אחרי שהוסגר לישראל מבוסניה, כתב אישום חמור הוגש היום (שלישי) נגד מיכאל (מייק) בן ארי, הבעלים והמנהל של חברת EGFE בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון.
יחד עם כתב האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה למעצר עד תום ההליכים. בן ארי הכחיש לאורך הדרך את הטענות נגדו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בן ארי הוסגר כאמור בסוף השבוע לישראל, וזאת לאחר שנמלט מישראל בחודש מאי 2021, תוך שימוש בדרכון מזויף ולמרות קיום עיכוב יציאה מן הארץ נגדו. בחודש יוני האחרון נעצר בן ארי במעבר הגבול בבוסניה והרצגובינה, ולאחר מכן הוגשה בקשת הסגרה בעניינו על ידי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לרשויות בבוסניה והרצגובינה. בסוף השבוע האחרון הסתיימו הליכי ההסגרה ובן ארי הגיע לישראל.
3 צפייה בגלריה
מיכאל (מייק) בן ארי
מיכאל (מייק) בן ארי
מיכאל (מייק) בן ארי בבית המשפט
(צילום: דנה קופל)
על לפי כתב האישום שהוגש על ידי עוה"ד סתיו גינת ויוסי צדוק, גייס בן ארי סכומי עתק של למעלה מ-550 מיליון שקל מכ-960 משקיעים, תוך הבטחות שווא לתשואה חריגה כתוצאה מהשקעות בסיכון נמוך, ומסירת מצגים כוזבים בדבר אופי ההשקעה ונזילותם המיידית של כספי המשקיעים. אפיק ההשקעה המרכזי שהוצג למשקיעים על ידי בן ארי היה קרן בלו ריבר האמריקנית, אשר הוצגה למשקיעים על ידי בן ארי כקרן המשקיעה באגרות חוב מוניציפליות אמריקניות בעלות דירוג גבוה.
3 צפייה בגלריה
נפגעי מייק בן ארי מפגינים מול בית המשפט המחוזי בת"א
נפגעי מייק בן ארי מפגינים מול בית המשפט המחוזי בת"א
נפגעי מייק בן ארי מפגינים מול בית המשפט המחוזי בת"א לפני ההסגרה והגשת כתב האישום
(צילום: מוטי קמחי)
לפי האישום, חרף העובדה שלמשקיעים הוצג שכספם יושקע בקרן בלו ריבר, לבן ארי לא היה כל קשר עם הקרן, לכל המאוחר החל משנת 2008, ומאז חדל להעביר אליה את כספי הלקוחות. גיוס המשקיעים נעשה כאמור על בסיס מצגים כוזבים שהציג להם בן ארי, ובהם הבטחות שווא לפיהן ההשקעה בקרן מובטחת, כספי המשקיעים מוחזקים בנאמנות על ידי החברה אך מצויים כל העת בבעלות המשקיעים וכי החברה ערבה למלוא סכום ההשקעה.
בפרקליטות מציינים כי חלק מן המסמכים שהוצגו למשקיעים על מנת לשכנע אותם להשקיע את כספם בחברה היו מסמכים מזויפים. לפי האישום, בן ארי פעל ב"שיטת הפירמידה" בכך ששילם לחלק מהמשקיעים את הריבית התקופתית או פרע את הקרן בעת שנדרשה באמצעות כספי משקיעים אחרים. בנוסף, בן ארי העביר את הכספים שגויסו מן המשקיעים לחשבונות בנק בשליטתו והשקיע אותם בנכסים ומיזמים שחרגו מהמצגים שהוצגו למשקיעים ואף רשם את חלקם על שמו הפרטי. כמו כן, בן ארי השתמש בכספי המשקיעים לשורה ארוכה של שימושים אישיים, ביניהם רכישת נכסי נדל"ן והענקת הלוואות פרטיות למקורביו.
3 צפייה בגלריה
מיכאל (מייק) בן ארי
מיכאל (מייק) בן ארי
הדיון בבית המשפט
(צילום: דנה קופל)
אתמול אישר בית המשפט אישר את ההסכמות שגובשו בין הנאמן לנכסי מייק בן ארי לבין פרקליטות מיסוי וכלכלה בנוגע לשחרור מדורג של נכסים וכספים לטובת ציבור המשקיעים (הנושים). החלוקה הראשונית לנושים מוערכת במעל 50 מיליון שקל, ולפי הנאמן צפויה להתרחש במחצית הראשונה של 2023. בפרקליטות מציינים כי במשך השנים הושבו למשקיעים כספים בסכום של כ-265 מיליון שקל.
לבן ארי מיוחסת גם עבירה של זיוף דרכון בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות. זאת לאחר, בחודש מאי 2021, לאחר שנחקר באזהרה ועל אף שידע שמתקיימת נגדו חקירה פלילית, יצא בן ארי מישראל באמצעות דרכון מזויף של חברו נחום אייזנשטאט תוך שהוא מתחזה לו ומפר את התנאים המגבילים שהוטלו עליו על ידי בית המשפט. אייזנשטאט הודה והורשע בעניין הזה.
בבקשת המעצר עד תום ההליכים, שהוגשה במקביל, צוין כי: " כאמור מעשיו של המשיב מעידים בבירור על מסוכנותו. המשיב רימה מאות משקיעים באופן בוטה במהלך תקופה ממושכת, רכש את אמונם, ופיתה אותם להשקיע באמצעותו מאות מיליוני שקלים, אף שבשום שלב לא הייתה לו כוונה למלא אחר ייעוד ההשקעה המובטח, והוא עשה בכספם ככל העולה על רוחו. כשרשת החשדות התהדקה סביבו, קם ונמלט מן הארץ ומאימת הדין, תוך השארת מאות משקיעים מול שוקת שבורה.
כתב האישום הוגש על ידי עוה"ד סתיו גינת ויוסי צדוק ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. תיק ההסגרה נוהל על ידי עוה"ד שרון הורביץ, אביטל ריבנר ויעל ביטון מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. התיק נחקר על ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.
עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, המייצג את מייק בן ארי, מסר בתגובה: "בניגוד לרושם שנוצר בתקשורת כאילו מדובר במרמת פונזי שלא עומד מאחוריה דבר, גם בהתאם לכתב האישום כספי המשקיעים הועברו להשקעות שונות בארץ ובחו"ל. הסיבה העיקרית ליציאתו של מייק בן ארי מהארץ היתה רצונו להמשיך לפתח את השקעות הענק שהוא השקיע בשם הלקוחות במכרות במוטנגרו, שככל וימומשו יניבו סכומים אשר יהיה בהם להשיב לכל הלקוחות את כספם. על אף שההסגרה לישראל פגעה במאמצים של מייק בן ארי לקדם את הפרוייקטים במונטנגרו, הוא ימשיך לעשות את המאמץ המקסימלי לקדם את הפרוייקטים על מנת לאפשר לכלל הלקוחות לקבל את מלוא הכספים המושקעים, כפי שתכנן וכפי שהיה קורה אלמלא בוצעה החקירה אשר פגעה בהשקעות שבמיזמים".