רשות התחרות הכריזה על ויסוצקי כמונופול בתה בשוק בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים, לאחר בדיקה שהחלה לפני כשנה וחצי ובתום שימוע שנערך לחברה בחודשים האחרונים. לפי הרשות, בדיקה שנערכה העלתה שהחלק של ויסוצקי במכירות תה ירוק וחליטות צמחים לקמעונאים גבוה מ-70%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ברשות מציינים כי באופן תקדימי החליטה הממונה להכריז על ויסוצקי כבעלת מונופולין גם בשל כוח שוק משמעותי בתה ירוק ובחליטות צמחים שמאפשר לה לגבות מחירים גבוהים יותר מאשר ספקים מתחרים. "כוח השוק שימר לויסוצקי דומיננטיות יציבה במשך שנים רבות. בשל כוח השוק, המתחרים של ויסוצקי התקשו להגדיל את מכירותיהם גם במקרים בהם הציעו מחירים נמוכים מאלה שהציעה ויסוצקי וגם במקרים בהם נכנסו מותגים חדשים לישראל, שזכו להצלחה בחו"ל", אמרו ברשות.
1 צפייה בגלריה
מוצרי ויסוצקי
מוצרי ויסוצקי
מוצרי ויסוצקי
המשמעות היא לא דרמטית עבור הצרכנים: על החברה יחולו הוראות חוק המזון ביחס לספק גדול, וגם על הקמעונאים יחולו הוראות אלה ביחס לוויסוצקי. על ספק גדול חל איסור להתערב במחיר לצרכן או להמליץ על מחיר לצרכן, איסור סידור מדפים וקביעת מיקום המוצרים בחנויות גדולות ואיסור מתן כסף לקמעונאים שלא עבור יחידת מצרך, בין היתר. חוק המזון לא החליש את כוחם של הספקים הגדולים. כמו כן ניתן לייבא לארץ תה בחופשיות - רק שהצרכנים הישראלים מעדיפים ויסוצקי ומשלמים על זה ביוקר.
מחירי ויסוצקי בדרך כלל גבוהים כאמור (אם כי לא במבצעים) בזכות אחיזתה בצרכן הישראלי: מארז תה ירוק נענע שמכיל 25 שקיקים נמכר ב-32-19 שקל שקל ברשתות השיווק, לעומת 8-5 שקלים בקארפור לדוגמא.
מהרשות נמסר כי טרם השימוע שבוצע לויסוצקי הממונה שקלה להכריז על החברה גם כבעלת מונופולין בשוק התה השחור ובשוק התה השחור בטעמים. אולם הנתונים שנאספו בעקבות השימוע חזקו את המסקנה כי חלקה של ויסוצקי בתה שחור נמוך ממחצית ונמצא במגמת שחיקה, כמו גם העובדה כי לויסוצקי מתחרה שגם לו נתחי שוק לא מבוטלים בשוק זה. ביחס לתה שחור בטעמים, לאחר השימוע ובחינה של המידע שנאסף, עלו מספר קשיים לקבוע כי מדובר בשוק ברור ומובחן.
בסיכום הבדיקה ושקילת טענות ויסוצקי החליטה הממונה להכריז על ויסוצקי בעלת מונופולין בשווקי התה הירוק וחליטות צמחים. ויסוצקי רשאית לחלוק על הכרזת הממונה בדרך של ערר לבית הדין לתחרות.
ויסוצקי נוסדה ברוסיה ב-1849 על ידי קלונימוס זאב ויסוצקי, שהיה ציוני ועל כן העביר את המפעל לישראל. היא נמצאת כיום בבעלות שלום זידלר, שמשמש גם כיו"ר החברה. מנכ"ל ויסוצקי הוא רביב בורקמאייר. ויסוצקי היא לא רק יצרנית תה אלא גם בעלים וחברת הפצה גדולה של מותגים כמו זיתא, עוגיות עבאדי ומלח הארץ.