אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, ירכוש את הרשת החברתית טוויטר בעבור כ-44 מיליארד דולר (54.20 דולר למניה). מוקדם יותר היום (ב') נודע כי החברה נוטה לקבל את הצעתו של מאסק, לאחר שהמיליארדר שוחח עם משקיעים והסביר להם את היתרונות שבהצעתו, מה שהפעיל לחץ על ראשי החברה שהתנגדו תחילה, לבחון מחדש את העסקה. כעת דווח כי העסקה אושרה ומניית טוויטר עולה בכ-6%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במהלך היום, עם היוודע כי העסקה צפויה להיות מאושרת, צייץ מאסק בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אני מקווה שגם המבקרים הגרועים ביותר שלי ישארו בטוויטר, כי זו המשמעות של חופש ביטוי". זאת, בהתייחס לדבריו של מאסק כי הפלטפורמה אינה מאפשרת כיום חופש ביטוי "מוחלט" וזו אחת הסיבות המרכזיות, לטענתו, שהוא מעוניין לרכוש את החברה ולהפוך אותה לפרטית.
2 צפייה בגלריה
טוויטר ואילון מאסק
טוויטר ואילון מאסק
טוויטר ואילון מאסק
(צילום: רויטרס)
הערב, לאחר ההודעה על אישור העסקה, צייץ מאסק הצהרה שלו בה טען כי "חופש הביטוי הוא אבן היסוד של דמוקרטיה מתפקדת וטוויטר היא 'כיכר העיר' הדיגיטלית בה מתווכנים על אודות נושאים שחיוניים לעתיד האנושות".
עוד אמר מאסק, כי הוא "רוצה להפוך את טוויטר לטובה יותר מאי-פעם באמצעות הוספת פיצ'רים למוצר, הפיכת האלגוריתם לקוד-פתוח (Open Source) כדי להגביר את האמון, להילחם בספאם ובבוטים ולאמת כל משתמש שהוא אדם אמיתי. לטוויטר יש פוטנציאל עצום ואני מחכה לעבוד עם החברה ועם קהילת המשתמשים כדי לממש אותו".
בתוך כך, במסגרת רכישת טוויטר עלתה האפשרות שמאסק יחזיר לפעילות את המשתמש של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, אשר הושהה לצמיתות בעקבות ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בשנה שעברה. אולם, לפי דיווח של רשת פוקס ניוז, טראמפ עצמו הכריז כי לא יחזור לטוויטר וישתמש במקום זאת ברשת החברתית שבבעלותו, "טרות' סושיאל" (Truth Social).

ההצעה המקורית היא זו שגם אושרה

ממסכמים עדכניים שהגיש מאסק לרשות לניירות ערך האמריקנית, עולה כי הוא הצליח להשיג התחייבויות בסך 46.5 מיליארד דולר שנועדו לסייע לו לרכוש את החברה, כאשר מאסק עצמו התחייב לשלם 33.5 מיליארד דולר מתוך העסקה, בעוד ש-21 מיליארד דולר מתוכם יגיעו מנכסים אישיים שלו וכ-12.5 מיליארד דולר נוספים מהלוואות שייקח.
במקביל, מספר בנקים, בהם התאגיד הבנקאי המוביל מורגן סטנלי, הסכימו לתת למאסק 13 מיליארד דולר נוספים לטובת העסקה, אשר הגיבוי שלהם יהיה חברת טוויטר עצמה.
בשבוע שעבר צייץ מאסק ברשת החברתית ציטוט שיר של הזמר אלביס פרסלי שנקרא "Love Me Tender". הציוץ, אשר בזמן אמת בלבל את למעלה מ-80 מיליון עוקביו של מאסק, ככל הנראה התייחס להצעה העדכנית שנודעה עם הגשת מסמכים עדכניים לרשות לניירות ערך האמריקנית (ההצעה מכונה באנגלית "tender offer").
מאסק שקל את ההצעה המשופרת בסך כ-46.5 מיליארד דולר לאחר שהצעתו הקודמת שעמדה על כ-44 מיליארד דולר, זכתה להתנגדות של החברה אשר החליטה לאמץ מדיניות של "גלולת רעל" על מנת למנוע השתלטות עוינת של מאסק עליה. אולם, העסקה שאושרה כאמור בסופו של דבר היא המקורית והנמוכה יותר.
עוד לפני ההצעה הראשונית, מאסק היה אמור להצטרף לדירקטוריון טוויטר לאחר שלפני כחודש נחשף כי רכש יותר מ-9% ממניות החברה תמורת כמעט שלושה מיליארד דולר, מהלך שהפך אותו לבעל המניות הגדול ביותר בחברה. אלא שימים ספורים בלבד לאחר מכן, מנכ"ל החברה, פרג אגרוול, הודיע כי מאסק חזר בו מהחלטתו להצטרף לדירקטוריון, לאחר שמאסק ביקר באופן פומבי את התנהלות החברה.
העסקה שאושרה משקפת פרמיה של כ-40% ממחיר המניה ביום שלפני שמאסק חשף כי רכש 9% ממניות החברה, אולם הוא עדיין נמוך משמעותית מהשיא אליו הגיעה המניה בשנה שעברה - למעלה מ-73 דולר.