בורסת תל אביב ננעלה היום (ג') בירידות שערים חדות: המדדים המובילים ת"א 35 ות"א 125 איבדו כ-3% כל אחד, ת"א בנקים צנח בלא פחות מ-4.8%, ת"א בנייה בכמעט 5%, ת"א נדל"ן בכ-4.3% ות"א פיננסים ות"א ביטוח בכ-4% כל אחד. זאת, לאחר שאתמול נרשם בבורסה יום תנודתי במיוחד, אשר הסתיים בירידות חדות (ראו בהמשך) לאחר האישור הסופי של החוק לביטול עילת הסבירות והמשך המחאות ברחבי הארץ.
בתוך כך, חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה אחר הצהריים כי תפרסם הערב (שלישי) דוח חריג למשקיעים על כלכלת ישראל שצפוי להזהיר מפני השקעות בישראל. בחודש אפריל הורידה מודי'ס את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב".
במקביל, בנק ההשקעות מורגן סטנלי פרסם התייחסות למצבה של ישראל בה ציין כי קיימת "אי וודאות לגבי מצבה של הכלכלה בחודשים הקרובים", הבנק מדרג את ישראל כעת ב"עמדה לא רצויה". הבנק האמריקני "סיטי" פרסם הערה למשקיעים על המצב בישראל בעקבות החקיקה המשפטית לפיה משבר חוקתי במקרה של התערבות בג"ץ בחקיקה ופיטורים אפשריים של היועמ"שית עלולים להוביל לטלטלה בשווקים. "המצב נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר", נכתב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
גם השקל ממשיך לצנוח אל מול המטבעות המובילים: שער הדולר היציג נקבע על 3.717 שקלים, עלייה של 2.68% לעומת אתמו, ושער האירו על 4.1056 - עלייה של 2.17% לעומת אתמול. אמש השערים היציגים של שני המטבעות המובילים נקבעו ללא שינוי מהותי, אך לאחר האישור הסופי של החוק החלו לרדת בחדות - מגמה שהמשיכה כאמור גם היום. אתמול בשעות הבוקר-צהריים, כשהמשקיעים עוד סברו שתיתכן פשרה סביב עילת הסבירות, השקל אף התחזק בלמעלה מכ-1% אל מול המטבעות המובילים ועליות שערים נרשמו גם בבורסה.
2 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
בנעילה אמש בבורסה המקומית: מדד ת"א 35 איבד 2.21%, ת"א 125 ירד ב-2.32% ות"א בנקים צנח בלא פחות מ-3.86%. גם המדדים ת"א ביטוח, ת"א נדל"ן ות"א פיננסים איבדו למעלה מ-3.5% כל אחד.
עוד יצוין כי הירידות החדות שנרשמות ביומיים האחרונים בבורסה, כמו גם בחודשים האחרונים ככלל, יחסית יחודיות אליה ואינן תואמות את המגמה החיובית באותה תקופה במרבית בורסות העולם. כך למשל, מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ-1.2% ומדד ת"א 125 בכ-1%, לעומת מדד נאסד"ק בארה"ב שזינק ביותר מ-35%, מדד S&P 500 שהוסיף כ-19% ומדד דאו ג'ונס שטיפס בכ-7%.

לדברי יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת המסחר בבורסה, שווי השוק הנוכחי של המניות בתל אביב עומד על כ-913 מיליארד שקל, לאחר שביומיים האחרונים ירד בכ-4.5% - כלומר כ-40 מיליארדו שקל "נמחקו" מהשוק. במקביל, שווי שוק האג"ח הוא כ-820 מיליארד שקל, והוא ירד בכ-0.7% ביומיים האחרונים - כלומר כשישה מיליארד שקל. "אם נניח כי הציבור מחזיק בכ-60% משווי שוק המניות והשאר הם בעלי עניין, אז אפשר לומר שנרשמה ירידת ערך השקעות של תיק המניות הישראלי של כ-25 מיליארד שקל ועוד הפסד של כשישה מיליארד שקל של ירידת הערך בתיק האג"ח, כלומר בסך הכל כ-31 מיליארד שקל", הסביר פגוט.

בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, טען אתמול פגוט כי "זה אחד הימים היותר תנודתיים שראינו פה בשנים האחרונות. למעשה, הקשר ישיר בין מה שקורה בירושלים למה שקורה על המסכים... יש פה תגובה מאוד חריפה. אם עד היום ראינו את זה ברמה היומית, היום ראינו את זה בטווח של שעה, ממש כתגובה ישירה לחדשות. זה מאוד נדיר. אני 23 שנה מתעסק בניהול השקעות והנגזרות של זה, והתנהלות כזו בתוך היום לתוך אירוע פוליטי... לקבל ידיעה ו'לסחור אותה' - זה חריג".
עוד לדבריו, "ודאי שיש פה סוג של אכזבה של המשקיעים שהדבר הזה ימשיך להעיב על השווקים. בסוף, הכל נגזרת של מה שיהיה בפועל - אחד חושב שיהיה חושך ואחד חושב שיהיה בסדר. למרות שהחודש אנחנו רואים ביצועים יפים מאוד של השווקים, כל הזמן שהסוגיה של הרפורמה המשפטית לא תיפתר - יש אי-ודאות. מי שלא הבין עד עכשיו שאנחנו בתוך אירוע מורכב שיש לו השפעות כלכליות משמעותיות, כנראה מפספס את התמונה".
בהתייחס לסכנה כי דירוג האשראי של ישראל יפגע בשל המשך החקיקה, אמר פגוט כי "אני חושש שהדבר הזה יכול להגיע גם לחברות הדירוג. זה בהחלט איום שמרחף מעל השוק המקומי ואני מאוד מקווה שהוא לא יתממש, אבל כמובן שהסיכון בקטע הזה גדל. אז לצד הזדמנויות, יש איומים ועד שהסאגה הזו שאנחנו נמצאים בה לא תיפתר, שוק ההון הוא הברומטר (מכשיר מדידת לחץ אטמוספירי - ד"ר) למה שקורה (במדינה)". לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.
פורסם לראשונה: 10:58, 25.07.23