האם דירוג האשראי של ישראל ייפגע לאחר אישור חוק ביטול הסבירות? חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס פרסמה הערב (שלישי) דוח חריג למשקיעים על כלכלת ישראל שמזהיר מפני השקעות בישראל. "ישנו סיכון משמעותי שמתחים פוליטיים וחברתיים בנושא מערכת המשפט יגרמו בעתיד להשלכות שליליות על כלכלת וביטחון ישראל", נכתב. בחודש אפריל הורידה מודי'ס את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב".
במודי'ס כתבו כי "חלק מהאזהרות הקודמות בנוגע להשפעת הרפורמה המוצעת על כלכלת ישראל כבר החלו להתממש. ההשקעות בחברות ההייטק הישראליות החלו לרדת, והענף גייס 3.7 מיליארד דולר בחצי השנה הראשונה – הסכום הכי נמוך מאז 2019. אמנם האטה שכזו נראית גם בעולם, אבל יש סימנים שבישראל הירידה כפולה".
בנוסף הם ציינו כי לפי נתונים מרשות החדשנות בישראל, יותר מ-80% מחברות הסטארט-אפ בישראל בחרו להירשם בחוץ לארץ ולא בישראל מתחילת השנה – לעומת 20% בלבד אשתקד. לדברי מודי'ס, "הדבר הזה משקף ככל הנראה את המשמעות של אי-הוודאות שנוצרה בעקבות הרפורמה המשפטית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: AFP)
החברה מודיעה בדוח המיוחד למשקיעים, כי בעקבות ביטול חוק עילת הסבירות, עלולות להיות השלכות שליליות במיוחד לכלכלת ישראל.
חברת הדירוג מציינת בדוח המיוחד, שאינו עוסק בשאלת שינוי דירוג האשראי של ישראל בעת הזאת, כי "שינינו את הדירוג a1 של ישראל ליציב מחיובי באפריל וזאת כדי לשקף את התפיסה שלנו שהממשל בישראל הידרדר כפי שהודגם על ידי ההצעה לתקן את מערכת המשפט".
הכלכלנים מציינים, כי "אנו מאמינים שהאופן הנרחב של הצעת הממשלה יכולה להחליש באופן משמעותי את עצמאות מערכת המשפט ולהפריע לאיזון ובלמים בין ענפי הממשל השונים אשר מהווים היבטים חשובים של מוסדות חזקים".
החברה מדגישה את חוסר הבלמים בישראל, כפי שקיימים במדינות דמוקרטיות אחרות, משום ש"למדינת ישראל אין חוקה כתובה והקמת מוסדותיה נשענת על טווח חשוב של השקפה ובקרה משפטיים". לכן, מזהירים הכלכלנים כי "בנוסף, המוסדות המבצעים והמחוקקים הפכו צפויים פחות ומסוגלים יותר ליצור סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית".
עוד מציינים כלכלני החברה, כי "למרות שבאופן מסורתי, מתחים ביתיים וגיאופוליטיים לא היו בעלי השפעה משמעותית או מתמשכת על כלכלת ישראל, הידרדרות רצינית של המתחים עם הפלסטינים עלולים יהיו לסכן בקרוב את היחסים המשופרים עם החתומים על הסכמי אברהם וכן על היחסים עם מעצמות מקומיות כמו סעודיה".
בעקבות הדוח המיוחד של חברת מודי'ס מעריכים כעת גורמים כלכליים בכירים כי בקרוב מאוד יוציאו גם חברות הדירוג הגדולות הבינלאומיות האחרות, סטנדרד אנד פור ופיץ', דוחות מיוחדים למשקיעים כאשר חברת פיץ' כבר הודיעה שאת הדוח התקופתי שלה על כלכלת ישראל היא תקדים ותפרסם כבר באמצע חודש אוגוסט.
במקביל, בנק ההשקעות מורגן סטנלי פרסם התייחסות למצבה של ישראל בה ציין כי קיימת "אי וודאות לגבי מצבה של הכלכלה בחודשים הקרובים",הבנק מדרג את ישראל כעת ב"עמדה לא רצויה". הבנק האמריקני "סיטי" פרסם הערה למשקיעים על המצב בישראל בעקבות החקיקה המשפטית לפיה משבר חוקתי במקרה של התערבות בג"ץ בחקיקה ופיטורים אפשריים של היועמ"שית עלולים להוביל לטלטלה בשווקים. "המצב נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר", נכתב.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיבו להודעה של מודי'ס, וטענו: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד", כך לדבריהם.
עוד טענו בתגובה כי "התעשיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה"ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל, אנבידיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת. כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".
לאחר מכן מסרו מלשכת רה"מ כי "דוח מוד'יס אימץ את תחזית הצמיחה של ממשלת ישראל שעומדת על 3 אחוז - גבוהה יותר מזו של מרבית המדינות המפותחות, בהן ארה"ב (1.3%), צרפת, אנגליה וגרמניה עם בין 0 ל-1 אחוז. בנוסף, בדוח נכתב כי השלב הבא בחקיקה המשפטית הוא 'השתלטות הממשלה על הוועדה לבחירת שופטים'. מדובר באמירה לא נכונה: ראש הממשלה שב והבהיר, כולל אתמול, שאף צד - קואליציה או אופוזיציה - לא ישלוט בוועדה".
גורמים כלכליים בכירים במשק, ששוחחו בימים האחרונים עם כלכלני חברות דירוג האשראי המובילות בעולם, שמעו מהם דאגה מקידום חוקי המהפכה המשפטית ואכזבה רבה וגם עלבון מכך שראש הממשלה הבטיחו להם מפורשות רק לפני שבועות אחדים שהתהליך ייעצר ויבוצעו מהלכים במסגרת הרפורמה, אם בכלל, רק בהסכמה מלאה.
יניב פגוט, סמנכ"ל מסחר בבורסה לניירות ערך, אמר בהתייחס לדוח של מודיס כי "משקפים לנו בתמונת רנטגן את המציאות הכואבת והמסוכנת של מדינת ישראל ביולי 2023. ניתוח חד עם סכין מנתחים של האיומים. האנליסטים של חברת הדירוג נוגעים במדויק בבעיות הסולידריות, בבריחת ההייטק, בבעיית חיילי המילואים וההשפעה של האמור על חוזק המוסדות הישראלים והביטחון הלאומי. המרחק מפה להורדת דירוג והתדרדרות למשבר פיננסי לא גדול ולכן זו התראת אמת".

הביקור של פיץ' והמשמעות של פגיעה בדירוג

נזכיר כי בשבוע האחרון ביקרו בארץ כלכלנים של חברת דירוג האשראי פיץ' ונפגשו עם ראשי המשק ובכירים במשרד האוצר, בנק ישראל וגופים כלכליים מובילים. כמו כן שוחחו טלפונית בכירי חברות דירוג נוספות עם בכירים במשק הישראלי וההתרשמות משאלות ודברי אנשי חברות הדירוג הייתה שהם לא מבינים כיצד החקיקה נמשכת בניגוד מוחלט להבטחות שניתנו על ידי נשיא המדינה וראש הממשלה.
דירוג האשראי של ישראל כיום הוא מהטובים בעולם, כאשר הדירוג נע בין A ל-AA – דירוג שמוביל את ישראל להיות בין 20 המדינות המובילות בעולם מבחינת הביטחון שהמדינה תעמוד בכל התחייבויותיה ותחזיר את ההלוואות שהיא נוטלת במלואן ובזמן שנקבע עם נטילת ההלוואה.
הפחתת דירוג אשראי פירושה המיידי הוא העלאת ריבית משמעותית להלוואות שנוטלות מדינת ישראל וחברות ישראליות בשוקי הכספים בעולם, מה שיוביל במישרין להעלאות ריבית, אולי אפילו חדות, לנוטלי ההלוואות בארץ.
רק לפני 6 חודשים הנפיקה מדינת ישראל אגרות חוב ירוקות ל-10 שנים בהיקף של 2 מיליארד דולרים והביקוש להן היה הרבה מעבר להיצע, יותר מ-10 מיליארד דולר, והריבית שנקבעה הייתה טובה במיוחד, 4.5%.
ההנפקה הוגדרה כמוצלחת לא מעט בזכות כלכלה נכונה שנוהלה בישראל בשני העשורים האחרונים ובעיקר בתקופת היותו של בנימין נתניהו ראש הממשלה בעשור שעבר. לכן אכזבת כלכלני חברות דירוג האשראי רבה במיוחד והם לא מבינים כיצד ראש הממשלה הבטיח שוב ושוב שהרפורמה המשפטית תהיה טובה לכלכלה.
פורסם לראשונה: 15:57, 25.07.23