עוד התבטא נתניהו בפגישה, שבה דיבר כחצי שעה, כי "עד כה לא שמענו שום נכונות של הצד השני לשינוי. כל שינוי ולו הקטן ביותר היה ונותר מבחינת המבקרים 'קץ הדמוקרטיה'.
מנכ"לי הבנקים בלטו בדברים שאמרו במפגש הטעון. מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין, שכאמור השתתף גם בהפגנה במוצאי שבת: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים ולכן אתה חייב לעצור מיד ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה. אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אולם מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".


מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, בישר כאמור, כי "אנחנו רואים ביום-יומיים האחרונים שיש משיכה של פקדונות מהבנקים, אף כי בינתיים לא בהיקפים גדולים ולאו דווקא מענף ההייטק".
נתניהו טען בפגישה כי "הרפורמה שלנו היא חלק מהקלה רגולטורית ותביא דווקא לקידום כלכלי. השווינו זאת עם מדינות שונות שביצעו מהלכים דומים והתוצאה הייתה עליה של 1% עד 2% בתוצר". על כך הגיבו אחדים מהמשתתפים באומרם כי "כך ממש לא ראינו בהונגריה, פולין וטורקיה".
נתניהו טען בעניין זה, כי "הכסף החכם תמיד מנצח את הכסף הטיפש. אם יש כסף טיפש שייצא מכאן. יהיה כאן הרבה כסף חכם, שהולך עם האמת ועם הרפורמה שאותה צריך לעשות ושתעשה טוב לכלכלה שלנו".
אולם, בכירי המשק לא קיבלו ברובם את הטענה הזאת. אחדים מהמשתתפים הביעו דאגה רבה מהחשש שדירוג האשראי של ישראל יירד במהרה, כפי שאף השמיע בשבוע האחרון באוזני נתניהו את האזהרות מפי מנהלי חברות הדירוג, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. היו גם מי שהביעו דאגה רבה מפגיעה באגרות חוב של ממשלת ישראל.
חמי פרס, בנו של ראש הממשלה המנוח, שמעון פרס, שותף-מייסד ומנכ"ל בקרן ההון סיכון "פיטנגו", אמר לנתניהו: "אין אפשרות אמיתית לבצע רפורמה רחבה כל כך בלי הידברות. מדובר במהלך קיצוני מדי. לא רק שכספים ייצאו מכאן מהר מאוד, אלא שגם כספים חדשים לא יגיעו. יש כעת מצב קשה, כאשר העם מפולג מאוד. יש קוטביות שלא הייתה כאן מעולם בין מחנה אחד לשני. פילוג אפשר לעצור רק בהידברות ולהחמיר באי הידברות".
אלכס הרטמן, שותף בכיר במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ, הגיב כי "פוליטיזציה של בחירת שופטים, פסקת ההתגברות ופגיעה בשומרי הסף, שהם היועצים המשפטיים, היא מהפיכה ותיצור פילוג קשה בעם, שיסכן את המדינה לא פחות מהאיומים מבחוץ". גם דוד פורר, בעלי ניופארם, אמר כי הפילוג בעם הולך וגדל. "אי אפשר להעביר את החוקים האלה בצורה כזאת".
מנכ"ל שיכון ובינוי, תמיר כהן, היה אחד מהבודדים שהביעו תמיכה בצעדים שהציע נתניהו, ואמר שצריך להסכים לשינויים, אך ברור שיש לעשות זאת בהידברות. דוד פתאל, בעל רשת בתי המלון, תמך גם הוא ברפורמה וציין כי בארה"ב מונו שופטים על ידי הנשיא דונלד טראמפ, "אך ברגע האמת הם קיבלו החלטות נגדו".
חלק ממשתתפי הפגישה אמרו בסיומה כי נראה שנתניהו הפנים שהרפורמה הזאת לא תעבור ללא הידברות וביצוע שינויים מהותיים בה. "נתניהו מבין את מה שעלול להתרחש במשק, גם אם הוא מנסה להכחיש זאת, והוא יודע שבלי תיקון חלקים ברפורמה היא תגרום נזק אמיתי ואפילו חמור לכלכלת ישראל", התבטא אחד המשתתפים, שהתרשם ששינויים ברפורמה יבוצעו בהמשך.

התרחבות מכתב הכלכלנים נגד המהפכה המשפטית

כאמור, למרות ניסיונו של נתניהו לגייס תמיכה במגזר העסקי, עד כה לא ידוע על אף כלכלן בכיר מקרב אנשי הסגל באקדמיה הישראלית שהתבטא בעד הרפורמה. הכלכלן היחיד שכן עשה זאת הוא ד"ר אמציה סמקאי, שכתב את המצע הכלכלי של האיחוד הלאומי ושל מפלגת ימינה, ומרצה כיום על כלכלה יהודית בחוג להיסטוריה באוניברסיטת בר אילן.
עד כה חתמו על העצומה 310 כלכלנים - אנשי סגל בתחומי הכלכלה והניהול מאוניברסיטאות ומכללות בארץ ובעולם - ובה הם הצטרפו לאזהרתו של נגיד בנק ישראל מפני פגיעה בדירוג האשראי של ישראל. "אנו, מרצות ומרצים בתחומי הכלכלה והניהול, מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית. אנו מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית", נכתב בגילוי הדעת (לחצו כאן לטקסט המלא).
בין החתומים על המסמך נמצאים בכירים שגם עבדו וייעצו לראש הממשלה נתניהו בעבר כמו יו"ר לשעבר של המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ן קנדל ומנואל טרכטנברג; משנים לשעבר לנגידי בנק ישראל, צביקה אקשטיין ואביה ספיבק; מנכ"ל משרד האוצר לשעבר אבי בן בסט, וכן איתן ששינסקי, יוסי זעירא, דניאל כהנמן, מישל סטרבצ'ינסקי, אודי ניסן, משה חזן, דן בן דוד, רפי מלניק ואחרים. בימים האחרונים הצטרפו כאמור עוד עשרות כלכלנים לעצומה, בהם זוכה פרס נובל לכלכלה, אריק מסקין, וחתן פרס ישראל לכלכלה, פרופ' מנחם יערי.
4 צפייה בגלריה
 מומי דהן, דלית גפני, איתן ששינסקי, אייל וינטר, אבי בן בסט, רפי מלניק, צביקה אקשטיין, משה חזן, מנואל טרכטנברג, מישל סטרבנצ'ינסקי
 מומי דהן, דלית גפני, איתן ששינסקי, אייל וינטר, אבי בן בסט, רפי מלניק, צביקה אקשטיין, משה חזן, מנואל טרכטנברג, מישל סטרבנצ'ינסקי
מזהירים מהשלכות המהפכה המשפטית. מימין לשמאל למעלה: מומי דהן, דלית גפני, איתן ששינסקי, אייל וינטר ואבי בן בסט. מימין לשמאל למטה: רפי מלניק, צביקה אקשטיין, משה חזן, מנואל טרכטנברג ומישל סטרבנצ'ינסקי
4 צפייה בגלריה
זוכה פרס נובל לכלכלה אריק מסקין וחתן פרס ישראל פרופ' מנחם יערי
זוכה פרס נובל לכלכלה אריק מסקין וחתן פרס ישראל פרופ' מנחם יערי
עוד עשרות כלכלנים הצטרפו לעצומה, בהם זוכה פרס נובל לכלכלה אריק מסקין וחתן פרס ישראל פרופ' מנחם יערי
(צילום: אלבום פרטי, יותם פרום)