טוויטר הגישה תביעה אמש (ג') בבית המשפט של דלאוור שבארה"ב כנגד מנכ"ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, אילון מאסק, בניסיון להכריח את המיליארדר להשלים את עסקת הרכישה של הרשת החברתית לפי המחיר עליו הוסכם - 54.20 דולר למניה, שהם כ-44 מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתביעה נטען כי "נראה שמאסק מאמין שהוא - בניגוד לשאר האנשים שכפופים לחוקי החוזים של דלאוור - יכול לשנות את דעתו כרצונו, לתקוף את החברה, להפריע לעסקיה, להרוס את ערך המניות ולצאת מזה ללא פגע".
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק על רקע הלוגו של טוויטר
(עיבוד תמונה. צילום: רויטרס, shutterstock)
טוויטר מאשימה את מאסק בהפרה של "שורה ארוכה" של סעיפים בחוזה הרכישה אשר "הטילו צל כבד על החברה ועסקיה". עוד טענו בטוויטר כי מאסק רכש "בחשאיות" חלק משמעותי ממניות החברה בין חודש ינואר לחודש מרץ השנה מבלי לחשוף זאת בצורה רשמית, כפי שדורש החוק.
התביעה הוגשה כמה ימים לאחר שמאסק הודיע לטוויטר שהוא מבטל את העסקה בטענה להפרת תנאי החוזה מצידה, לאחר שזו סירבה לספק לו מידע באשר לכמות המשתמשים הפיקטיביים בפלטפורמה.
כבר אז טענו בטוויטר כי מתכוונים לנקוט בצעדים משפטיים כדי "לאכוף" את הסכם הרכישה ואף שכרו לשם כך את משרד עורכי הדין המוביל "Wachtell, Lipton, Rosen & Katz", שידוע בכך שהמציא את "גלולת הרעל" - תוכנית להגנה על זכויות בעלי מניות בחברות, שטוויטר הפעילה בתחילה כדי למנוע ממאסק להשתלט עליה, לפני שאישרה את העסקה.
במכתב שנשלח לטוויטר בסוף השבוע האחרון טען עורך דינו של מאסק, מייק רינגלר, כי החברה "כשלה או סירבה" להגיב לכמה בקשות למידע בנושא החשבונות הפיקטיביים, "שהם רכיב בסיסי בביצועיה העסקיים". הוא האשים את טוויטר בכך שהיא "הפרה כמה תנאים בהסכם, ונראה כי מסרה מידע כוזב ומטעה שעליו אדון מאסק הסתמך כאשר נכנס עם החברה להסכם הרכישה".
מאסק טען בנוסף כי הוא נסוג מהעסקה לאחר שטוויטר פיטרה כמה מנהלים בכירים בחברה, וכן כשליש מצוות גיוס העובדים, מה שלטענתו מהווה הפרה של התחייבותה "לשמר באופן ניכר את רכיבי הארגון העסקי כפי שהם". ביטול העסקה, שאושרה לפני כשלושה חודשים, כרוך בתשלום דמי ביטול בסך מיליארד דולר מצדו של מאסק.

מאסק ממשיך לתקוף את טוויטר - בטוויטר

מאז נודע לראשונה על כוונתו של מאסק לרכוש את הרשת בחודש אפריל האחרון ובצל הוויכוחים הפומביים והשנויים במחלוקת בין הצדדים במהלך תקופה זו, נפלה מניית החברה בלמעלה מ-30%. למעשה, יש שטענו כי התקיפה הפומבית של מאסק כנגד טוויטר נועדה בראש ובראשונה כדי להתמקח על המחיר שעליו הוסכם, שהוא כאמור גבוה משמעותית מהשווי הנוכחי של טוויטר.
בינתיים, מאסק המשיך - כהרגלו - להתווכח עם טוויטר בפומבי באמצעות חשבונו הפופולרי בפלטפורמה, שמחזיק בלמעלה מ-100 מיליון עוקבים. לפני יומיים פרסם המיליארדר מם (Meme) שמראה תמונות שלו צוחק לצד הכיתוב: "הם אמרו שלא אוכל לקנות את טוויטר; הם אמרו שהם לא יחשפו מידע על 'בוטים' (משתמשים פיקטיביים); עכשיו הם רוצים להכריח אותי לקנות את טוויטר בבית המשפט; עכשיו הם צריכים לחשוף את המידע 'בוטים' בבית המשפט".
אמש, לאחר פרסום ההודעה על הגשת התביעה של טוויטר, המשיך מאסק וצייץ בחשבון: "אח, האירוניה. LOL (צוחק בקול רם)".

מי הפר את ההסכם? ביהמ"ש יקבע

עסקת הרכישה הוכרזה על ידי מאסק לפני כשלושה חודשים. עם אישור העסקה אמר מאסק כי הוא "רוצה להפוך את טוויטר לטובה יותר מאי-פעם באמצעות הוספת פיצ'רים למוצר, הפיכת האלגוריתם לקוד-פתוח (Open Source) כדי להגביר את האמון, להילחם בספאם ובבוטים ולאמת כל משתמש שהוא אדם אמיתי". לדבריו אז, "לטוויטר יש פוטנציאל עצום ואני מחכה לעבוד עם החברה ועם קהילת המשתמשים כדי לממש אותו".
2 צפייה בגלריה
ברט טיילור
ברט טיילור
טוויטר שכרה משרד עו"ד מוביל מיד לאחר הודעת מאסק. יו"ר החברה, ברט טיילור
(צילום: רויטרס)
אולם, זמן קצר לאחר שאושרה העסקה, היא ספגה עיכובים וקשיים. בין היתר, מאסק האשים את הרשת החברתית בכך שהיא "מסכלת" את זכותו לדעת כמה משתמשים מזויפים יש בפלטפורמה, ואף טען כי מדובר ב"הפרה ברורה" של חוזה הרכישה ביניהם. מאסק טען לאחר אישור העסקה כי טענת הרשת לפיה רק 5% או פחות מהמשתמשים בה הם "בוטים" או משתמשים פיקטיביים - אינה נכונה. בעקבות זאת, הודיע המיליארדר בחודש מאי, בציוץ בטוויטר כמובן, כי הוא "מקפיא זמנית" את הרכישה, עד שיקבל מידע מלא על כמות החשבונות המזויפים ברשת.
בתגובות לציוץ של עצמו על הקפאת הרכישה, מאסק חשף את שיטת הבדיקה שיבצע על מנת לבדוק את כמות המשתמשים הפיקטיבים ברשת. "כדי לגלות כמה בוטים יש, הצוות שלי יערוך בדיקה אקראית של 100 עוקבים של החשבון twitter@", כתב מאסק והזמין משתמשים נוספים לעשות בדיקה דומה. "אם הרבה אנשים יעשו בדיקה עצמאית ויגיעו לאותן תוצאות זה יעיד על המצב".
"בחרתי 100 משתמשים כי זהו גודל המדגם בו טוויטר השתמשו כדי להעריך את הטענה שלהם שקיימים פחות מ-5% משתמשים שהם פיקטיבים/ספאם/משתמשים כפולים ברשת", כתב מאסק. בתגובה, הוא זכה לביקורות של משתמשים לגבי שיטת הבדיקה השנויה במחלוקת שבחר. כך למשל, אחד מהמשתמשים כתב לו: "אתה מאוד גרוע בניתוח נתונים". לאחר מכן טען מאסק שטוויטר פנתה אליו בטענה שהפר את הסכם הסודיות שחתם עליו במסגרת העסקה בשל הציוץ על אופן בדיקת החשבונות המזויפים.
במקביל לענייניו עם טוויטר, טסלה שבבעלותו החליטה לפטר 229 עובדים נוספים ולסגור לצמיתות את המשרד שלה בסן מתאו, קליפורניה. כזכור, בשבועות האחרונים פיטרה יצרנית הרכבים החשמליים כ-500 עובדים מהמפעל שלה בנבדה, אחרי שמאסק אמר שיש לו "הרגשה רעה" בעקבות המצב בשווקים. שניים מאותם עובדים כבר תבעו את החברה בעקבות הפיטורים.