תושבי השכונות טלביה, רחביה וניות במרכז ירושלים, הממוקמות על אדמות הכנסייה היוונית שרכש בתחילת השנה איש העסקים היהודי-אמריקני גארי ברנט, זועמים על הצהרתו של גרנט מאמש (א') לפיה בכוונתו לדרוש תשלום מחוכרי הדירות על מנת לקבל בעלות מלאה על הנכסים. גרנט רכש בתחילת השנה את הקרקעות תמורת סכום של 750 מיליון שקל, אולם מדובר בשטחים תחת חוזה חכירה מול קק"ל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
ברנט, נשיא ומייסד חברת פיתוח הנדל"ן אקסטל מארה"ב, התייחס כאמור אמש לעסקה שביצע בינואר השנה, במסגרתה רכש את אדמת הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית, וסיפר כי הוא ושותפיו לעסקה נפגשו עם קבוצות דיירים שמייצגות כ-500 בעלי דירות שבהן בעלי הזכויות מתגוררים, מתוך כ-900 דיירים בשכונות המצויות על אדמות הפטריארכיה, בהם גם שוכרים. "נפגשנו גם עם נציגי קק"ל וכולם הבהירו שהדאגה המרכזית היא שהדיירים יקבלו עסקה הגיונית. זה לא אומר שניתן להם את הקרקע בחינם, אבל אין לנו כוונה להוציא אותם מביתם", אמר.
2 צפייה בגלריה
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
(צילום: שלומי כהן)
במטה מאבק התושבים התייחסו להצעה שהציג אמש גרנט בשיחה עם כתבים, לפיה חוכרי הדירות ישלמו לו ולשותפיו כ-5,000 שקל למ"ר על מנת לקבל בעלות לצמיתות על הדירות. זאת, למרות שחלקם כבר שילמו מחיר מלא על הדירה שבה הם גרים. "מדובר בספין. ברנט למד על הפגנת התושבים הצפויה מחר (שלישי) ומנסה לנטרל אותה", אמרו ל-ynet במטה המאבק. "אף לא תושב אחד קיבל הצעה ואף לא אחד יודע מה הם תנאיה". מחר, כאמור, צפויה להתקיים הפגנה בפתח מלון ענבל בירושלים, שגם הוא יושב על האדמות שנרכשו, ובו צפויה להיפתח ועידת נדל"ן בנושא התחדשות עירונית.
לטענת חברי מטה המאבק, "ברנט כרגע כלל אינו הבעלים - עד כמה שאנחנו יודעים הוא לא מצליח לגייס כסף להשלים את הרכישה כי כולם מבינים שהרצון שלו לעשות סיבוב על גב התושבים לא יעבור בשקט. מדובר במונופול שמחזיק אלפי תושבים בחוסר ודאות ומאיים מתחת לשפם שאם לא ייענו לדרישותיו, יבולע להם. זה בדיוק המקום שבו רשות התחרות צריכה להתערב, ואנו קוראים לרשות ולשר הכלכלה, ניר ברקת, להתערב כנגד ברוני הקרקעות שחושבים שהכל מותר להם".
במטה טוענים עוד כי ברנט מעוניין "שהתושבים ששילמו כסף מלא על דירותיהם ישלמו עוד מאות אלפי שקלים אם לא מיליוני שקלים, ולקבל את זכויות ההתחדשות העירונית וזכויות הבנייה הלא מנוצלות של התושבים ללא תמורה, אף שעל פי הדין זכויות אלו שייכות לחוכרים, כגון תוספת שטח לדירה במקרה של תמ"א, מרפסת, מחסן וחניה וכן הוצאות שכירות. כלומר הוא מבקש מכל דייר לא רק לשלם על הדירה, אלא לוותר על עוד מאות אלפי שקלים לפי תמחור של כ-45 אלף שקל למ"ר. זה החשבון האמיתי".
2 צפייה בגלריה
גארי ברנט
גארי ברנט
גארי ברנט
(קרדיט: אקסטל)
התושבים חוששים כי "ברנט ימכור את הזכויות למרבה במחיר, ומי שיקנה יפעל כראות עיניו בלי שיהיה לו אכפת מהתושבים. כל מי שמכיר את התחום של פינוי בינוי יודע כמה חשוב לבחור קבלן אמין, לקבל ערבויות מכר וביטחונות, ויודע איזה אחוז גדול של פרויקטים כאלו הסתבכו וכמה הדיירים באותם בניינים סבלו וסובלים. כאן ככל הנראה כל רשת ההגנה לא תהיה קיימת".
עוד חוששים התושבים מפני סוגיית המיסוי, באם ייענו להצעתו של גרנט. "מי יישא במס? אם התושבים רוכשים בעלות ומוכרים זכויות, אז יש מס שזה עוד סכום לא מבוטל של מאות אלפי שקלים. הממשלה לא יכולה לאפשר לכל ברון קרקעות לעשות כרצונו, בלי להגן על התושבים. צריך פתרון חקיקתי הוגן, כפי שקיים בחו"ל וכפי שהוצע בחוק חכירה הוגנת. יש ליצור פתרון אחיד לכל השכונות בירושלים ובערים אחרות מחוצה לה", סיכמו במטה מאבק התושבים.

ירידת ערך או השבחה

הקרקעות, המשתרעות על פני שטח של כ-520 דונם, כוללות כ-1,000 יחידות דיור בנויות בשכונות רחביה, טלביה וניות בעיר, וכן בתי מלון מוכרים כגון מלון ענבל, מלון פרימה ומלון דן פנורמה, מבני ציבור כגון חלק מבית הכנסת הגדול ומוזיאון ישראל, שטחים פתוחים ויותר מ-12 מגרשים לפיתוח. שווי עסקת הענק מתבסס על פוטנציאל פיתוח המגרשים בשטח הקרקעות.
הקרקעות הוחכרו לקרן קיימת לישראל (קק"ל) בשנות ה-50 של המאה הקודמת לתקופה של עד 99 שנה, עד שנת 2052, עם אופציה להארכה בתנאי השכרה מחודשת על בסיס שווי השוק, וקק"ל החכירה אותן בחכירת משנה לדיירים. מאחר שלקק"ל זכויות חכירה ל-30 השנים הקרובות, ויש באפשרותה להאריך את חוזה החכירה, ייקח זמן עד שברנט יוכל לפעול בשטח.
מבדיקה שערך ברנט עולה כי בשוק החופשי מחיר למ"ר של דירות דומות בסביבת השכונות המדוברות עומד על סכום ממוצע של כ-45 אלף שקל למ"ר, אולם מחירי הדירות בשכונות רחביה, טלביה וניות משקפים סכום של כ-25 אלף שקל למ"ר בלבד, כך ששווי הדירות נחתך בכ-45% בשל אי-הוודאות בצל הסכם החכירה. הוא אף העריך כי שווי הנכסים עלול לצלול עד לשיעור של 60%.
מצד שני, הבהיר כי בעוד הדיירים ישלמו כ-5,000 אלף שקל למ"ר - הם יהיו בעלי דירה שמשקפת מחיר של כ-25 אלף שקל למ"ר - כך שישביחו אותה במאות אחוזים. בנוסף, ציין כי בכוונתו לקדם פרויקטים של פינוי בינוי, שעל מנת לקדמם יש צורך בהסדרת הבעלות על הנכסים. "אני חושב שזאת הצעה הגיונית, זה מצב של win-win לכל הצדדים", אמר.